Hallo

Tijdens de klasuitlening in de bib van Puurs gebruiken de lln. hun persoonlijke bib-kaart. Sommige lln. gebruiken deze ook buiten de klasuitleningen. Daardoor is er soms verwarring bij de ouders van welke boeken ze nu juist ontleend hebben tijdens de klasuitlening! Hoe lossen jullie dit op?

Weergaven: 749

Berichten in deze discussie

Hallo Karine,

de kinderen in De Panne hebben ook slechts 1 lidkaart. Daarmee mogen ze 5 boeken meedoen in klasseverband en 5 in thuisverband.
Aangezien de klassen bij ons altijd komen buiten de openingsuren van de bibliotheek kunnen we makkelijk zien welke boeken van het schoolbezoek zijn en welke niet.

 

groeten,

Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

Dag Karine, Wij (de bib van Edegem) gebruiken voor de klasontleningen aparte kaartjes: gewone kartonnen kaartjes met een barcode op, de naam van de leerling en de klascode. De kaartjes blijven in de bib. Bij een klasbezoek deelt de juf de kaartjes uit zodat de kinderen hun boeken kunnen scannen aan de zelfuitleen en haalt ze daarna terug op. Kinderen krijgen een ticket mee bij hun klasontlening waardoor er soms weer verwarring is bij ouders die ook privé met hun kinderen naar de bib komen. Daarom zetten we in ons systeem (BIDOC) achter de voornaam van elke leerling de code (KL). Die code verschijnt mee op het ticket.

groetjes, Veerle

Beste,

 

door soortgelijke problemen in het verleden zijn wij daar in Brecht van afgestapt. Wij lenen bij klasbezoeken boeken enkel op de klaskaarten uit. We vragen aan de leerkrachten om op de uitprint de naam of klasnummer van het kind te noteren zodat ze steeds weten wie welk boek had meegenomen. 

De bib van Brasschaat gebruikt schoolkaarten voor klasontleningen. Alle boeken van een klasontlening worden op deze kaart gezet. Nadeel: op het ticket zie je dan niet welke leerling welk boek heeft ontleend. Leerkrachten lossen dit op door naast de titel de naam van de desbetreffende leerling te schrijven.
we merken dat ook maar , we kunnen altijd zien welke dag de boeken geleend zijn die data verschillen, gewoonlijk komen ze met de klas op een moment dat de bib voor het andere publiek gesloten is. We hebben voor de leeftijdsgroep de boete afgeschaft.

In hoofdbibliotheek Wetteren wordt naar aanleiding van RFID vanaf deze maand met klaspasjes gewerkt. In de filialen (Overbeke en Massemen) is geen RFID, daar blijft alles bij het oude, dus individuele pasjes.

 

In bib Massemen is er bij de ouders ook soms verwarring. Ik zeg dan aan de ouders dat het niet erg is dat hun kinderen boeken van de klasuitlening afgeven tijdens een individuele uitlening, of omgekeerd, dat hun kinderen materialen van een individuele uitleenbeurt mogen afgeven tijdens de klasuitlening.
Tijdens de klasuitleningen let ik er op om de materialen die thuis zijn te verlengen indien nodig.
Op materialen die met de klas zijn uitgeleend wordt nooit boete aangerekend.

Bij de kleuters blijven de boekjes in de klas en deze worden op klaspasjes uitgeleend.

Beste Karine,

Voor de klassenuitleen werken wij (bib Hove) met een individuele schoolkaart: voor de naam van de leerling wordt de naam van de school gezet, vb: Rodenbachschool - Peeters, Jef. Dit heeft als voordeel dat Jef Peeters ook nog een persoonlijke kaart kan hebben in onze bib. Deze schoolkaart blijft altijd in de school. Jef Peeters blijft die kaart behouden van het 1ste tot het 6de studiejaar. Telkens een klas komt ontlenen brengt de leerkracht de kaarten mee, de leerkracht verlengt de materialen van de afwezige leerlingen. Deze schoolkaart geven we een afzonderlijke lezerscategorie zodat we de uitleentermijnen “on-the-fly” kunnen aanpassen. Ons bibliotheeksysteem (V-smart)  kan dit perfect aan,

Op het printje komt ook de naam van de school. Deze "schoolkaarten" komen in ons gewoon maningsysteem, de boetebrief wordt naar het thuisadres gestuurd. Op de deze brief staat dan bijv. Rodenbachschool - Peeters, Jef. De ouders/leerlingen zien dan onmiddellijk dat deze boeken met een schoolkaart zijn uitgeleend. De uitgeleende boeken mogen tijdens de gewone openingsuren ook binnengebracht worden.

We hanteren deze procedure al enkele jaren zonder de minste problemen,

Groeten,

Rita Machiels

Wij werken niet met een persoonlijke kaart, maar met 1 kaart voor de hele klas... maar als leerkrachten niet bijhouden welk kind welk boek mee naar huis neemt loopt dat helemaal in de soep. Ik ben er zelfs voorstander van om op termijn toch naar een persoonlijke kaart voor elk kind te gaan, zelfs voor een klasuitlening. Het is dan wel belangrijk dat voor een uitlening bij een klasuitleen hetzelfde reglement geldt als voor een gewone uitlening, d.w.z. zelfde uitleentermijn, boete etc.

 

Ik zie het eerder zo: het KIND komt naar de bib, of dat nu aan de hand van mama, papa, opa, tante is of aan de hand van de juf. Dat is net hetzelfde. Het moet dus ook mogelijk zijn om een boek dat aan de hand van de juf is uitgeleend aan de hand van mama weer in te leveren en omgekeerd.

 

Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van andere bibs.

Bij ons in Vosselaar heeft elk kind een persoonlijke kaart, die zowel voor de klas -als voor de thuisuitleen gebruikt wordt. De uitleentermijn is 4 weken i..v. 3, omdat met korte vakanties e.d.de klasuitleen niet altijd om de 3 weken kan. De ouders zijn hiervan (normaal gezien, als ze de brief lezen die we aan de klassen meegeven) op de hoogte. De leerkrachten kunnen voor hun klas nog een klaskaart gebruiken. Ons lijkt dit de meest handige methode, met weinig problemen. De kinderen leveren zowel boeken af  en nemen boeken mee met de ouders als met de klas.

Ben het ook eens met Stefan, die zegt dat het kind naar de bib komt, maakt niet uit met wie (nu ja,...).

Wij werken met een klaskaart. De leerkracht noteert zelf welke leerling welk boek mee naar huis neem.
Bij ons werkt dit wel.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden