In de bibliotheek hebben we een faxtoestel staan en in ons reglement staat dat de klanten hier ook gebruik van mogen maken, mits betaling. De medewerker aan de infobalie verstuurt in zo'n geval de fax.
Binnenkort worden alle telefoonlijnen aan de stad vervangen door Voice Over Ip-lijnen en moeten we telefoneren via het internet. Dit heeft ook gevolgen voor de faxlijnen op de diensten. Die worden opgezegd en wie nog een fax wil versturen, moet dit via het systeem van de digitale fax doen. Je krijgt dan de fax in PDF-vorm in de inbox van je e-mailadres. Dat is allemaal gemakkelijk voor diensten die niet aan publieke dienstverlening doen. Maar wij laten de klanten toe om dit toestel te gebruiken en dan wordt het moeilijker. Dienst ICt vraagt of we de klassieke fax-lijn willen behouden maar maakt ons heel duidelijk dat dit duur is in verhouding tot het gebruik.
Nu had ik graag advies van jullie. Laten jullie fax-gebruik toe bij de klanten? Is er nog veel vraag naar? Bestaan er nog Belgacom-winkels of iets dergelijks waar personen terecht kunnen met een fax?
En daarnaast: is er iemand op de hoogte van de juridische rechtsgeldigheid van een digitaal verstuurde fax?
Bedankt alvast.
Tags:
Hebben jullie de laatste tijd zelf nog veel vraag gehad? Volgens mij is dat echt passé
Ik denk dat een een e-mail of fax (en dus ook een PDF-fax die in je mailbox komt - of hoe je het noemen wilt) als een schriftelijke kennisgeving kan worden beschouwd en dus op gelijke voet als een schriftelijke kennisgeving behandeld kan worden.
Artikel 2281 (sinds 1 januari 2001 in werking) van het Burgerlijk Wetboek zegt:
“Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig andere telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert."
Wat betreft het gebruik van de fax: ik denk dat het gebruik afneemt, maar misschien moet je gewoon eens bekijken hoe het gebruik in je eigen bibliotheek verloopt. Uiteindelijk is het gebruik in bibliotheek X of Y niet van belang, het is een lokale dienstverlening en dus moet je aftoetsen of er lokaal nog (voldoende) vraag naar is om de kost te kunnen verantwoorden. In Brussel kun je bijvoorbeeld ook wel in sommige copyshops of in krantenwinkeltjes terecht om een fax te versturen.
Wij hadden nog een fax omdat de bestellingen van dvd's bij Free Recordshop via fax moesten doorgestuurd worden. Vanuit de gebruikers was er zo weinig vraag naar dat er beslist werd om het abonnement stop te zetten.
Inplaast van te faxen kan je ook overwegen om documenten in te scannen.
Dit kan via een fotocopieertoestel dat verbinding heeft met een mailbox van waaruit je dan de mail verderstuurt. Véél goedkoper want een fotocopieertoestel heb je toch al in de bib ? je moet alleen aan jullie informaticus vragen of de mailboxverbinding kan geïnstalleerd worden.
Vraag is wel of je dit zelfstandig door gebrukers kan laten doen dan wel hiervoor personeel inschakelt.
Die vraag komt hier ook wel eens, maar meestal weten die mensen dan niet goed hoe het met email moet of zo.
Bij ons wordt het faxtoestel meest gebruikt door allochtonen die "de wereld rond" faxen
Vermits faxtoestellen in pakweg Mali vaak niet bijzonder gesofistikeerd zijn is dat nog een behoorlijk
alternatief.
In verhouding tot digitaal is het misschien wel allemaal duurder, maar je betaalt enkel je lijn (en je gesprekskosten als er faxen worden verstuurd).
Je kan de fax op dezelfde lijn zetten als je analoge telefoon, zodat je een telefoonlijn uitspaart.
Toepassingen als Voice over IP enz. is allemaal heel praktisch en kostenbesparend, zeker als je met de collega's in hetzelfde netwerk belt, maar ... als de stroom uitvalt? Het enige toestel dat dan nog werkt is het analoge telefoontoestel; ook bij gsm-pannes. Als openbare ruimte moet je waarschijnlijk minstens één toestel hebben dat altijd de hulpdiensten kan bereiken.
Moet je als bibliotheek ook niet bereikbaar zijn als het digitale netwerk uitvalt?
Digitale fax enz. is allemaal handig, als de ontvanger ook een mailadres heeft. Soms vraagt men om een ondertekende fax te sturen als bewijs van ' ...'. Wat is dan makkelijker: uitprinten, tekenen, scannen, mailen, of gewoon uitprinten, tekenen en faxen?
En ja, vorige week diende ik zelf nog een document te faxen via een analoog apparaat voor de bib.
Dag Elke,
Ook in de bibliotheek van Izegem versturen we faxen voor het publiek. Het gebeurt via een kopieertoestel met faxfunctie. Daar wordt nog veel gebruik van gemaakt, vooral door oudere mensen en mensen van allochtone origine. WIj zijn de enige in de stad die deze service nog leveren. Wat de toekomst brengt daar zijn we ook niet zeker van want ook onze telefonie wordt aangepast. Wel krijgen we veel vragen of dingen niet kunnen ingescand worden en via mail verstuurd. Die optie zit op ons toestel. Voorlopig kunnen wij enkel naar ons mailadres versturen. Indien de poort wordt opengezet kan het ook via het toestel naar externe mailadressen. Misschien ligt daar een oplossing voor jullie. Vriendelijke groet.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door