Zakelijk-juridische aspecten

Informatie

Zakelijk-juridische aspecten

Hoe men het ook draait of keert: bibliotheken, gemeenschaps- en cultuurcentra zijn ‘bedrijfjes’. De onduidelijkheid die dit ondernemerschap op zakelijk-juridisch vlak met zich meebrengt ligt aan de basis van deze discussiegroep.

Hoe bindend is een raamopdracht? Mogen we vrijwilligers, naast een onkostenvergoeding,  extra ‘vergoeden’? Kan er over contractuele bepalingen onderhandeld worden? Hoe zit dat met die ‘van nagel tot nagel’-tentoonstellingsverzekering? …

Vragen over zakelijk-juridische aspecten? Stel ze hier! Of beter nog. Heb jij een tip, best-practice of een pasklaar antwoord … deel het dan via dit forum met je collega’s.

Leden: 83
Meest recente activiteit: 21 Jun 2021

Forum

Vaste boekenprijs vanaf 1 juli 2017 ? Dringend juridische ondersteuning gevraagd

Begonnen door Steven Duyck. Laatste reactie van Shana Ludikhuyze 19 Jun 2017. 9 Antwoorden

Dag allemaal,via een nota van VVBAD wordt er op gewezen dat de vaste boekenprijs vanaf 1 juli 2017 zou van start gaan, en worden al enkele praktische consequenties naar voor geschoven.Alles is in…Doorgaan

Contracten: bepalingen over schade aan instrumenten en materialen.

Begonnen door Véronique Bruninx. Laatste reactie van Bart De Motte 18 Sept 2015. 6 Antwoorden

Dag collega’s,  We lezen regelmatig in contracten iets in de aard van: “Elke schade aangebracht en/of veroorzaakt door het publiek of de organisator aan instrumenten en bijhorend materiaal van de…Doorgaan

Tags: Verzekering, Schade, Contracten

Prikbord

Reactie van Evi Gillard op 24 Maart 2015 op 9.38

Als het gaat om contracten met artiesten, kan je al een heel eind op weg met:

-  brochure,

-  de checklist (in handig A3-formaat kan je deze poster boven je bureau hangen :-))

- een voorstel van contractsbijlage

documenten hier te vinden en te downloaden:

http://www.cultuurcentra.be/trefwoord-contracten-podiumkunsten-7.html

Reactie van Marleen Steenaerts op 21 Oktober 2015 op 10.58

Beste

Voor 2016 moet ik een nieuwe aanbesteding uitschrijven voor de collectie. Ik wil dit nu al beginnen voor te bereiden. Wanneer moet de vaste boekenprijs worden toegepast? Moet ik hiermee al rekening houden bij het uitschrijven van de aanbesteding? Onze aanbesteding loopt meestal voor een jaar verlengbaar met drie jaren. Hoe zit het met e-boeken? Zijn er al bibliotheken die dit mee opnemen in het aanbestedingsdossier? Alle info is welkom. Alvast bedankt. 

Reactie van Jan Braeckman op 21 Oktober 2015 op 20.21

Marleen, we verwachten dat de minister in zijn speech bij de opening van de Boekenbeurs de vaste boekenprijs zal aankondigen. Als hij dat doet kunnen we vervolgens informeren hoe lang de invoering er van in beslag zal nemen. 

Wat de impact is van een nieuwe reglementering op bestaande contracten is een van de zaken waar het kabinet zich over buigt. Wellicht komt daar een uitspraak over in het decreet of uitvoeringsbesluiten.

In het voorstel dat op tafel ligt zijn e-boeken gevat door de regelgeving.

Ondertussen is er niets dat je let om je aanbesteding verder vorm te geven. Er zijn verschillende collega's bezig met aanbestedingen organiseren voor zover ik weet.

Jan

Opmerking

Je moet lid zijn van Zakelijk-juridische aspecten om reacties te kunnen toevoegen!

 

Leden (83)

 
 
 

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden