Ons gebruikersreglement is toe aan een opfrisbeurt. We maken hiervoor gebruik van het standaard reglement van het PBS Vlaams-Brabant.

Nu stel ik me nog de volgende vragen:

Mag de lezer een exemplaar dat in het rek staat reserveren? (m.a.w. reservatie op niet uitgeleende werken)
Wat zijn voor- en nadelen?

Doen of niet doen?

 

Gebruiken jullie de term dienstreglement of gebruikersreglement?

 

Patty Stegen

bib Machelen

patty.stegen@machelen.be

Weergaven: 1185

Berichten in deze discussie

Dag Patty,

 

Wij noemen ons reglement 'Reglement voor de gebruiker'.

 

In de bib van Aalst kun je enkel uitgeleende werken reserveren en dat zie ik niet snel veranderen.

 

Enkele bedenkingen :

+ Het is een hele leuke service voor de reserverende klant.

 

- Plaatsgebrek : Ik zou niet weten waar we die extra reservaties nog zouden moeten zetten.

- Organisatie : Word je met een berichtje verwittigd of er een reservatie is gemaakt of moet je dat op regelmatige tijdstippen nakijken ? Wanneer worden die boeken uit het rek gehaald?

- Klantvriendelijkheid : Wat als er net een lener rondloopt met het net gereserveerde boek? Dan is het toch niet klantvriendelijk om die persoon dat boek af te nemen.

...

 

groetjes,

 

Heleen Schamp

Bibliotheek Aalst

Dag Patty,

In Hoeilaart stellen we ons diezelfde vraag. Op dit ogenblik zijn reservaties sowieso gratis, maar een aantal mensen zijn gewend om hun bibbezoek online voor te bereiden, en meteen de gewenste materialen te reserveren. Dat is makkelijk voor hen: ze moeten niet beginnen zoeken in de rekken. En ze zijn zeker dat niemand anders er ondertussen mee weg is. Voor het personeel is het wel extra-werk: de boeken uit het rek halen, lener verwittigen... Helemaal pervers wordt het als de lener de gereserveerde materialen dan niet dadelijk komt ophalen.

We overwegen daarom om reservaties van aanwezige boeken betalend te maken eenmaal we overgeschakeld zijn op zelfbediening. In de eerste plaats om de infobalie te ontlasten van dat soort taken. Anderzijds ook omdat het achter de balie nogal wat plaats inneemt. Uiteindelijk zijn reservaties toch bedoeld als wachtlijst voor materialen die niet beschikbaar zijn.

Reservaties van boeken die ontleend zijn, blijven sowieso gratis.

 

Klanten van Bib Kalmthout kunnen van thuis uit media reserveren en wij zetten die dan klaar. En dat kunnen ook media zijn die al in de bibliotheek aanwezig zijn. Onze software laat dit toe (v-smart) en organisatorisch is dat opgenomen in de procedures. Dat betekent dat enkele keren per dag per locatie een "paklijst" wordt gecontroleerd. Klanten worden via e-mail of brief op de hoogte gebracht.

 

Tot op heden was deze service gratis. Sinds kort maken we een verschil tussen basisdiensten en extra diensten. Reserveren zien we dan als een extra dienst waarvoor betaald moet worden.

 

http://bibliotheek.kalmthout.be

Beste Patty,

 

Bij ons in Kortenberg kan de lezer online reserveren voor zowel uitgeleende als niet-uitgeleende werken.

Wij rekenen 0,50 € aan voor een reservatie.

De afspraak is dat voor de uitleen begint de reservaties gecontroleerd worden en gereserveerde werken (die niet uitgeleend zijn) uit de rekken gehaald worden. 

Staat een lezer voor onze neus en moet het gereserveerde werk toch nog uit het rek gehaald worden dan rekenen we hiervoor uiteraard geen kosten aan.

Wij rekenen hiervoor een kost aan om te vermijden dat er willekeurig zou gereserveerd worden en ook omdat die dan misschien niet afgehaald worden.

Dit loopt bij ons prima.

 

Beste groetjes,

 

Anne-Marie Van Raepenbusch

OB-Kortenberg

Zoals Jan Collet aangeeft, is het laten reserveren van niet-uitgeleende werken technisch in de meeste bibliotheeksystemen wellicht mogelijk. Eventueel af te checken met PBS Vlaams-Brabant in jullie geval.

Of je dit doet of niet, hangt m.i. in belangrijke mate af van de grootte van je bibliotheek(collectie), beschikbaar personeel en van je klanten. Zoals Jan aangeeft, zul je organisatorisch er voor moeten zorgen dat meermaals per dag de gereserveerde werken uit het rek worden gehaald en apart worden gezet. Alles hangt er dus vanaf over hoeveel aanvragen het dagelijks gaat, maar de praktijk wijst uit dat de verschillen van dag tot dag groot kunnen zijn.

Een contra-indicatie tegen het gratis maken van deze dienstverlening is mogelijk misbruik: klanten reserveren een werk, de bibliotheek doet een inspanning om dit apart te zetten, maar de klant komt het vervolgens niet ophalen. Dit aspect zul je moeten evalueren op basis van je huidige reservatiepolitiek: komen klanten een gereserveerd werk (dat is uitgeleend) meestal ophalen, of gebeurt het regelmatig dat gereserveerde werken niet worden opgehaald? Als dit een probleem is bij de reservatie van uitgeleende werken, dan zal het probleem wellicht alleen maar toenemen als je ook niet-uitgeleende werken reserveerbaar maakt.

Nog een contra-indicatie tegen het gratis maken van deze dienstverlening, is het mogelijke risico dat een groot aantal klanten telkens opnieuw niet-uitgeleende werken gaat reserveren. Dat zullen dan mensen zijn die op voorhand heel goed weten wat ze willen (geen grasduiners dus), maar je moet dan organisatorisch wel bekijken of je dit nog kunt bolwerken. Ik voel wel wat voor de politiek van Kalmthout en Hoeilaart om dit als een extra dienstverlening te beschouwen, waarvoor dan betaald moet worden (remgeld, als het ware).

Het argument van Heleen uit Aalst raakt inderdaad een gevoelige snaar. Als een klant in de bibliotheek rondloopt en een werk uit het rek neemt dat al door iemand anders gereserveerd was, dan kan die het werk niet meenemen. Het risico hierop kun je alleen verkleinen door de frequentie van het uit de rekken halen van gereserveerde werken te verhogen. Zo niet, denk ik dat je een aantal gefrustreerde klanten zult hebben.

Op dit ogenblik zijn reservaties sowieso gratis, maar een aantal mensen zijn gewend om hun bibbezoek online voor te bereiden, en meteen de gewenste materialen te reserveren. Dat is makkelijk voor hen: ze moeten niet beginnen zoeken in de rekken. En ze zijn zeker dat niemand anders er ondertussen mee weg is.

Idem in Kalmthout. Van thuis uit je bezoek voorbereiden, heeft voor de klant enkel voordelen.

Voor het personeel is het wel extra-werk: de boeken uit het rek halen, lener verwittigen...

Juist. En daarom zien wij dat als een extra dienst waarvoor betaald moet worden.

 Helemaal pervers wordt het als de lener de gereserveerde materialen dan niet dadelijk komt ophalen.

Als wij het werk al gedaan hebben (opvangen of uit de rekken halen, klaarzetten, misschien wel brief of e-mail versturen), moet er altijd voor de service betaald worden. Uiteraard niet als de reservering vooraf geannuleerd is.

Anderzijds ook omdat het achter de balie nogal wat plaats inneemt.

Gereserveerde boeken staan klaar in een apart meubel bij de zelfuitleen en kunnen door klanten afgehaald worden zonder tussenkomst van een medewerker.

Uiteindelijk zijn reservaties toch bedoeld als wachtlijst voor materialen die niet beschikbaar zijn.

Dat begrijp ik niet. Waarom? Omdat het altijd zo geweest is? Dit lijkt me argumenteren vanuit de organisatie ("reserveren" is een last en we doen het als "gunst") in plaats vanuit de klant ("extra service" waarvoor men best bereid is "extra te betalen").

Ik maakte me net nog een bedenking. Stel dat klant A in de bibliotheek aan het grasduinen is of doelgericht de werken verzamelt die hij of zij nodig heeft. Ondertussen zit klant B thuis achter zijn computer en reserveert online een van die werken. Klant A komt aan de balie en ziet dat hij het werk niet kan meenemen omdat het gereserveerd is. Hoe ga je als bibliotheek met dit dilemma om? Voor veelgevraagde werken, bestsellers en werken die op leeslijsten staan (klassen) is het niet denkbeeldig dat deze situatie zich voordoet.

In Londerzeel is het standaard reglement van PBS Vlaams-Brabant sinds maart van toepassing.  Wij staan reservaties op aanwezige werken toe en rekenen voor alle reservaties en IBL-aanvragen 0,80 euro aan.  Voordien waren reservaties en IBL-aanvragen gratis en konden enkel uitgeleende werken gereserveerd worden.  Het aantal reservaties is hierdoor samen met de IBL-aanvragen in een eerste fase fors gedaald.  Momenteel lijkt het echter terug in stijgende lijn te gaan.  Tot hiertoe werden slechts een handvol reservaties op aanwezige werken geplaatst.   

 

Aleph kan zo geconfigureerd worden dat er een reservatieticket (hold slip) uit een bepaalde ticketprinter rolt van zodra iemand een reservatie plaatst op een aanwezig werk.  Dit gebeurt zowel bij reservaties in Aleph als bij online reservaties.  Dit zorgt wel regelmatig voor verwarring wanneer er door het personeel reservaties worden geplaatst (bv. bij IBL, aankoopsuggesties,...), die niet uit het rek moeten worden gehaald.  De hold slip ziet er hetzelfde uit als het briefje dat bij het inleveren van een gereserveerd werk uit de ticketprinter rolt, met als verschil dat de datum 'beschikbaar tot' niet ingevuld is.  Ook dit kan voor enige verwarring zorgen, wanneer het briefje tijdens het innemen van materialen wordt afgedrukt.

 

Nadat het werk uit het rek is gehaald wordt het ingeleverd, waarna er een tweede briefje uitrolt (met datum 'beschikbaar tot') en de lezer automatisch via mail verwittigd wordt.  Lezers zonder mailadres (bij onze reservaties een kleine minderheid) krijgen een telefoontje. 

 

 

Patrick Vanhoucke zei:

Hoe ga je als bibliotheek met dit dilemma om? Voor veelgevraagde werken, bestsellers en werken die op leeslijsten staan (klassen) is het niet denkbeeldig dat deze situatie zich voordoet.

Dit komt al eens voor, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Als je uitlegt wat er aan de hand is, hebben mensen er begrip voor. Zeker geen argument om er niet mee te beginnen.

Beste collega's, hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties.

Tot zover tel ik: 1 Neen en 5 Ja, waarvan 4 tegen betaling.

In onze bib is het momenteel een ja, tegen betaling van € 0,80, maar dat bedrag dekt maar net de postzegel.

 

Mijn dilemma was idd.: wat als materialen niet worden afgehaald, hoe volg je dit op, en hoe lang laat je de materialen gereserveerd? En anderzijds hoe klantonvriendelijk is het als enkel onze uitgeleende werken reserveerbaar zijn?

  1. Ik zie het ook als een extra dienstverlening, daar is zeker niets mis mee, integendeel.
  2. Ik neem het idee van Patrick mee dat één en ander dient afgewogen aan de grootte van de collectie, het beschikbaar personeel en de klanten (wat bedoel je daarmee precies, Patrick?).
  3. Daarnaast denk ik erover om te starten met een logboek (registratie van klanttevredenheid) waarin onze reservatiepolitiek (leuk woordje BTW) ook kan worden opgenomen.
  4. Het aparte meubel in de bib van Kalmthout heeft mij al gecharmeerd. Hiervoor is niet noodzakelijk zelfbediening nodig, aangezien het werk gereserveerd is en enkel de klant in kwestie het kan meenemen. Een goede signalisatie op het meubel lijkt me dan wel aan de orde, maar dat is dik in orde in Kalmthout
    :-)

Ik ben alvast wijzer geworden van jullie reacties.

 

Groetjes

Patty

1. reservatie betekent extra werk voor het personeel: dit zou ik zeker niet gratis laten, zou bouw je een drempel in.

2. reservatie van aanwezige werken: als je niet voor een stipte naleving kan zorgen, dan liever niet. Onze collega's hebben reeds mogelijke problemen aangestipt. Ik denk dat efficiënt werken en kwaliteitsvol werken niet samen gaan met online reserveren van aanwezige werken in een openkastbibliotheek. Een aanwezig werk kan immers op verschillende plaatsen staan/liggen/..., zoals op de juiste plaats in het rek, in de handen van een zoeken andere gebruiker, op de aanwinstenstand, op een themastand, op de boekenkar binnengebrachte materialen, ... , aanwezig zijn maar in feite verdwenen of uitleen niet geregistreerd, ... Met (online) reservatie van aanwezige werken schept je allerlei mogelijke conflicten tussen personeel en klanten en niet alle klanten zijn heel begripvol. ;-)

 

 

@Anton:

 Ik denk dat efficiënt werken en kwaliteitsvol werken niet samen gaan met online reserveren van aanwezige werken in een openkastbibliotheek.

Ben ik niet met je eens. Dit gaat wel samen, maar je moet goede afspraken maken (en je er aan houden).

2. reservatie van aanwezige werken: als je niet voor een stipte naleving kan zorgen, dan liever niet

Ben ik met je eens. Wij zorgen wel voor een stipte naleving.

Met (online) reservatie van aanwezige werken schept je allerlei mogelijke conflicten tussen personeel en klanten en niet alle klanten zijn heel begripvol. ;-)

Ik versta je bezorgdheid, maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Het gebeurt al eens dat we op zoek moeten naar een boek, maar dat gebeurt anders ook (meestal een teken dat er iets met het item aan de hand is).

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden