Ann Vandenbergh
  • Leuven
  • België
Delen op Facebook Delen

De vrienden van Ann Vandenbergh

  • Karel Scherpereel
  • An Claes
  • Mieke Florizoone
  • Sofie Missorten
  • Danie De Sadeleer
  • Inge Goossens
  • Koen Temmerman
  • geert.lievens
  • Bruno Vermeeren
  • Ilse Depré

Groepen van Ann Vandenbergh

 

De pagina van Ann Vandenbergh

Recente activiteiten

Ann Vandenbergh heeft een discussie toegevoegd aan de groep Vragen voor bibliotheken
Miniatuur

Pressreader

Wie zijn, buiten ILGE, de twee andere verdelers voor de digitale internationale kranten- en tijdschriftendatabank in België?Alvast bedankt voor de info!See More
3 Jun 2015
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie Facebook ligt er uit tegen 2017? van Katrien Schroyens in de groep Sociale Media
"De evolutie in de Angelsaksische landen is niet altijd dezelfde als bij ons. Ik denk dat er hier bij de jongeren inderdaad wel een evolutie in die richting is,  FB is minder "hip"... Maar tegelijkertijd zijn…"
7 Mei 2014
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie UV-werende folie? van Sara Van Der Bruggen in de groep Praktische Vragen
"Bedankt Sara. Wij zitten in dezelfde situatie ;-). En hebben ook de folie van King's House. Los van elkaar dus tot dezelfde conclusie gekomen. Succes met de omzetting en vele groeten,   Ann"
18 Jun 2013
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie UV-werende folie? van Sara Van Der Bruggen in de groep Praktische Vragen
"Dag Sara   Heb jij ondertussen al conclusies getrokken en een keuze gemaakt?   Hartelijke groeten,   Ann"
18 Jun 2013
Wim Maes heeft gereageerd op discussie graphic novel van Ann Vandenbergh in de groep Praktische Vragen
"Bib Lommel gebruikt een apart icoontje dat we na lang zoeken ergens op "het net" hebben gevonden."
7 Feb 2013
Katelijne Vercaemer heeft een reactie achtergelaten voor Ann Vandenbergh
"Dag Ann, Ook wij hebben de bib tijdens de omschakeling niet gesloten. Ook zijn al onze activiteiten gewoon blijven doorgaan. Dit heeft er voor gezorgd dat het hele proces vrij traag is verlopen. Onze Zizo-omschakeling dateert van 2007-2008. Er…"
2 Jan 2013
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie Wie stapte de laatste jaren over van SISO naar ZIZO? van Ilse Depré in de groep Vragen
"Dag Dominique   Welke volgorde hebben jullie gehanteerd voor de rubrieken? Wat deden jullie intussen met de nieuw aangekochte materialen? Ook per rubriek gevolgd?   Hebben jullie een draaiboek?   Hadden jullie ruimte genoeg om de…"
9 Dec 2012
Ria Devos heeft gereageerd op discussie biblioprint van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"Wij printen de etiketten ook zelf.  Zo bepaal je meer zelf wat je wel/niet op de etiketten print.  Ons etiket wordt als volgt opgemaakt: - reekstitel+deelaanduiding - pictogram - jaar van invoer - plaatskenmerk Als we een boek aanschaffen…"
17 Aug 2012
Nathalie Janssen heeft gereageerd op discussie biblioprint van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"Graag gedaan :-) Ik keek net mijn mails na en toen kwam je vraag binnen. Dat jaar van aankoop zetten wij er ook op. Heel handig om te gebruiken wanneer je gaat afvoeren."
17 Aug 2012
Katelijne Vercaemer heeft gereageerd op discussie biblioprint van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"Wij overkleven de zelfgeprinte etiketten met uv-werende folie. Zo vervagen de kleuren niet. Als je de etiketten zelf print, kan je er ook jaar van aankoop, hoofdwoord, deelaanduiding,... op aanbrengen."
17 Aug 2012
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie biblioprint van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
17 Aug 2012
Nathalie Janssen heeft gereageerd op discussie biblioprint van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"Wij printen ze. Het voordeel hiervan is dat je niet met een groot aantal stickers van een soort blijft zitten. De kleur gaat soms inderdaad wat vervagen wanneer de boeken veel zonlicht krijgen, maar dit is misschien ook printer afhankelijk?"
17 Aug 2012
Katrien Bonte heeft gereageerd op discussie kranten in de bib van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"Bib Kuurne laat geen knip of invulwerk toe in kranten of tijdschriften. Wel kunnen mensen die een kruiswoordraadsel willen invullen, een gratis kopie vragen daarvan, via de balie. (gebeurt een 3-tal keer per week). De leeshoek ligt ver van de balie…"
8 Jun 2012
Elke De Geyndt heeft gereageerd op discussie kranten in de bib van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"In de leeszaal van bibliotheek Aalst hebben wij hetzelfde probleem: onze balie is gewoon te ver om effectief controle te hebben op wat mensen doen. Krantenkaterns zijn geniet, losse delen meenemen kan dus niet. Kruiswoordraadsels worden inderdaad…"
7 Jun 2012
Veerle Stoffelen heeft gereageerd op discussie kranten in de bib van Ann Vandenbergh in de groep Vragen
"In principe laten wij (bib van Edegem) dit niet toe, maar onze leeszaal is zover van onze balie verwijderd dat we er vaak geen controle over hebben. Op losse bijlagen kleven we vaak een beveiligde tag om te voorkomen dat die meegenomen worden. We…"
6 Jun 2012
Ann Vandenbergh heeft gereageerd op discussie ring en booster van Kris Michielsen in de groep RFID
"Hartelijk dank !"
20 Mrt 2012

Profielgegevens

Organisatie
Bibliotheek Tweebronnen
Werkdomein
diensthoofd publiekswerking aanbodbeheer
Facebook-profiel (URL)
http://www.facebook.com/debibleuven

Prikbord (2 commentaren)

Op 19 Februari 2012 om 19.34 zei Inge Goossens...

dag Ann,

tot 22/3 in Brussel?

Inge 

Op 2 Januari 2013 om 14.04 zei Katelijne Vercaemer...

Dag Ann,

Ook wij hebben de bib tijdens de omschakeling niet gesloten. Ook zijn al onze activiteiten gewoon blijven doorgaan. Dit heeft er voor gezorgd dat het hele proces vrij traag is verlopen. Onze Zizo-omschakeling dateert van 2007-2008. Er waren toen nog niet veel bibliotheken omgezet, waardoor er hier ter plaatse nog heel wat werk ging in het toekennen van ZIZO-codes.

Wij hebben het domein per domein aangepakt. We hebben eerst de meest voor de hand liggende domeinen gekozen: Landen, Dagelijks leven, Vrije tijd, ... Deze domeinen waren vrij eenvoudig om uit de SISO-rubricering te halen. Ook de toekenning van de codes was hierbij niet zo moeilijk, wat er voor zorgde dat medewerkers het systeem gaandeweg konden leren kennen. De domeinen die in SISO het meest verspreid zitten zijn Samenleving en Ouders en kinderen. Onze volgorde werd ook mee bepaald volgens de opstelling die we wilden realiseren. Geschiedenis staat nu bijvoorbeeld helemaal achteraan, en dat hebben we als laatste aangepakt.

Per domein werd eerst een voorbereidende vergadering georganiseerd met de medewerkers die de omzetting zouden doen. Dit om op dezelfde golflengte te zitten, en eventueel al vooraf over bepaalde rubrieken van gedachten te wisselen. 

Tijdens personeelsvergaderingen werd iedereen geïnformeerd over de stand van zaken, werden domeinen apart toegelicht.

Wij hebben de omschakeling aangegrepen om ook onze opstelling te veranderen. We hebben dit ook domein per domein aangepakt. Al bij al hebben we hier weinig of geen opmerkingen van het publiek over gekregen. Het is belangrijk om hierover goed te communiceren: onder de aandacht brengen in het Infoblad, borden tussen de rekken, instructies nadien, ... 

De aanwinsten hebben we niet van bij het begin mee omgezet, maar nog een tijdje een SISO-etiket gegeven. Op zich hoeft dit nochtans geen probleem te zijn, maar het kan vervelend zijn om boeken terug te plaatsen. Zeker als de omzetting over een aantal maanden verloopt...

Uiteraard is het belangrijk om eerst grondig te wieden. De ervaring leert ook dat controle achteraf nuttig kan zijn. Wij merken tot op vandaag nog 'fouten' op in de indeling. Het is belangrijk dat de medewerkers de gekozen rubricering van andere bibliotheken kritisch bekijken. Nu ontdekken we soms inconsequenties binnen onze eigen bib. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Maar ik denk dat dit probleem zich ook voordeed bij SISO. Wij hebben elke week een kort overlegmoment met de medewerkers die invoeren. Daar bespreken ze o.a. twijfelgevallen voor ZIZO.

Tijdens de omzetting hebben we dergelijke gevallen altijd samen bekeken, en er over gediscussieerd. 

Een draaiboek voor het hele proces hebben we jammergenoeg niet. 

Hoeveel tijd er precies in gegaan is, is moeilijk te zeggen, omdat we de gewone werking hebben aangehouden. Enkel de personeelsleden die aan catalografie deden hebben codes toegekend. Alle anderen werden ingeschakeld bij de verhuis van boeken, kleven van etiketten, overkleven van etiketten, omzetting in de pc. In die periode hadden we in de zomer ook nog jobstudenten, die ook hebben meegeholpen.

Bij ons heeft de hele zaak wat te lang geduurd. Op een gegeven moment zijn we gestopt met de invoer van nieuwe boeken, om alles afgewerkt te krijgen. Ik denk dat het hele proces voor sommige medewerkers te vrijblijvend was, te veel gezien werd als iets wat er bij kwam. We zijn er in totaal 6 à 8 maand mee bezig geweest. In de hoofdbib hebben we 17427 non-fiction materialen. 

Ik denk wel dat de omzetting nu een stuk sneller zou gaan, omdat er in de catalogus meer info is terug te vinden. Daarnaast blijf je natuurlijk wel geconfronteerd met de fysieke verwerking, maar dat kan een klus zijn voor het hele team. Misschien is het inzetten van vrijwilligers ook een optie?

Ik wens jullie alleszins een

Je moet lid zijn van Kenniskantoor om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van Kenniskantoor

 
 
 

© 2017   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden