Nu er, oa. onder druk van het orakel van Antwerpen, gedacht wordt aan exit uit de lockdown is het misschien geraadzaam om daar als bibliotheeksector ook over na te denken?  

Ik vermoed dat juist zoals bij het invoeren van de maatregelen we daarin ruimschoots gesteund zullen worden door onze "hogere overheden", koepels, Cultuurconnecten etc.  maar misschien kunnen we toch wel zelf er al beginnen over nadenken.  Suggesties welkom..

volgende al opgelijst (situatie toegespitst op de Boutersemse realiteit) :

• Nu al uit te werken:
-Terugbrengen materialen :  misschien kunnen we nu al beginnen stimuleren dat mensen hun spullen zouden binnenbrengen (enkel op afhaalmomenten? ) of iets meer opties voorzien (meer verkiezingskoffers voorzien?  Voordeel zou zijn dat we niet overstelpt worden als we terug “open” gaan. Boeken zoals nu toch 6 dagen in quarantaine houden (gesloten verkiezingskoffers)
• bib terug beperkt open Vanaf 4 mei????
-Beperkt aantal mensen tegelijk toelaten, enkel individueel, niet als gezin? hoe concreet afdwingen?
-Enkel ontlenen, niet terugbrengen: inleveren van materialen blijft via de verkiezingskoffers in de inkomhal, ingeleverde materialen nog in quarantaine gedurende 6 dagen.  Aantal te ontlenen materialen optrekken om te anticiperen dat mensen geblokkeerd worden wegens te veel materialen in leen
-mondmaskers verplichten?  
-Handschoenen  verplichten?  
-Gel-dispencer installeren aan de ingang?   
-geen zitplaatsen
-aangepaste openingsuren?
-fysieke aanduiding voor social-distance
-aanduiden doorstroomrichting
-systematische ontsmetting van schermen etc
-geen cash betalingen, betaalmogelijkheid via smartphone uitwerken.. Payconiq, lijkt beste optie. 
-Overrulen van betaalachterstand faciliteren wegens geen cash-betaling 
-douchesysteem aan ingang waarbij binnenkomers volledig onder de Dethol gespoten worden?
groeten
Dirk

Weergaven: 1790

Berichten in deze discussie

NU AL

1. Terug te brengen materialen

  • dit laten wij nu al toe tijdens het afhalen, om toch al een beetje spreiding van inname te kunnen doen. Op dit moment meer dan 8000 titels in omloop, die willen we niet allemaal gelijktijdig terug krijgen.
  • klanten zetten zelf hun zakje met teruggebracht materiaal op de juiste tafel. zie affiches in bijlage. Wij rekenen ongeveer 5 dagen.
  • bibcollega dient handen te onsmetten voor de items van de quarataine-tafel worden verwerkt.

2. Plexi-scherm op de balie. Gemaakt door eigen gemeentedienst.

3. Geen internetpubliekspc's beschikbaar. 

  • niet bereikbaar achter quaratainetafels.
  • logistiek niet mogelijk om die telkens te ontsmetten en toetsenborden zijn broeihaarden...

TO DO

4. Markeringen aanbrengen.

  • strepen voor de balie (wij hebben nog geen zelfscan)
  • Affiches 'hou 3 rekken afstand van elkaar' (gemakkelijk te onthouden voor de klanten, rek = 90cm)
  • eenrichtingsverkeer met pijlen.

5. Sluiten voor publiek

  • oude toiletten t.g.v. o.a. draaikraan. Smetteloos houden is onbegonnen werk. We laten alle toiletdeuren openstaan om de klink niet te moeten bedienen. Dat werkt voor personeel, maar kan je niet uitbreiden naar je publiek.
  • publiekspc's internet. Zijn toch al niet bereikbaar door quarantainetafels + Toetsenborden ontsmetten is onbegonnen werk.Wie dringend iets te printen heeft, kan het doorsturen naar onze mail en dan printen wij. 
  • leeszaal met krantenhoek???
  • tijdelijk verwijderen opac's. Liefst thuis alle info al opgezocht en mijn bibliotheeklijstje aangemaakt, hier kunnen ze op doorklikken op hun smartphone om de locatie te vinden. Eventueel aan balie info komen vragen. Toetsenborden ontsmetten is onbegonnen werk.

5. Communicatie naar klanten

  • maak op voorhand een Mijn bibliotheek-lijstje. Kan je meenemen op je smartphone en gericht 'shoppen' in de bib + achterflap van het boek lezen, zonder het aan te raken!
  • max. 30 min per klant
  • kom alleen, voor heel het gezin
  • afspraakformulier zoals https://sint-niklaas.bibliotheek.be/formulier/afhaalbib met max. van 8p/half uur.
  • opgelet : geen pc-gebruik
  • opgelet: geen toilet gebruik.
  • opgelet: geen krantenhoek???

BESCHERMING

  • vermoedelijk gaan wij items wegzetten buiten de openingsuren om minder in de bib zelf te zijn als er ook klanten rondlopen. Alleen wanneer je klant iets moet tonen, een zelfgemaakt mondmasker opzetten.
  • plexiglas aan de balie, dus daar geen zelfgemaakte mondmaskers nodig.
  • handschoenen hebben we nog nauwelijks en konden niet bijbesteld worden. Heeft ook weinig zin. Beter meer wassen, want handschoenen kunnen ook besmettingen overbrengen. Op zich dus onveiliger dan frequent wassen.
  • Gel-dispencer niet ontvangen. Misschien komen er nog. Hopelijk wel, want die zijn voor ons wel cruciaal t.g.v. slechts één kraan op het 1ste verdiep die met de elleboog kan bediend worden.

LOGISTIEK

  • openingsuren uitbreiden indien nodig in eerste fase t.g.v. bibliotheekbezoek op afspraak. Indien 8 personen per 30min = 16p/uur = 96 personen/uitleendag van 6u. [nu zitten de uitgeleende exemplaren bij ruim 1000 gezinnen/singels. Dus op ongeveer 10 dagen kan iedereen een afspraak in de bib bekomen]
  • verplichting van mondmaskers en handschoenen lijkt mij niet te handhaven. Je bent niet zeker of klanten daar kunnen aangeraken en die zijn niet noodzakelijk virusvrij. Hopelijk hebben we handgel voor klanten, maar dat wordt vrees ik nog afwachten. Dus klanten aanraden zelf gel mee te brengen.
  • betalingen laten staan indien mogelijk. We hebben payqonic, maar was niet zo gemakkelijk. Niet iedereen gaat dat kunnen bedienen.

 

Bijlagen:

In Nederland - dat bestuurlijk minder complex is dan België en waar de Rijksoverheid bevoegd is voor openbare bibliotheken (wat de federale overheid in België niet is) - werkt de Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB) momenteel aan een protocol ‘Gefaseerde openstelling bibliotheekvestigingen’. Daar hoort ook een toolkit met een checklist en een publieksprotocol bij. Voorlopig lijkt er nog geen informatie publiek gemaakt, of misschien gaat die informatie alleen naar de leden. Maar het kan iets zijn om in het oog te houden en er eventueel ook inspiratie voor bij ons uit te putten.

https://www.debibliotheken.nl/nieuws/bibliotheken-blijven-gesloten-...

Groeten

Patrick Vanhoucke

Super interessant! Bedankt Patrick. Hopelijk krijgen we heel snel inzage in hun checklist en toolkit

Patrick Vanhoucke zei:

In Nederland - dat bestuurlijk minder complex is dan België en waar de Rijksoverheid bevoegd is voor openbare bibliotheken (wat de federale overheid in België niet is) - werkt de Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB) momenteel aan een protocol ‘Gefaseerde openstelling bibliotheekvestigingen’. Daar hoort ook een toolkit met een checklist en een publieksprotocol bij. Voorlopig lijkt er nog geen informatie publiek gemaakt, of misschien gaat die informatie alleen naar de leden. Maar het kan iets zijn om in het oog te houden en er eventueel ook inspiratie voor bij ons uit te putten.

https://www.debibliotheken.nl/nieuws/bibliotheken-blijven-gesloten-...

Groeten

Patrick Vanhoucke

Via Twitter liet de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) in Nederland me weten dat ze de toolkit sturen naar "onze leden". Dus ik vermoed dat deze informatie niet publiek beschikbaar komt; Dat is wel jammer, maar het past natuurlijk in de mercantiele geest van Nederland.

Katrien Schroyens zei:

Super interessant! Bedankt Patrick. Hopelijk krijgen we heel snel inzage in hun checklist en toolkit

Kent er niemand een Nederlandse collega die ons dat wil doorspelen? :-)

Patrick Vanhoucke zei:

Via Twitter liet de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) in Nederland me weten dat ze de toolkit sturen naar "onze leden". Dus ik vermoed dat deze informatie niet publiek beschikbaar komt; Dat is wel jammer, maar het past natuurlijk in de mercantiele geest van Nederland.

Katrien Schroyens zei:

Super interessant! Bedankt Patrick. Hopelijk krijgen we heel snel inzage in hun checklist en toolkit

als je dat laatste doet  (met boeken en al) kunnen we de rest gewoon achterwege laten. Ja ik ben voor!

Bib Pittem heeft voorgesteld (en goedkeuring gekregen) om de openingstijden te verruimen en ook 's ochtends open te zijn. Dat maakt dat er minder mensen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn en dat mensen die tijd hebben (en de namiddag/avonddrukte willen vermijden) beter kunnen kiezen wanneer ze willen komen. Dat kan voor senioren (de meest angstige groep?) en thuiswerkers een voordeel zijn.

We zullen ook het systeem van de verkiezingen hanteren en communiceren welke straten er bij voorkeur op welk uur kunnen komen :-)

Mvg

Patrick

Voor de situatie/maatregelen in Nederland zie ook dit bericht op de website van Bibliotheekblad (met aanvulling):  https://www.bibliotheekblad.nl/nieuws/nieuwsarchief/bericht/1000010...

(Met links naar protocol en checklist)

Geweldig!

Wij hebben net onze exit-strategie doorgestuurd naar noodplanning en die lijkt wel te matchen met Nederland. In bijlage onze voorstellen die nog moeten goedgekeurd worden.

Onze situatie wijkt wat af van de meeste bibliotheken doordat wij tot nu toe de klemtoon leggen op 'blijf-in-uw-kot' en niet op het feit dat we een afhaalpunt hebben. Dit vanuit de filosofie dat wij als overheidsdienst mee willen bijdragen aan die oproep van de overheid en vooral de zorgsector en onze klant vragen om een bewuste keuze te maken. Hierdoor hebben wij op 14 dagen slechts 38 aanvragen verwerkt en zeer begripvolle reacties gehad van klanten. Zowel klanten die besloten dat voor hen het gebruik van het afhaalpunt een essentiële verplaatsing was, als klanten die besloten dat het inderdaad voor hen niet essentieel was. 

Het voelt heel tegennatuurlijk aan om klanten te ontraden om naar de bib te komen als het niet nodig is, maar wij staan als team wel achter deze werkwijze. Drie van onze bibcollega's werken vrijwillig sinds begin april in het Woonzorgcentrum van Hamme ipv thuiswerk. Nog 4 andere collega's hebben zich ook uitdrukkelijk ter beschikking verklaard.

In ons schema zie je dus een extra fase, nl. afhaalpunt Light. Voor onze bib zal de eerstvolgende stap dus overschakelen zijn naar een afhaalpunt met promo naar het brede publiek. Daar zijn we nu al klaar voor. afwachten op de versoepeling van de maatregel 'essentiële verplaatsing' en beslissing van het veiligheidscomité van Hamme. 

Andere factoren waarin we zullen afwijken van andere bibliotheken zijn: geen zelfuitleen, een verouderd gebouw met een niet zo'n gemakkelijke lay-out. Maar mogelijk zijn er toch elementjes in onze exit-strategie die ook bij andere bibliotheken van toepassing kunnen zijn. Voor wie niet vanaf nul wil beginnen, zie bestanden in bijlage.



Bart Janssen zei:

Voor de situatie/maatregelen in Nederland zie ook dit bericht op de website van Bibliotheekblad (met aanvulling):  https://www.bibliotheekblad.nl/nieuws/nieuwsarchief/bericht/1000010...

(Met links naar protocol en checklist)

Bijlagen:

collega's,

Op 16 maart zijn wij onmiddellijk gestart met een take-away-bib, met dien verstande dat de materialen bij de inwoners thuis worden afgeleverd. Zo bleven de gebruikers in hun kot en konden ze toch verder blijven genieten van de bibliotheek. Dit aanbod is er echter enkel voor inwoners uit onze gemeente. De materialen worden aan huis bezorgd door technisch personeel van de gemeente. Op Kenniskantoor las ik hier -spijtig genoeg- heel wat afbraakmails ivm de take-away-service in het algemeen. Nu merk ik dat heeeeel wat bibliotheken intussen deze service aanbieden. Ik denk dat wij ondertussen al 400 pakketten hebben afgeleverd. Ik ben dan ook blij dat ik op 16 maart m'n gedacht heb gedaan.

De inleverschuif blijft in gebruik. Materialen worden door 'gehandschoend' personeel ingenomen en in de rekken geplaatst. Gezien we al meer dan een maand gesloten zijn en er geen ander publiek doorheen het gebouw loopt kunnen we wel stellen dat al onze materialen Corona-vrij zijn.

Ik zie het nut er niet van in om de inleverschuif af te sluiten. Liever dat de materialen in quarantaine staan in de bibliotheek dan dat de gebruikers ze massaal zullen terugbrengen op het moment dat we weer fysiek opengaan en dat we ze dan x-aantal dagen moeten opzij zetten.

Bij het terug open gaan zullen we volgende richtlijnen hanteren (wij zijn GEEN zelfuitleenbibliotheek). Ze zullen - tot nader order- gelden tot eind augustus :

- personeel werkt met handschoenen en mondmaskers.

-plexiglas werd reeds aangebracht aan de verschillende balies (zo vermijd ik dat het technisch personeel nog op het laatste moment alle gemeenteloketten moet voorzien van plexiglas).

-inkom : publiek moet bij binnen komen handschoenen aandoen en bij het buitengaan de handschoenen wegwerpen.

- leeszaal wordt voorlopig gesupprimeerd

- uitbreiding openingsuren : poging om senioren op een ander moment te laten komen dan de andere leners

- max aantal personen binnen laten (aantal nog te bepalen), voor max. halfuur. 1 volwassene per gezin, max. 1 volwassen begeleider per kind

- binnengebrachte materialen worden 3 dagen in quarantaine gehouden vooraleer we ze terug in de rekken te plaatsen

- toiletten worden afgesloten

- afhaalbib wordt voorlopig aangehouden, leners kunnen op bepaalde momenten hun pakket afhalen

- looprichting (eenrichtingsverkeer) voorzien doorheen de bibliotheek (bestickering op de grond)

-internetpc's halveren en max. halfuur per gebruik (ontsmetten na gebruik)

digitale luik op het bibliotheekportaal uitbreiden (leestips, digitale voorleesboeken, ....)

https://depanne.bibliotheek.be/digitaal

en dan maar alternatieven zoeken voor onze zomeractiviteiten. We zijn een bibliotheek in een toeristische gemeente, dus als al de binnenlanders (buitenlanders mogen het land niet in) straks naar de kust afzakken dan zal het redelijk druk zijn in onze gemeente. We willen hen dan ook leuke alternatieven bieden. Hier werken we dan ook samen met alle diensten Vrije Tijd. We willen vermijden dat iedereen op hetzelfde moment op het strand wil gaan liggen (als dat sowieso al zal mogen)

- Wandelverhaal : de bibliotheek van Londerzeel heeft dit oa uitgewerkt en ik vind het alvast schitterend om met de kinderen de natuur in te trekken adhv een verhaal dat ze zelf kunnen vormen. Merci Londerzeel dat we dit bij jullie mochten 'pikken'   https://biblonderzeel.wixsite.com/wandelverhaal 

- alternatieven voor 'schatten van Vlieg' : ipv in de bibliotheek te zoeken, zullen we de kinderen buiten laten zoeken, en op de website

Corona is inderdaad een raar beestje en binnen de familie heb ik ook mee te maken maar ik zie die ganse periode als een periode die we moeten aangrijpen om bepaalde zaken aan te passen, door te voeren, uit te proberen, te vallen, maar voor door weer op te staan. Ik zie het vooral als een periode met heel veel kansen. Kansen die we als sector moeten grijpen. En vindt het publiek het goed, dan doen we er mee verder. En lust het publiek er geen pap van, afvoeren en niemand zal het ons kwalijk nemen.

We hebben er jaren voor gewerkt om van de bibliotheek een ontmoetingsplaats te maken waar het aardig vertoeven is. Ik vrees dat Corona daar nu een serieuze stok voorsteekt.

- Willen de mensen nog boeken lenen die anderen hebben vastgepakt ?

- willen de mensen nog een krant lezen die iemand anders net heeft gelezen ?

- willen de mensen nog een internetpc gebruiken die net door iemand anders werd gebruikt ?

Vragen waar ik ook niet alle antwoorden op weet maar vragen die we ons vóór 15 maart ook nog niet echt hadden gesteld en die dan niet aan de orde waren.

Voila, tot zover mijn bescheiden mening. Je hoeft mijn mening niet te delen, het is gewoon hoe ik dit ervaar en er probeer mee om te gaan.

voor de rest, hou het gezond

Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

Ik onthoud vooral en vind het vooral intriest dat onze sector ocharme alle 'veiligheidsregels' zelf met gezond verstand heeft moeten verzinnen en dat we nu naar het draaiboek van Nederland zijn moeten gaan 'zoeken', omdat er hier in ons land totaal geen ondersteuning komt. Cultuurconnect is alleen met het digitale bezig en VVBAD blijft steken in 'we zijn niet voor een afhaalbib' en VVSG weet zelfs amper dat we bestaan. Voor de rest stilte en worden we gewoon aan ons lot overgelaten. Nog maar eens.

Triestig.

RSS

© 2020   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden