Collega's,

onze bibliotheek heeft een goed draaiende werking : we hebben enthousiast personeel (belangrijk), een goed contact met onze leden, we proberen hen wegwijs te maken doorheen onze collectie, geven raad wanneer ze problemen hebben bij het opzoeken in de catalogus, enz....
Kortom, iedereen content.

 

Sinds april kwam er dan nog een serieuze uitdaging bij, nl. Mijn Bibliotheek. We zagen er de voordelen van in, dus waren we klaar om onze leners ook te enthousiasmeren, want...

Mijn Bibliotheek : heel goed systeem maar o zo moeilijk uit te leggen aan de leners.

Hoeveel leners we intussen hebben gedeblokkeerd is niet meer bij te houden. Hoeveel leners er intussen hebben afgehaakt om online te verlengen, is moeilijk in te schatten. Hoeveel leners we aan de balie toch hebben moeten overtuigen, ....

Hoe wij het, als personeel,  enthousiast blijven verdedigen tgo de leners is lovenswaardig. We maakten intussen een speciale handleiding om hen op weg te helpen, ik stuurde via mail schermafdrukken van hoe ze eerst links moesten registreren en dan pas rechts konden aanmelden, enz enz

MAAR ACHTER DE SCHERMEN HEBBEN WE GEVLOEKT !!

Vaststelling vandaag : het beginscherm is nog maar eens veranderd. Misschien wel omdat het niet echt gebruiksvriendelijk was en omdat er juist veel klachten kwamen van te lande. Misschien wel omdat onze nieuwe minister het eens had geprobeerd, wie weet.

De aangeleverde handleidingen mogen we wegsmijten. De kopies die ik daarna zelf heb gemaakt, het instructiefilmpje mag ik nog eens opnieuw maken.

De komende dagen verwacht ik me weer aan heel wat mails van radeloze leners, geblokkeerde leners, afhakende leners, teleurgestelde leners, ....

En m'n personeel : nog maar eens een boost geven en vragen dat ze de mensen blijven helpen.

 

Soit, zo blijven we bezig zeker ?

grtn,

Christophe Coffyn

nog-niet-in-z'n-midlife-verkerende-maar-toch-chagrijnige bibliothecaris

 

Weergaven: 1239

Berichten in deze discussie

Collega's,
Het klopt dat ook in Zedelgem de overstap naar Mijn Bibliotheek voor heel wat leners geen evidentie was/is. Ook wij investeren dagelijks nog tijd om uitleg te geven, maar dat ligt, denk ik, niet per se aan de vormgeving en opbouw.  We maken ook van de gelegenheid gebruik om de extra tools uit te leggen (koppelen van lidmaatschap, krantenarchief, e-boeken, ...) Ik vermoed dat heel wat leners die gewoon waren met de vorige omgeving te werken, er nu van uit gaan dat ze al geregistreerd zijn, en zich daarom niet meer opnieuw registreren.
We hebben niet de indruk dat leners negatief reageren, wel integendeel. Ze vinden de look moderner, en zijn zeer enthousiast over het koppelen van accounts.
Wij stellen ook vast dat er minder en minder leners geblokkeerd geraken. De meesten hebben nu de stap al wel gezet. En met meer dan 1000 geregistreerde unieke gebruikers, valt ook dat aantal achteraf bekeken eigenlijk best mee.
Persoonlijk vind ik de aangepaste interface duidelijker. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat handleidingen hierdoor niet meer bruikbaar zijn. Maar misschien zijn ze nu niet meer nodig?  Wij doen het in elk geval zonder. Leners willen zo intuïtief mogelijk werken, en de aanpassingen komen daar mijns inziens aan tegemoet.
Hier is geen sprake van 'Mijn Bibliotheek'-moeheid. We nemen er de tijdelijke tijdsinvestering om uitleg te geven, samen te registreren, mails te beantwoorden van zij die het nodig hebben, graag bij. Tot dusver vrijwel uitsluitend positieve reacties van personeel en gebruikers. 
Katelijne.

Dag Christophe,

We begrijpen de frustratie.
Zonet werd een bericht met jullie gedeeld op Winob digitaal om de situatie te verduidelijken.
Er wordt ook meegegeven hoe we jullie hierbij zullen ondersteunen.

Groeten,

Leonie

Ik heb soms de indruk dat Bibnet zelf Kenniskantoor niet kent. Een korte mededeling vooraleer de toepassing te wijzigen zou veel frustratie wegnemen. Een mededeling binnen het PBS voor de medewerkers als ze in het PBS inloggen had ook wel op zijn plaats geweest, zodat ze niet moeten uit de lucht vallen als een klant telefonisch of ter plaatse problemen meldt.

Anderzijds: ik wist niet dat smartphones en tablets pas sinds september op de markt zijn ;-)

In Ichtegem heeft de Bib een nieuwe website layout sinds oktober vorig jaar: onmiddellijk mobile compatibel.

Ondertussen heb ik de nieuwe landingspagina eens bekeken en die ziet er niet echt gebruiksvriendelijker uit. Soms wordt er teveel uitgegaan van 'de mensen zijn vertrouwd met online registreren enz.' Niets is minder waar.

Bij ons is het registreren bij Mijn bibliotheek geen succes. Ongeveer 15 procent heeft een account met inbegrip van de collega-bibliotheken.

Te veel veranderingen in korte tijd

Te weinig communicatie!

'Mijn bibliotheek' is op zich een gebruiksvriendelijke module. Het kunnen koppelen van kaarten (wel jammer dat nog niet alle bibliotheken kunnen gekoppeld worden), een eenvoudige inlog, doorklikken op je materialen waarbij je meer info krijgt... Maar het registreren blijkt voor de meeste klanten niet gemakkelijk. Afwachten of de nieuwe manier vlotter gevonden wordt...

Persoonlijk vind ik de veranderingen te snel na elkaar komen. Heel wat klanten hadden moeilijkheden bij de omschakeling naar 'paswoord' (schuine strepen tussen geboortedatum). Kort erna kwam 'Mijn bibliotheek' en nu al weer een grondige aanpassing... Ik heb klanten die het niet meer weten, vooral als ze ook klant zijn bij Oostende waar het nog op de oude manier gebeurt.

En communicatie naar ons! Wij hebben dus vandaag nog de oude info (met oude screenshots) doorgestuurd. Niet echt professioneel.

Enfin, met nieuwe moed ertegen aan

Groetjes uit bredene :)

Beste Christophe en collega's,

we hebben begrip voor jullie situatie. De West-Vlaamse PBS-bibliotheken zijn het meest recent (april zoals je vermeldt) overgeschakeld naar Mijn Bibliotheek en die overschakeling vraagt bij de lener inderdaad een inspanning. Bij de meeste leners gaat dit vanzelf, maar sommige leners hebben hier inderdaad problemen mee en komen met hun vragen naar de bibliotheek. We merken dat eens die omschakelproblemen zijn verholpen, de meeste van die leners vlot en dankbaar gebruik maken van de nieuwe dienst.

We hebben de aanpassing van Mijn Bibliotheek wel degelijk zo gepland zodat er voldoende tijd tussen de overschakeling van West-Vlaanderen en deze aanpassing is (4 maanden), maar de periode tussen aankondiging en de release is inderdaad door omstandigheden kort. Komende weken sluiten we onder meer 5 bibliotheken (waaronder Oostende en Gent) aan op Mijn Bibliotheek en die bibliotheken willen heel graag gebruik maken van de verbeterde versie van Mijn Bibliotheek. We waken er in de toekomst over om de sector meer tijd te geven om aanpassingen te verwerken.

We delen evenwel je vrees niet dat de kleine wijzigingen (inderdaad ook de welkompagina's) Mijn Bibliotheek onduidelijker zullen maken. Er zijn veel inspanningen geweest om op basis van de feedback van het bestaand gebruik van Mijn Bibliotheek, usability advies, testen door de pilootbibliotheken, enzovoort, Mijn Bibliotheek nog gebruiksvriendelijker te maken.

De handleiding is klaar en vinden jullie hier: http://www.bibnet.be/portal/page/portal/ACC569D2A1C8472CA02D28262C2.... Voor de update van de handleiding hebben we gewacht op de definitieve schermen. Je vindt er op p.6 heel wat duiding over de mogelijke welkompagina's van Mijn Bibliotheek.

Bibliotheekportalen en Mijn Bibliotheek is een gezamelijk project van Vlaamse, provinciale en lokale overheden en door de verschillende snelheden van integratie is communicatie over onze projecten zeker een aandachtspunt. We blijven hieraan werken met alle partners.

Groeten,

Johan

@Antoon: Kenniskantoor is geen extra communicatiekanaal van Bibnet, daarvoor hebben we onze nieuwsbrieven en onze website. Het is wel een goed instrument om de sector te laten spreken, zoals hier het geval. Alle voorstellen om de welkompagina te verbeteren zijn welkom, dus als je ideeën hebt, mag je die ons zeker e-mailen.

@Inger: Oostende komt er volgende week aan op Mijn Bibliotheek. Over de veranderingen en de communicatie, zie mijn bericht hierboven.

@Antoon, Christophe, Katelijne en Inger: ik bezorg jullie en de WINOB-medewerkers via e-mail zometeen een lijst met het percentage Mijn Bibliotheek profielen in verhouding tot de leners op 1 september voor heel WINOB. Zo krijgen jullie zicht op de collega bibliotheken met een hoog percentage en kunnen jullie met hen eventueel ervaringen en tips uitwisselen. 

Johan

@Bibnet: hoeveel van de bibliotheekmedewerkers hebben die laatste nieuwsbrief Locus en Bibnet van 04 september volledig gelezen? Item nummer 6 meldt dat Mijn bibliotheek klaar is voor mobiel gebruik. Er wordt echter geen melding gemaakt dat de registratie- en inlogprocedure (lay-out) (lichtjes) is gewijzigd voor de gebruikers van desktop of laptop computers. Bovendien wordt een nieuw discussiepunt in Kenniskantoor automatisch met de juiste titel in de mail weergegeven en niet zoals bij de nieuwsbrief als Locus en Bibnet. Kortom: de aandacht wordt onmiddellijk gevestigd op het onderwerp en informatie = kennis.

Welkomstpagina: misschien is het - in navolging van andere online diensten - beter om eerst de aanmeldmogelijkheid te plaatsen en dan pas de mogelijkheid om je te registreren. Nu ligt de nadruk op registreren, iets wat in de toekomst enkel nog nodig zal zijn voor nieuwe gebruikers. Iets in de zin van aanmeldingsvakjes en daaronder bijv. Nog niet geregistreerd? ... Ook een duidelijke vermelding dat de lener zelf zijn aanmeldgegevens mag kiezen, die anders zijn dan zijn bibliotheeklidkaart, zou misschien op zijn plaats zijn.

@11 september: een week vooraf aankondigen dat iets zal wijzigenis in het bibliotheekveld zeer zeer kort.

Dag Antoon, dat kan vanaf nu.

Op p.6 van de handleiding zie je dat je inderdaad meteen naar het aanmeldscherm van Mijn Bibliotheek kunt linken en de context van de bibliotheek aan te geven.

Voor jullie wordt dat dan: https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/aanme.... Die link kun je op je website plaatsen, en kan ook worden aangepast door de provincie in de header van de catalogus.

We raden aan om de eerste maanden na de omschakeling naar Mijn Bibliotheek te linken naar de welkompagina (https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/welkom) en daarna inderdaad te linken naar aanmelden (https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/aanme...). Dit is een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd met de versie van gisteren.

Als je vragen hierover hebt, kan je altijd bij ons terecht of bij de provincie.

Groeten,

Johan

Johan, dit betekent nog eens een nieuw uitzicht/laout als mensen op de Mijn bibliotheek-link klikken in de catalogus. Ik denk dat dit ook is wat Inger bedoeld met teveel wijzigingen in een korte tijd.

Johan Mijs zei:

Dag Antoon, dat kan vanaf nu.

Op p.6 van de handleiding zie je dat je inderdaad meteen naar het aanmeldscherm van Mijn Bibliotheek kunt linken en de context van de bibliotheek aan te geven.

Voor jullie wordt dat dan: https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/aanme.... Die link kun je op je website plaatsen, en kan ook worden aangepast door de provincie in de header van de catalogus.

We raden aan om de eerste maanden na de omschakeling naar Mijn Bibliotheek te linken naar de welkompagina (https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/welkom) en daarna inderdaad te linken naar aanmelden (https://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/ichtegem/aanme...). Dit is een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd met de versie van gisteren.

Als je vragen hierover hebt, kan je altijd bij ons terecht of bij de provincie.

Groeten,

Johan

Dag Antoon, ik hoor van WINOB dat ze vandaag de Mijn Bibliotheek-link van de catalogus hebben vervangen naar de voor jullie duidelijker aanmeldpagina (/aanmelden). Voor de bibliotheekwebsite kan je zelf plannen wanneer en welke link je daar zet.

Ik denk dat intussen weinig gebruikers zijn geconfronteerd met de veranderde welkompagina: in de rapportering van de gebruikers zie ik dat tussen 11/9 en 12/9 11 leners van Ichtegem zijn aangemeld en 1 nieuw profiel is aangemaakt.

Maar dit doet niets af aan het feit dat er meer aandacht moet zijn voor communicatie en afstemming.

Prettig weekend,

Johan

Bedankt voor de oplossing. Ik had na uw vorig bericht al onmiddellijk een nieuwe link op onze bibwebsite aangemaakt naar landingspagina van p. 6. Uw andere opmerkingen zijn wel terecht. Het probleem zat voornamelijk bij nieuwe aanmeldingen, waarvoor de in West-Vlaanderen verdeelde handleiding niet meer actueel was.

Antoon

Ik heb ook een vraag in verband met de layout van de startpagina van Mijn bibliotheek. Als je je nu aanmeldt dan is het niet vanzelfsprekend om je boeken te verlengen. Pas als je doorhebt dat je op de link van je naam moet klikken word je naar de juiste pagina geleid. Ik heb daarstraks in Mijn bibliotheek administratie geprobeerd om daar een tekst bij te voegen maar dat gaat niet.

Zou het ook niet handiger geweest zijn om bijvoorbeeld twee knoppen te voorzien bv verlengen en reserveren?

Ik veronderstel dat dit te maken heeft met het feit dat iemand van verschillende bibliotheken lid kan zijn?

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden