Wie op vakantie vertrekt als bibliothecaris doet er goed aan er van te profiteren om alles eens uit het hoofd te zetten.

Na de vakantie verwachten we van Liesbeth Homans namelijk een vroeg paasei. Eentje in de vorm van hertekening van de financiering van de bibliotheeksector.

Uit allerlei kaderteksten, verslagen van de commissie binnenlandse zaken, geruchten en contacten wordt alsmaar meer duidelijk dat niets duidelijk is.

Minister Homans ontneemt de provincie alle bibliotheekbevoegdheid en aanverwante centen, maar laat in het midden wat er met de subsidies richting bibliotheken gebeuren zal.

De provincies moeten zich niet meer bemoeien met de culturele ondersteuning van de gemeenten. Ze legt die bevoegdheden bij de gemeenten. Maar staan daar relevante centen tegenover?

De subsidies die de gemeenten nu van Vlaanderen krijgen zullen blijven bestaan, zij het ongeoormerkt. Maar op welke basis zullen deze subsidies bepaald worden? Zal het minder zijn? Wellicht.

En dan zijn er de samenwerkingsverbanden.

De inventaris is gemaakt door de provinciegouverneurs, waarvoor dank. Nu moeten zij hun pollen daar van afhouden. Gaat de minister daar nu iets mee doen? Ik heb de indruk dat de inventaris zal doorgeschoven worden naar de gemeenten, zodat zij (met wat financiële aanmoediging) vrijwillig hun samenwerkingsverbanden kunnen uitbreiden, lees : samenvoegen.

Komt daarvoor een decreet? Wellicht wel, maar dan in de vorm van een kaderdecreet? Ook het gemeentedecreet wordt in dat kader herschreven of bijgespijkerd. Ongetwijfeld zal het huidige lijvige decreet uitgedund worden en vereenvoudigd. Dat zal dan zonder twijfel nog meer bevoegdheden (willekeur?) bij de gemeentebesturen leggen.

Zal er nog geld zijn voor de samenwerkingsverbanden, (een voor Sven Gatz noodzakelijk tussenniveau)? Schuift deze bevoegdheid naar Vlaanderen? En zullen de centen van daar komen? Of schuift die bevoegdheid samen met de centen naar de gemeenten? Ongetwijfeld ook ongeoormerkt.

Vele vragen dus.

Ik hoop dat er mensen in deze discussiegroep zitten die op één of meerdere van deze vragen een antwoord kunnen geven. Dat zou al een klein beetje duidelijkheid kunnen scheppen naar de toekomst toe. En vele kleine beetjes ......

Weergaven: 2274

Berichten in deze discussie

"De nieuwe verhoudingen tussen Vlaamse overheid en lokale besturen, verankeren we in een nieuw

decreet “lokaal bestuur”, dat de bestaande decreten (Gemeentedecreet, OCMW-decreet en decreet

Intergemeentelijke Samenwerking) vervangt en leidt tot en drastische inperking en vereenvoudiging

van de bestuurlijke regels en meer gemeentelijke democratie."

uit: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/beleidsnota-brieven/regeerakkoor...

Jammer genoeg zegt dit niet veel over de centen.

Enig idee wat er bij Homans'  Ronde Van Vlaanderen verteld werd?

Ik veronderstel dat we nog safe zitten tot het einde van de legislatuur, met onze meerjarenplannen, waar we toch allemaal in staan, maar daarna ???  Ik hoorde al van sluiting, fusie, van bibliotheken, wat nog ?  Wij ijveren voor/zoeken naar een invulling van een regiobib, maar misschien vullen de gemeenten en/of de Vlaamse Gemeenschap dit anders in ?

Inderdaad, veel vragen.  De antwoorden komen maar met mondjesmaat, hopelijk krijgen we geen definitief, slecht, antwoord waar we niet meer van onderuit kunnen.

Ik blijf het toch een rare manier van "besturen" vinden : eerst allerlei zaken afschaffen en dan zullen we wel eens zien hoe we het oplossen.  Stel dat wij onze bib op een dergelijke manier zouden beheren ...

Deze middag om 14u staat een gedachtewisseling met Sven Gatz op de agenda van de commissie cultuur over de overheveling van de provinciale bevoegdheden.  Deze kan je live volgen of later bekijken: doorgaans staat de video tegen de avond online.  

Alvast een citaat uit de brief die Sven Gatz stuurde als antwoord op de brief waarmee de Vlaams-Brabantse bibliothecarissen hun ongerustheid uitten: "Deze overheveling is een efficiëntieoefening.  Ze kan en mag dan ook geen besparingsoefening zijn."

"Hoe kan de continuïteit van de werking van deze organisaties worden verzekerd?" lijkt me een vraag die dringend een antwoord kan gebruiken.  Als er voor 1 januari 2016 bv. geen duidelijkheid is over de toekomst van de IBL-subsidies, dan vrees ik dat IBL zoals we het vandaag kennen (tijdelijk?) ophoudt te bestaan.  Er zal dan alleen nog maar IBL-verkeer mogelijk zijn tussen de bibliotheken die daar extra middelen voor hebben kunnen voorzien.  Vermoedelijk zullen heel wat lokale besturen daar ook een (forse) tariefverhoging tegenover stellen.  En laat IBL nu net een geweldige dienst zijn waar nog enorm veel efficiëntiewinst valt te realiseren...     

dinsdag 14 juli 2015, 14.00u - Antoon Van Dyckzaal

Overheveling provinciale bevoegdheden: gedachtewisseling met minister Sven Gatz

Een aantal bevoegdheden die de provincies nu nog op het vlak van cultuur uitoefenen, zullen worden overgedragen aan de Vlaamse Gemeenschap. Negen koepelorganisaties uit de cultuur- en jeugdsector uiten in een open brief hun bezorgdheden over deze overheveling: ze vragen onder andere meer uitleg over de overdracht van de middelen. Hoe kijkt minister Sven Gatz aan tegen deze overheveling? Hoe kan de continuïteit van de werking van deze organisaties worden verzekerd? Wat met de provinciale uitleendiensten?

Meer over de brief op de site van de VVBAD

Vrijdag weten we misschien meer?

Een eengemaakt bibliotheeksysteem zonder PBS'en tegen 2019 is toch een positief element.  Maar dat dit pas kan als de provincies worden afgeschaft (of de provinciale werking gekortwiekt m.b.t. cultuur) is toch wel bedenkelijk.  Ik had dit liever 20 jaar eerder gezien, zonder de zeer dure en inadequate tussenstappen.  Misschien had Bart Beuten dan wel vele jaren eerder geboren moeten worden...

Gisteren alweer een interessant debat in de commissie cultuur.  Het belangrijkste nieuws is inderdaad dat er vrijdag normaal gesproken nieuws zou moeten zijn.  Het kabinet is klaar met een inventaris van de instellingen en taken van de provincies, met daarbij telkens een voorstel aan overnemende overheid.  Dit zou vrijdag goedgekeurd worden door het parlement.  Belangrijk hierbij is dat het om een voorstel gaat en niet om een definitieve beslissing.  Vermoedelijk komt de commissie volgende week opnieuw samen om hier inhoudelijk over te debatteren.

Daarna volgen gesprekken met vakbonden, adviesraden,...   en tegelijk ook formele gesprekken met de lokale besturen en de provincies.  Pas nadat dat achter de rug is, wordt de uiteindelijke vorm van de hervormingen goedgekeurd door het parlement.  Dan volgt nog de raad van state om tenslotte de transitietrajecten en de uitvoeringsbesluiten op te starten.  De timing hiervoor is het najaar en wellicht nog in de loop van 2016.  

Volgens Sven Gatz zal het overgrote deel van de inventaris met voorstel aan overnemende overheid vrijdag onbetwist zijn.  Tegen het eind van het jaar zal geweten zijn waar de dingen nu echt naar toe gaan. 

De belangrijkste uitgangspunten:
- de sector mag niet de dupe worden van de hervormingen
- het bestaande beleid continueren en verbeteren
- geen 'koude' overname van bevoegdheden: ook nieuwe beleidsmogelijkheden onderzoeken

Sven Gatz stelt ook nog dat bovenlokale en regionale initiatieven wel degelijk kunnen blijven voortbestaan.  Rond 1:37u licht hij zelfs een tipje van de sluier op van wat de bibliotheken mogen verwachten: "Zo zullen wij toch weer in nieuwe interessante discussies komen over intergemeentelijke samenwerkingsverbanden rond cultuur in de toekomst: bv. in de bibliotheeksector waar de bovenlokale verbanden zeer belangrijk zijn. Ik zou wel gek zijn om die nu te gaan veronachtzamen en die langzaam dood te knijpen.  Integendeel! [...].Het staat in ieder geval duidelijk op onze agenda om dat te doen."

Volgens Bart Caron kunnen de bevoegdheden beter bij de provincies blijven, zolang er geen beter alternatief is, wat werd opgepikt door de Krant van West-Vlaanderen.

Het moest uiteraard de ministerraad zijn en niet het parlement, zoals ik hierboven schreef.  Sven Gatz heeft alvast gepaste cadeautjes mee voor zijn collega's, hoewel hij die ondertussen al op de grond heeft laten vallen  :-)   

Meer dan 140 agendapunten: het zal dus nog wel enkele uurtjes duren voor we meer nieuws hebben...

Veel wijzer worden we hier nog niet van en voorlopig staat er ook nog geen vergadering op de agenda van de commissie cultuur.  Wel vreemd dat verschillende keren beslist werd om advies te vragen aan VLABEST, de Vlaamse adviesraad voor bestuurszaken die op 1 juli 2015 werd opgeheven.  Met de VIOR wordt vermoedelijk de VIOE bedoeld, die sinds 2011 door het leven gaat als het agentschap Onroerend Erfgoed :-)

Beslissingen Vlaamse regering op 17 juli:

  • Het Vlaams regeerakkoord voorziet de afslanking van de provincies, door het overhevelen van de taken en bevoegdheden in persoonsgebonden aangelegenheden naar de lokale besturen en/of de Vlaamse overheid. Om dit mogelijk te maken, hecht de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van decreet over de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies. Het voorontwerp van decreet zal voor onderhandelingen voorgelegd worden aan de bevoegde sectorcomités, en wordt voor advies voorgelegd aan de VLABEST, de SARC, SAR WGG en de VlOR. Ze neemt akte van het eerste voorstel van toewijzing van de provinciale, persoonsgebonden taken en van de eerste analyse van de uitgaven die hiermee gepaard gaan en machtigt de bevoegde minister om dit verder te bespreken en de analyses verder te verfijnen.

    De Vlaamse Regering hecht haar principiële goedkeuring aan het voorontwerp van decreet dat het decreet over de intergemeentelijke samenwerking en het provinciedecreet wijzigt. In uitvoering van het Vlaams regeerakkoord 2014-2019 en de beleidsnota Binnenlands Bestuur regelt dit decreet enkele aangelegenheden rond de mogelijke deelnemers aan de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet wordt het advies ingewonnen van de SERV en van VLABEST. 

Voor zover we kunnen volgen via de pers: enkel voor de provinciale musea en bibliotheken (Erfgoedbibliotheek Brugge 'Tolhuis, Provinciale bibliotheek Limburg) werd al bepaald welke overheid de verantwoordelijkheid krijgt. Voor wat de taken van de provincies op bibliotheekvlak betreft, is nog niet duidelijk naar welk beleidsniveau ze verschuiven.
De Vlaamse provincies moeten wel serieuze besparingen tolereren: van 6000 personeelsleden naar 3000, maar deze mensen worden 'gerecupereerd' door de niveaus die hun beleidsdomein overnemen. Ik zie daar weinig besparingen in, maar soit... Op de website van de bevoegd minister over dit laatste met geen woorden gerept! Wellicht niet belangrijk dat aan die mensen aandacht besteed wordt!

In de Vlaamse regering van 17 juli ll werd een voorontwerp van decreet dat het decreet over de intergemeentelijke samenwerking en het provinciedecreet wijzigt goedgekeurd.  Ik ben benieuwd naar dit voorontwerp. Er heeft toch niemand een kopietje liggen?

Uit de beleidsnota van Homans begrijp ik dat de ondersteuning van de regionale samenwerkingsverbanden niet naar de gemeenten, maar naar Vlaanderen gaat. Het is nog niet duidelijk of er van daar dan ook centen naar de samenwerkingsverbanden zal vloeien. Het lijkt er wel meer en meer op dat mevrouw Homans haar beleidsnota letterlijk zal uitvoeren.

http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/beleidsnota-2014-201...

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden