Tags:
Ook bij ons in Hoeilaart heel lage respons, ondanks infomoment in rusthuis (voor bewoners en personeel) en gerichte promotie naar huisartsen e.d., ondanks een permanente 'Leeshulp'-tentoonstelling(etje) in de bib met alle mogelijke leeshulpmiddelen en een demo-speler.
Het probleem ligt zeker niet aan het aanbod van Luisterpunt: dat is voldoende gevarieerd en je kan altijd je wensen kenbaar maken. Wij ervaren in onze contacten met oudere bezoekers wel dat ze de speler heel ingewikkeld vinden. Zo'n nieuw toestel schrikt af. Ze houden het liever bij de gekende groteletterboeken.
Onze beperkte collectie luisterboeken (volwassen & jeugd) doet het daarentegen wel heel goed. Maar dan wel bij een andere doelgroep.
Ook in Lokeren is de respons laag.
Wij hebben een Daisyspeler en -boeken voor de leners
Daarnaast hebben we een 'Daisykoffer' voor de leerkrachten waar een Daisyspeler, de Daisyboeken en de gewone boeken om mee te volgen inzitten.
We hebben er naar onze mening toch promotie voor gemaakt maar ook daar is de respons eerder klein...
klinkt misschien gek , maar zijn die promotiepanelen ook in grote letters opgemaakt ?
zag wel eens een bib waar een lijst met grote letterboeken/luisterboeken ter beschikking lag , spijtig genoeg niet afgedrukt in GROTE LETTERS.
Misschien eens een sensibiliseringcampagne doen bij de gewone lezers , wellicht kennen zij iemand die met deze luisterboeken geholpen kan worden .
tussenpersonen : dokters , thuisverplegers, familiehulp, poetsdiensten,ocmw, rusthuis, ..
wie vult aan ?
Heb het gevoel dat bij mensen de perceptie is dat dit enkel voor blinden is.
Wij lenen de daisyspeler uit aan mensen die erin geïnteresseerd zijn. Dit heeft ertoe geleid dat 1 lener een apparaat heeft gekocht voor zijn partner. Deze mensen maken dan ook frequent gebruik van de daisyboeken.
De pakketten van Luisterpunt zijn goed en gevarieerd. Wij maakten in het Maasland een gezamenlijke lijst van al onze daisyboeken en geven die ook mee aan de mensen. Op die manier kunnen we een collectie van een 500-tal daisyboeken aanbieden.
Verder worden de daisyboeken uitgeleend door jongeren met dyslexie. Wij hebben dan wel ook geen uitgebreide collectie gewone luisterboeken.
Wij hebben de twee, luisterboeken en daisyboeken. Een heel klein beperkt publiek maakt gebruik van de Daisyspeler. Die zijn daar tevreden over eens ze ermee kunnen werken. Wij hebben één moeder die er herhaaldelijk naar vraagt voor haar zoontje die dyslexie heeft.
Maar die luisterboeken, dat vliegt bij ons de deur uit. Zowel bij de jeugd als bij de volwassenen.
Wij zijn met een collectie Daisyboeken gestart en hebben daarnaast ook nog een collectie luisterboeken. Er zijn wel wat verschillen tussen beiden:
- Daisyboeken kunnen opgeslagen worden tot op de paragraaf waar je gebleven was, Luisterboeken daarentegen werken met hoofdstukken, zodat je altijd moet herbeginnen als je middenin ergens stopt.
- Daisyboeken zijn echt bedoeld voor mensen met een leeshandicap, dat staat ook bij de voorwaarden van de Luisterpuntbibliotheek die ze uitleend.
- Het apparaat is blijkbaar zeer eenvoudig te bedienen, of de software makkelijk te installeren op de computer
Wil je ze in gebruik nemen dan doe je dat echt voor de gebruikers met leesbeperkingen. Wij lenen ze uit via Boek-aan-huis, maar voor de uitleencijfers moet je het inderdaad niet doen.
Bert, Onze bib (Edegem) is een 3-tal jaar geleden begonnen met de uitleen van daisy-spelers en -boeken (voor volwassenen). het aanvragen van een wisselcollectie bij Luisterpunt verloopt heel vlot. Luisterpunt is enorm bereidwillig, je kan zelf op basis van hun catalogus een lijst opstellen en doormailen. De boeken worden dan geleverd. Ondanks de vele reklame in het rusthuis, via de seniorenraad, via het gemeentelijk infoblad, via huisartsen, optiekers, ... is de vraag traag op gang gekomen. Wij hebben nu drie daisy-spelers die meestal alledrie zijn uitgeleend, vaak door dezelfde mensen. We maken met hen de afspraak dat ze bellen bij het verstrijken van hun uitleentermijn om te bekijken of de speler nog kan verlengd worden. Als er geen vraag is van andere leners, wordt de speler verlengd. Vaak vragen deze mensen zelf hun boeken aan bij Luisterpunt, die ze dan rechstreeks naar hen thuis opstuurt. Als je van een lener een vraag naar een specifiek boek krijgt, kan je dat ook zelf aanvragen bij Luisterpunt. Binnen de week ligt het op je buro.
We starten nu ook met een collectie daisy-boeken voor de jeugd; we willen die vooral bekend maken bij zorgleerkrachten. We hebben nu één ouder die regelmatig een daisy-speler ontleent voor haar zoon die door zijn dyslexie moeite heeft om de opgelegde lektuur voor school te lezen. Voor haar hebben we ook al specifieke boeken opgevraagd bij Luisterpunt.
Succes!
Hallo,
Ik had graag deze vraag opnieuw gelanceerd, sinds deze dateert van 2011. Wij hebben recent communicatiemateriaal ontvangen van Anders Lezen en zouden dit graag willen koppelen aan Daisy-boeken, grote letterboeken en luisterboeken.
Graag had ik geweten hoe jullie hier vandaag de dag mee om gaan en had hier daarom enkele vragen over:
- Hoe worden Daisy-boeken uitgeleend? Via RFID?
- Hoe gaan jullie praktisch te werk met beveiliging?
- Hoeveel bezoekers lenen per jaar Daisy-boeken uit?
- Communiceren jullie hier nog specifiek over?
- Bieden jullie nieuwe titels aan? Zo ja, om de hoeveel tijd?
Alvast enorm bedankt voor jullie feedback.
Met vriendelijke groeten,
Julie
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door