Zijn er bibliotheken (liefst uit de PBS bibliotheken) die hun activiteiten via mail naar de leners sturen?

Hoe doen jullie dat praktisch gezien? Rechtstreeks via Aleph gaat dat niet (enkel attenderingen en rappels). Via welke weg kunnen we naar grote groepen mails versturen zonder beperkingsproblemen?

Maak je daar dan een nieuw e-mail adres voor aan? Want via bibliotheek.be kan je je adresbestand niet groeperen.

Kortom hoe sturen jullie mails naar de leden ivm activiteiten van de bib?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.


Groetjes,

Anne

bib Rotselaar

0477/290862

Weergaven: 1098

Berichten in deze discussie

Dag Anne

 

We maakten voor de bib van Machelen een lijst van alle adressen in excel met de mailadressen die we uit aleph haalden in een txt-bestand.

Door te knippen en te plakken kan je de adressen vervolgens gewoon in je adresbalk van je mailbox zetten. Let wel op dat je niet te veel adressen in één keer verstuurd. Volgens mij kan je zo'n 1500 adressen in 1 keer versturen.

 

Veel succes.

Patty

In Roosdaal doen wij het volgende:

custum services

custum-66 (adresgegevens lezer)

mailinglijst

doorgeven

 

daarna lijst ophalen via taakbeheer

kopiëren

plakken in outlook (liefst via BCC).

't Is een beetje zoeken, de eventuele foutieve mailadressen moet je ook nog aanpassen (die komen te voorschijn bij het verzenden).

Groeten.
Linda

 

bedankt, Linda

Heb je bij outlook problemen met beperking van het versturen van mails. Kan je bv meer dan 500 mails sturen per dag? Want het adressenbestand van de leners bedraagt ongetwijfeld meer dan 500 mailadressen.

Groetjes,

Anne


Dag Patty,

Heb jij dat ook via Outlook gedaan of via een ander mailprogramma? 1500 is al een degelijk aantal als je iedereen wil bereiken.

Groetjes,

Anne


Patty Stegen zei:

Dag Anne

 

We maakten voor de bib van Machelen een lijst van alle adressen in excel met de mailadressen die we uit aleph haalden in een txt-bestand.

Door te knippen en te plakken kan je de adressen vervolgens gewoon in je adresbalk van je mailbox zetten. Let wel op dat je niet te veel adressen in één keer verstuurd. Volgens mij kan je zo'n 1500 adressen in 1 keer versturen.

 

Veel succes.

Patty

Er worden berichten gestuurd naar 1.400 mailadressen (raming), dit geeft geen problemen.

Anne Neys zei:

bedankt, Linda

Heb je bij outlook problemen met beperking van het versturen van mails. Kan je bv meer dan 500 mails sturen per dag? Want het adressenbestand van de leners bedraagt ongetwijfeld meer dan 500 mailadressen.

Groetjes,

Anne

Maak via custom 66 een adresbestand aan. Open dit adresbestand in exel. Gooi alle velden weg behalve e-mailveld of kopieer email veld naar nieuw werkblad en save het onder een naam die je terugvindt. Maak uw document in word en neem verzendlijsten dan afdruk samenvoegen - emailberichten- adressenlijst selecteren - bestaande lijst gebruiken - zoek uw exel werkblad met alleen de emaildressen - selecteer het - voltooien en samen voegen - geef titel van bericht - verzend!

Zo doe ik mailings naar 4000 leden in één keer, goede raad: haal de duplicaat emailadressen eruit maar sorteer ze niet anders krijg je er een aantal ong. 250 die onbestelbaar zijn. Probeer maar, succes! Info 013326930.

Het lijkt me niet onbelangrijk om er steeds op te letten dat de mailadressen in BCC staan, zodat de leners elkaars adressen niet te zien krijgen.  De methode van Eugeen lijkt me een interessant alternatief voor wat ik tot dusver deed.  Ik denk dat het aantal mails dat je tegelijk kan versturen vooral afhangt van de lokale configuratie van de mailserver.  Bij ons is dit vrij beperkt (een honderdtal?), met als gevolg dat ik hetzelfde mailtje een keer of 40 moet versturen.  Ik doe dit slechts in uitzonderlijke gevallen (1 of 2 keer per jaar), omdat onze leners nooit hebben aangegeven dat ze promotiemails van ons willen ontvangen.

In Outlook 2010 kan je de mailadressen die je uit Aleph haalt makkelijk toevoegen als contactpersonen binnen een groep.  Dit kan door de inhoud van het taakbeheer-bestandje (mail1@x.be ; mail2@x.be ; ...) te kopiëren en te plakken in Outlook.  Het voordeel hiervan is dat alle mailadressen slechts 1 keer worden toegevoegd aan de groep.  Bij de volgende mailing zou je dan opnieuw alle mailadressen uit Aleph kunnen plakken, waardoor enkel de nieuwe zullen worden toegevoegd.  Ik heb het zelf nog niet getest, maar het zou moeten werken.  Mogelijk kan dit ook met oudere versies van Outlook.

Hi Anne

Is idd. via Outlook. Ons ledenbestand bestaat uit een kleine 3000 leden. Ik deel deze lijst in 2 omdat ik alles in 1 keer niet verzonden krijg. Hoeveel je in 1 keer kan versturen hangt idd. van de capaciteit van je mailserver af.

Ik zet meestal de affiche van de uitnodiging gewoon in de tekst (niet als bijlage, omdat de meeste leners die niet openen). Stuur dit aan ons eigen bibadres om te checken of alles goed gaat en uiteraard zet ik alle adressen van de leden in BCC. Zal overigens de methode die onze andere collega's aangeven volgende keer ook eens testen omdat ik nu meldingen krijg van een hele reeks mails die niet besteld kunnen worden. Die mailadressen gooi ik dan wel meteen uit de lijst. Ik vroeg me alleen af hoe ik de lijst kon updaten om de nieuwe leners er ieder keer bij te hebben. Maar als ik het zo lees, dan moet dit lukken op de wijze van Tim.

Anne Neys zei:


Dag Patty,

Heb jij dat ook via Outlook gedaan of via een ander mailprogramma? 1500 is al een degelijk aantal als je iedereen wil bereiken.

Groetjes,

Anne


Patty Stegen zei:

Dag Anne

 

We maakten voor de bib van Machelen een lijst van alle adressen in excel met de mailadressen die we uit aleph haalden in een txt-bestand.

Door te knippen en te plakken kan je de adressen vervolgens gewoon in je adresbalk van je mailbox zetten. Let wel op dat je niet te veel adressen in één keer verstuurd. Volgens mij kan je zo'n 1500 adressen in 1 keer versturen.

 

Veel succes.

Patty

Mag je zomaar mails sturen naar de leners, krijgen jullie hier reactie op? Of geven jullie op voorhand aan dat jullie het e-mailadres ook gebruiken voor promotie?

Dag Marijke

Er is natuurlijk de wet op de privacy.

Maar, ik neem aan dat voor evenementen/activiteiten die georganiseerd worden door de bibliotheek wel geattendeerd mag worden via mail. Het zou anders zijn, moest de dienst cultuur hier gebruik van maken voor hun evenementen.
Tenslotte heeft de gebruiker zijn/haar adres zelf ter beschikking gesteld voor attenderingen aan hun te sturen.

Je zou zekerheidshalve de gebruiker vooraf een document kunnen laten invullen dat hij/zij hiermee akkoord gaan, dan is er achteraf ook geen discussie mogelijk.

 

Groetjes

Patty

Zoals aangegeven rekening houden met de privacy wetgeving en de wetgeving op spam.

lees  ook:

http://tinyurl.com/ms8tdb

http://www.schrijf.be/copywriting_tips_spam_wetgeving.htm

http://www.e-privacy.be/EUspamverbod.html

Het is in ieder geval verplicht in al je emails te voorzien dat bestemmelingen  kunnen  aangeven dergelijke emails niet meer te willen ontvangen.Het moet mogelijk zijn zich automatisch uit te schrijven. Dit maakt de administratie niet eenvoudiger natuurlijk.

Er wordt wel gezegd dat leners 'mogen verwachten' emails over bib-activiteiten te ontvangen, maar meestal hebben bibs emailadressen gevraagd aan de leners met als motivatie attenderingen te kunnen versturen ivm de uitleningen.

Zo is het ook met de postadressen/namen: een lener geeft deze info omdat dat noodzakelijk is in het kader van lidmaatschap voor ontlenen van materialen uit de bib, elke ander gebruik van deze adressen is in principe niet toegestaan tenzij dit expliciet aan de lener gevraagd is en hiervoor toestemming is verkregen.

Bedenk ook dat je die (email)adressen niet meer mag gebruiken als de lener geen lener meer is..

Dus alle (e)mailings naar leners die niet meer naar de bib komen zijn  illegaal..

Bibliotheek Pittem geeft bij inschrijving van nieuwe leners een blaadje mee waarop mensen kunnen aangeven of en waarop ze geattendeerd willen worden. Ze kruisen het/de vakje(s) van keuze aan. Ze vullen ook hun mailadres in. Op het blaadje staat expliciet dat ze akkoord gaan om mails van de bib te ontvangen!

We startten intussen ook een onhaalbeweging en vragen nu aan alle leden om dergelijk blaadje in te vullen. Op 6 maanden tijd hebben we zo van ca 25% van ons ledenbestand een mailadres, met aanduiding wat ze willen ontvangen.

De mailadressen worden bewaard in een excell-bestand. Per te verzenden item worden de adressen gekopieerd naar het BCC-veld van Outlook. Dit loopt erg vlot en vraagt weinig tijd.

 

Op termijn -daarvan zijn we ons bewust- zullen steeds meer email-adressen niet langer kloppen. Gelukkig hebben steeds meer mensen de neiging om een vast (bv. @telenet.be) mailadres te nemen.

 

Wanneer is iemand trouwens geen lid meer? Zodra hij zijn lidgeld niet meer betaalt? Maar wat met bibliotheken die geen lidgeld vragen? Hoe lang moet je dan afwezig blijven uit de bib, om 'geen lid meer te zijn'? Ik ben er niet van overtuigd dat het onwettig is om deze mensen een mail te sturen.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden