Dag collega's
Muntpunt heeft plannen om alle media reserveerbaar te maken. Omdat wij een soort van ‘collect & go’ service willen opstarten. Bedoeling is dat klanten online media aanvragen (reserveren), en ervoor kunnen opteren om die media klaar te zetten op een afhaalpunt waar ze meteen meegenomen kunnen worden, dus zonder dat ze nog uitgeleend moeten worden. Dit is even in een notendop één van onze projecten die we ingediend hebben bij Cultuurconnect, of toch de basis ervan.
Alle media moeten in dat geval reserveerbaar zijn. In Muntpunt is dat momenteel niet zo, alleen uitgeleende media kunnen gereserveerd worden. Wij realiseren ons dat er heel wat werk komt kijken bij de opvolging van een systeem waarbij alles beschikbaar is voor reservering.
Wie heeft ervaring met deze werkwijze en wil ze met ons delen?
Wij stellen ons volgende vragen:
Wat is de impact bij het personeel? Hoeveel VTE personeelsleden houden zich hiermee bezig? En aan hoeveel reserveringen komen jullie per dag/week?
Hoe vaak worden de aanvragen opgevolgd? Wat indien een klant een door iemand anders gereserveerd boek wil ontlenen? Hoe gaan jullie daarmee om?
Is er niet te veel vraag naar dezelfde titels, wat doen jullie in dergelijk geval, kopen jullie een extra exemplaar?
Wat indien jullie een titel niet terugvinden? Bieden jullie een alternatief? Kopen jullie een tweede exemplaar?
Cijfers mogen geschat, we willen graag snel een zicht krijgen op de implicaties voor ons personeel en onze budgetten.
Ook andere info is welkom, misschien zijn er implicaties waar we niet aan denken.
Bedankt
Bea Jacquemyn, Muntpunt
Tags:
Hallo,
Bij ons in Hoeilaart kunnen niet-uitgeleende materialen gereserveerd worden. Wij vragen voor deze extra-service een vergoeding van 1 euro, kwestie van niet het werk te moeten doen van sommige (kleuter-)juffen die liever vanuit de luie zetel hun pakket samenstellen dan in de rekken te gaan zoeken.
De impact voor het personeel: bij het begin van elke werkdag en vlak voor elke uitleensessie moet er even gecheckt worden of er media uit de rekken moeten gehaald worden. Voor een kleine bib als de onze vraagt dit een beperkte tijdsinvestering: 0 à 2 boeken per dag. Toen het nog gratis was, werd er veel meer gereserveerd. Ik herinner me in de aanloop naar bijv. Sinterklaas dagelijkse lijstjes van 10 of meer boeken.
Soms gebeurt het dat de klant de reservatie plaatst vlak voordat hij naar de bib komt en dat het boek nog niet uit het rek werd gehaald. In dat geval laten we de klant het boek zelf halen en laten we de kost vallen. Als een andere klant het boek wil uitlenen, laat het systeem dit niet toe. Het is niet leuk als je dan moet uitleggen dat het boek door iemand anders is gereserveerd, maar gelukkig gebeurt dit zelden.
Veelgevraagde titels zijn sowieso uitgeleend. Dan kom je in de wachtrij terecht en hoef je niet te betalen. Ons budget laat niet toe om veel 2de exemplaren aan te kopen. En onlangs kreeg Lize Spit de eer: van haar boek hebben we 3 exemplaren moeten aankopen in de hoop dat de wachtrij wat sneller zou slinken.
Onvindbare exemplaren zijn altijd vervelend. Dan laten we de kost vallen en proberen we via een alternatief of IBL tegemoet te komen aan de vraag van de klant.
Succes met jullie project. Ik zou er wel meer over willen weten, want ook hier is het idee van een Collect&Go al gevallen, zowel bij drukbezette klanten, als in de bibraad. De gemeente heeft even overwogen om met BringMe in zee te gaan, maar ik vrees dat die kostprijs te hoog was.
Annemie Pijcke
Bib Hoeilaart
Dag Annemie
We zijn blij te horen dat je interesse hebt! Het project kan er alleen maar wel bij varen, hoe meer deelnemers/geïnteresseerden, hoe groter de kans op slagen.
Wij hebben ook een afspraak met Bringme, maar we denken er aan om in de testfase te werken met verpakkingen. Omslachtig misschien.
Ik houd je op de hoogte.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Bea Jacquemyn, Muntpunt
Ik begrijp je zinnetje '...dus zonder dat ze nog uitgeleend moeten worden.' niet goed... De lener neemt het object gewoon mee, hoe hou je dat dan nog onder controle ?
Dag Johan
Wij lenen ze al uit op voorhand.
groet
Bea Jacquemyn, Muntpunt
In Menen leggen we materialen die in de bib aanwezig zijn max 2 dagen aan de kant voor een lener, nadien gaan ze weer in het rek. Het is echter niet de bedoeling dat een gewone dienstverlening wordt, de regel is dat de lener zelf naar de bib komt en zoekt wat hij nodig heeft.
Ik zie in het Brusselse voorstel weinig meerwaarde, integendeel : winkels proberen hun klanten zo lang mogelijk in hun winkel te houden, wij willen ze blijkbaar zo kort mogelijk in onze bib hebben.
Bij ons kunnen mensen alles reserveren, ook de niet uitgeleende werken. We hebben een maximum van 3 reservaties per kaartje ingevoerd omdat enkele personen bij ons alle nieuwe boeken standaard reserveerden en ze dan 3 maanden thuis hielden.
Het aantal reservaties is erg wisselend, maar wij zijn dan ook maar een kleine bib.
Het personeel haalt de reservaties voor de uitleen begint uit het rek en legt alles aan de balie klaar. Wordt een boek gereserveerd tijdens de uitleen en komt een andere lener met het boek aan de balie, wordt dit wel gewoon meegegeven.
Geert, ik zie echt wel een meerwaarde. Maar ik ben dan ook een gebruiker van de collect & go van Colruyt ;-)
Dag Bea
Onze lezers kunnen ook beschikbare materialen ontlenen.
Bel als je graag meer info hebt. De collega's van het reservatieteam kunnen je zeker verder helpen!
Groeten,
Ann
de Bib Leuven
016 30 08 55
Bij ons kan je zowel uitgeleende als beschikbare materialen reserveren. De kost is steeds 0,80 euro. 's morgens zetten we de beschikbare reservaties klaar, dit schommelt rond de 5 meestal. in de loop van de dag komt er elk uur een reservatiebriefje uit voor werken die intussen beschikbaar zijn. Heel soms komt het voor dat een andere lezer een gereserveerd werk wil uitlenen dat we nog niet uit het terugbrengrek hebben kunnen vissen of dat intussen gereserveerd werd van thuis uit (door die tijdspanne van een uur voor we de verwittiging krijgen via het reservatiebriefje), en dan leggen we uit dat het boek helaas gereserveerd is en het niet meegenomen kan worden.
In Houthalen-Helchteren kunnen leners ook niet-uitgeleende materialen reserveren.
Onze baliemedewerkers checken meermaals per dag of er nieuwe reservaties geplaatst werden (via de “paklijst” in Vubis gaat dat snel) en halen deze dan uit de rekken. Net als bij een “gewone” reservatie vertrekt er dan een mail of brief.
In het begin gebeurde het weleens dat leners vlak na het plaatsen van de reservatie al in de bib stonden. Wij raden aan om te wachten op bericht of eerst even te bellen. In de zeldzame gevallen dat het materiaal nu toch nog in het rek staat, annuleren wij de reservatie(kost).
Het gebeurt ook zelden dat een andere lener zo’n gereserveerd materiaal in het rek vindt en het dus niet kan uitlenen. Wij plaatsen dan gratis een reservering voor deze lener.
Van gereserveerde materialen die vermist blijken, kopen we een tweede exemplaar of we bezorgen het via IBL.
Er wordt eigenlijk geen “misbruik” gemaakt van het systeem, in die zin dat er veel titels gelijk gereserveerd worden of dat wij het “werk” van de lener zouden moeten doen. (Voor (kleuter)juffen die hulp nodig hebben, stellen wij via een apart aanvraagformulier een boekenpakket samen).
Bij ons dus enkel positieve ervaringen hiermee. Maar we zijn geen grote bibliotheek en het gaat per dag maar om zo’n 4 à 5 reservaties op paklijst.
Ann Vandenbergh zei:
Dag Bea
Onze lezers kunnen ook beschikbare materialen ontlenen.
Bel als je graag meer info hebt. De collega's van het reservatieteam kunnen je zeker verder helpen!
Groeten,
Ann
de Bib Leuven
016 30 08 55
Dag Ann
Sofie Missorten heeft mij al veel info bezorgd over hoe het systeem werkt bij jullie. Maar ik ben wel geïnteresseerd om nog wat meer over het werkproces te vernemen. Wanneer bel ik best en naar wie vraag ik dan?
Bedankt!
Bea
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door