Wanneer klassen bij ons in de bibliotheek komen, dan worden boeken uitgeleend op een klaskaart. Dat heeft voor- en nadelen. Een nadeel is dat, wanneer op het einde van het schooljaar boeken ontbreken, de leerkracht vaak niet weet welk kind het verloren heeft gedaan.

Zijn er bibliotheken die met individuele kaarten werken bij klasbezoek? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? En zijn dat de kaarten die de kinderen al van thuis hebben of maken jullie nog eens een extra kaart aan?

Weergaven: 620

Berichten in deze discussie

dag Stefan,

wij gebruiken alleen voor de kleuters klaskaarten (groepskaarten). Vanaf het lager onderwijs vragen wij bij het begin van het schooljaar een klaslijst aan de juf of meester en maken wij voor alle kinderen die nog geen pasje hebben een bibpasje aan. Aan de hand van die klaslijst geven wij een aparte lenerscategorie aan de kinderen die met de klas komen ontlenen (KLA) zij kunnen tijdens het schooljaar geen boete krijgen (ze ontvangen wel een brief bij het laattijdig indienen). Als de leerkracht niet kan komen met de klas (doordat ze bvb op zeeklassen zijn) dan kunnen wij aan de hand van de lijst alle die klaspasjes verlengen.

enig nadeel aan dit systeem is : op het einde van het schooljaar zetten wij de pasjes terug naar de gewone lenerscategorie kind, de meeste leerkrachten zorgen dat alle boeken terug zijn op het einde van het schooljaar of plaatsten bij kinderen die niet in orde zijn een boodschap in hun agenda. Alleen als dat niet gebeurt, zijn er soms kinderen die dan in de vakantie boete hebben en waarvan de ouders dan zeggen, wij gaan niet naar de bib, zij komen met de klas dus ... Maar die gevallen zijn het niet waard om het systeem te veranderen : de kinderen leren zorg dragen voor hun bibpas, krijgen de kans om individueel ook naar de bib te komen...

 

Beste Stefan,

De bibliotheek van Houthalen-Helchteren gebruikt individuele lenerspassen voor de klasbezoeken. Vroeger werkten we met een klaskaart en hadden we hetzelfde probleem met ontevreden leerkrachten als gevolg. Sinds we een aantal jaren geleden overstapten op individuele pasjes verloopt alles vlot. We bewaren die pasjes in de bibliotheek, per klas. Bij het begin van het klasbezoek deelt de leerkracht die pasjes uit aan de leerlingen.

Voor het einde van het schooljaar kijken we elk pasje na om te zien wie nog materialen thuis heeft. Daar kruipt wel wat tijd in maar het is wel doeltreffend.

Kinderen die naast het klasbezoek ook individueel naar de bib komen, gebruiken hun Kids ID of een andere lenerspas.

Martine Mondelaers

bib Houthalen-Helchteren

Nog een vraagje: Hebben jullie zelfscanbalies? Zorgt het dan niet voor veel oponthoud aan de zelfscan?

neen, nog niet, maar dat komt eraan...

Stefan,

Wij hebben 3 zelfscanbalies. Aan elke balie staat een leerkracht of bibmedewerker klaar. Bij de kleinsten doen zij de uitlening, de groteren kunnen het zelf. Bij eventuele problemen kan de bibliotheekmedewerker onmiddellijk ingrijpen. We werken nu een jaar met de zelfscanbalies en waren in 't begin eigenlijk verbaasd dat de klasuitleningen zo vlot verliepen.

Bib Pittem werkt met een klaskaart - het laten inscannen etc. van boeken op individuele kaarten is met 1 zelfscanbalie niet echt haalbaar. Naar het einde van het schooljaar printen we een lijstje af van de boeken die nog op de klaskaart staan en vragen we aan de leerkrachten bij de kinderen na te vragen wie het/de ontbrekende boek(en) heeft uitgeleend. Vaak weet de leerkracht dat niet, maar wel het kind zelf!
Bij individuele pasjes hadden we, behalve het probleem van de zelfscanbalie, ook nog opmerkingen van ouders die niet weten (soms zelfs niet willen) dat hun kind naar de bib komt en dus al zeker de boeken niet willen vergoeden,...

 

Als een boek echt niet terug te vinden is, is het makkelijker om hierover afspraken te maken met de school, dan met ouders. In sommige gevallen, maar daar maken we geen reclame rond, schrappen we het boek en de kosten ervan. Liever een gebruikt boek dat op termijn verdwijnt of beschadigd terugkomt, dan een boek dat op de plank blijft staan!

Hallo Stefan

Nog niet zo lang geleden stelde ik ook de vraag naar praktische tips en werkwijze voor de schooluitlening maar dan vooral in het kader van onze automatische uitleen die zal starten in september.
Uit de reacties die ik kreeg kon ik afleiden dat werken met een klaskaart meer aangewezen is dan individuele kaarten. We zijn het hier nog steeds aan het bekijken omdat het ook gevolgen heeft voor de statistieken (lenersbestanden)

Wat controle betreft. Wij hebben op de eerste plaats een afspraak met de school. Naar de bib komen is een klassikale activiteit dus de school is verantwoordelijk. Directies ondertekenen aan het begin van het schooljaar ook een afsprakennota. Wij stappen bij problemen, welke ook, dan ook nooit rechtstreeks naar de ouders. De school staat in voor het vergoeden van beschadigde of verloren documenten. Hoe zij het verder intern regelen met de ouders is hun keuze.

Of je nu werkt met een klaskaart of individuele kaarten, ervaring (na meer dan 20 jaar) wijst uit dat je altijd wel een keer discussie hebt. En kinderen zeggen vlug 'ik heb dat boek niet gehad' of ik heb dat teruggebracht' (ook leerkrachten :-))
Het is wat schipperen soms, een oogje dichtknijpen, wat goede wil van weerskanten. En als een leerkracht wat creativiteit aan boord legt kan ze ook met 1 ticket snel achterhalen welk kind welk boek heeft ontleend.

groetjes

Vera

Dag Vera,

 

Ik ben erg geïnteresseerd in je afsprakennota met de scholen. Wij denken ook met zo'n nota te gaan werken.

Zou je me die van jullie willen mailen? stefan.bosmans@ham.be

Dank!

Vera Volckaert zei:

Hallo Stefan

Nog niet zo lang geleden stelde ik ook de vraag naar praktische tips en werkwijze voor de schooluitlening maar dan vooral in het kader van onze automatische uitleen die zal starten in september.
Uit de reacties die ik kreeg kon ik afleiden dat werken met een klaskaart meer aangewezen is dan individuele kaarten. We zijn het hier nog steeds aan het bekijken omdat het ook gevolgen heeft voor de statistieken (lenersbestanden)

Wat controle betreft. Wij hebben op de eerste plaats een afspraak met de school. Naar de bib komen is een klassikale activiteit dus de school is verantwoordelijk. Directies ondertekenen aan het begin van het schooljaar ook een afsprakennota. Wij stappen bij problemen, welke ook, dan ook nooit rechtstreeks naar de ouders. De school staat in voor het vergoeden van beschadigde of verloren documenten. Hoe zij het verder intern regelen met de ouders is hun keuze.

Of je nu werkt met een klaskaart of individuele kaarten, ervaring (na meer dan 20 jaar) wijst uit dat je altijd wel een keer discussie hebt. En kinderen zeggen vlug 'ik heb dat boek niet gehad' of ik heb dat teruggebracht' (ook leerkrachten :-))
Het is wat schipperen soms, een oogje dichtknijpen, wat goede wil van weerskanten. En als een leerkracht wat creativiteit aan boord legt kan ze ook met 1 ticket snel achterhalen welk kind welk boek heeft ontleend.

groetjes

Vera

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden