Beste Collega's,

Zijn er bibliotheken die aan het begin van een nieuw schooljaar een afsprakennota meegeven met de leerkrachten die klassikaal op bezoek komen om boeken te ontlenen. Enerzijds moet een bibliotheekbezoek voor de leerlingen vooral leuk zijn, anderzijds moet er ook een minimale procedure zijn om boetes en administratieve problemen te vermijden.

Met andere woorden: we zijn op zoek naar een gezond evenwicht tussen procedure en klantvriendelijkheid. Graag vernemen we welke "good practices" er bestaan op dit vlak.

Met dank en vriendelijke groet,

Nicolas Cappelle OB Izegem

Weergaven: 721

Berichten in deze discussie

Dag Nicolas,

In de bibliotheek van Lede komen klassen op regelmatige basis langs.

We krijgen van de school een klaslijst met de gegevens van de kinderen zodat we een lenerspas kunnen aanmaken voor hun eerste klasbezoek. Het is erg handig om zo een lijst te hebben wanneer je klas een bezoek moetverplaatsen. Dan kan je alles netjes verlengen.

Het is praktisch als je alle bezoeken in het begin van het schooljaar kan vastleggen. Niet elke leerkracht ziet dit zitten. Met hen spreken we bij het binnenkomen een datum af voor hun volgende bezoek. We zijn flexibel in de uitleentermijn en schommelen tussen 3 tot 5 weken. Zo kan de leerkracht een bezoek makkelijk inplannen.

De kinderen moeten steeds hun lenerspas en een stevige tas bij hebben. We hanteren als regel dat wie zijn lenerspas niet bij heeft, geen boeken mag meenemen. Dit klinkt streng, maar is het duidelijkste voor de kinderen. Sommige leerkrachten nemen zelf een kopie van de lenerskaart van de kinderen en houden die bij. Zo kunnen lenerspasjes niet zoek geraken met de klas. Praktisch, maar we laten dit over aan de leerkracht om te beslissen.

In de gang halen de kinderen hun boeken al uit de tas en komen in een rij naar binnen. Om de beurt dienen ze hun boeken in via de inleverkast (want we werken met zelfuitleen). Wie nog boeken thuis heeft, zegt dit bij het begin van het bezoek en gaat eerst verlengen. We kunnen de boeken tweemaal verlengen. Dit loopt in 99% van de gevallen goed en bij die andere 1% zoeken we dan wel naar een oplossing.

Kinderen kunnen geen boete oplopen voor werken die ze meenemen met de klas. We willen voornamelijk dat ze een positief gevoel overhouden aan de bib. Als ze boete hebben opgelopen buiten de klasuitlening, maken we daar geen opmerkingen over! We printen voor de ouders een herinnering aan de boete en zeggen tegen de leerlingen dat we de boete gaan oplossen als mama of papa erbij is.

Zowel wij als de leerkrachten zijn erg tevreden met onze klasuitleningen.

Vriendelijke groeten,

Elien De Vos

Bibliotheek Lede

Wij maakten vorig jaar een afsprakennota, bedoeld voor de leerkrachten, misschien niet zo 'fun' als iets voor de kinderen, maar we deden toch een poging, zie bijlage.

Bijlagen:


 Bedankt Johan!


 Dankjewel voor de uitvoerige uitleg Elien!

Beste Nicolas

Een beetje laat, toch nog een antwoord van ons. Wij laten de directies een afsprakennota (naar voorbeeld van bib Brussel) invullen, met naam leerkracht en aantal leerlingen per klas. De uitleningen gebeuren op naam van de klas. Boekjes die verloren geraken factureren we aan de school (na eerst veel tijd te geven om dit te zoeken). Er worden geen boetes/telaatgelden aangerekend op klassenkaarten. De klassenkaart blijft in de bib en wordt opgevraagd aan de balie. De klas leent zelfstandig uit aan de zelfuitleenbalie. Ook wij proberen de uitleningen vast te leggen op de bibagenda, maar ook klassen die geen afspraak maakten, laten we uitlenen. Door bij elk bezoek naar een volgende datum te vragen, vermijden we dit.

Groetjes

Inger

Bib Bredene

Bijlagen:

Heel leuke voorbeelden, waarvoor dank.

Wij maken een brochure die we elk schooljaar (vanaf augustus) doorsturen naar alle schooldirecties. De brochure staat ook op onze website.

Wij maken er ook gebruik van om onze activiteiten die al vastliggen zo te communiceren naar de leerkrachten.

Hier is de link naar onze pdf, want hij is net iets te groot om rechtstreeks hier toe te voegen:

http://www.rotselaar.be/index.aspx?SGREF=29530&CREF=22941

Groetjes,

Anne

bib Rotselaar

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden