Vaste boekenprijs vanaf 1 juli 2017 ? Dringend juridische ondersteuning gevraagd

Dag allemaal,

via een nota van VVBAD wordt er op gewezen dat de vaste boekenprijs vanaf 1 juli 2017 zou van start gaan, en worden al enkele praktische consequenties naar voor geschoven.

Alles is in voorwaardelijke wijs (bij gebrek aan de definitieve beslissing die nog op zich laat wachten...:-( )

Mogen we van Cultuurconnect hierbij ook ondersteuning verwachten in die overgangsperiode?

Concreet gezien, hebben wij in Westerlo net een nieuwe offerte achter de rug tot eind april 2018. 

Er wordt in de nota van VVBAD  gewag gemaakt van het feit dat bibliotheken dus eigenlijk hun offerte opnieuw zouden moeten openschrijven indien zou blijken

- dat andere leveranciers mogelijk hadden kunnen meedoen mocht de vaste prijs er bij de vorige procedure wel geweest zijn

- dat de vaste boekenprijs bij de vorige procedure zou geleid hebben tot een ander resultaat van toewijzing aan de huidige leveranciers.

Ik ga er van uit dat dit in ons huidig dossier niet het geval is, en dat we voort kunnen.

Maar kan ik verder juridische argumenten aangereikt krijgen, om voldoende argumenten te hebben om met de bevoegde gemeentelijke diensten een juiste discussie te voeren in deze vervelende overgangsfase?

Graag uw reactie

Steven Duyck

Bib Westerlo

Weergaven: 478

Berichten in deze discussie

Dag Steven en andere collega's,

Wij zitten bij HaBoBIB met gelijkaardige vragen en zijn ook dringend op zoek naar juridisch advies wat de GBP en lopende overheidsopdrachten betreft... 1 juli nadert met rasse schreden en we lijken nergens duidelijkheid te kunnen krijgen over hoe we dit correct moeten aanpakken. Wat zijn bv mogelijke juridische stappen die andere marktspelers kunnen zetten als we geen nieuwe overheidsopdrachten uitschrijven? Iemand die hier advies kan in geven?

Vriendelijke groet,

Katrijn Bergmans

Bib Haacht en Boortmeerbeek

Dag Steven

Dit dossier, inclusief de onderhandelingen met het kabinet wordt door de VVBAD opgenomen. Onze tip is om dit dossier, inclusief de juridische argumentaties, te bekijken met de juridische experts van de eigen lokale overheden. Dit vraagt om expertise inzake aanbestedingen, en de impact van nieuwe wetgeving op lopende contracten.

We hopen dat alle info ook op deze plek gedeeld wordt.

Groeten,

Jan

Dag Steven,

Het is inderdaad een zaak voor de juridische experts van de lokale overheden, zoals Jan stelt. Zij kennen het contract en de regelgeving en moeten op basis daarvan kunnen beslissen welke stappen er eventueel nodig zijn. 

Het zou uiteraard ook kunnen dat zij onze redenering niet (helemaal) volgen :-)

Uit onze contacten met juristen, blijkt in elk geval dat het zo goed als onmogelijk is om algemene richtlijnen mee te geven, die verder gaan dat wat wij eerder communiceerden. Jammer genoeg. Alles hangt immers af van elementen zoals de aard van het contract, de looptijd, openstaand saldo e.d.

vriendelijke groet,

bruno

Dag Bruno,

praktische vragen: rond de (potentiële) datum van invoering vaste boekenprijs: Veel bibliotheken (gemeenten) werken met jaarlijkse budgetten (= jan - dec.)

1. Is er in het overleg (als er dat was?) voldoende op gewezen dat het misschien wel beter is de vaste boekenprijs te laten ingaan vanaf januari ipv juli (= midden in een werkjaar)?

2. Als dit dan al niet zo belangrijk is: heeft men in Brussel toch voldoende notie van overheidsopdrachten om te weten dat dit toch soms enkele maanden in beslag kan nemen, en dat vakantiemaanden daarvoor niet de meest geschikte periode is...?? Dus dat een dergelijke invoeringsdatum best enkele maanden verder gezet wordt dan de mededeling.

Mocht het straks (?) blijken toch 1 juli te zijn = over 6 weken... ???

(Allemaal ook in de voorwaardelijke wijs uiteraard = zou...)

Steven

Dag Steven,

Er is herhaaldelijk overleg geweest en we hebben bovenstaande punten daarbij sterk benadrukt. Jammer genoeg zonder resultaat.

groet,

bruno

Dag allen,

Ik zou aan deze discussie willen toevoegen dat er ook gemeenten zijn zónder juridische dienst of juridische expert.

Ik begrijp heel goed dat het onmogelijk is om vanuit de VVBAD juridisch advies 'op maat' te voorzien voor elke bibliotheek afzonderlijk, maar net daarom zou een overgangsperiode of ingangsdatum van 1 januari 2018 wel handig zijn geweest. Dan zaten in alle geval veel minder bibliothecarissen met de handen in het haar, zoals dat nu wel het geval is.

Groeten

Inne Verhoogen

Bibliothecaris Kortenberg

Dag Inne,

We kunnen bij de VVBAD de vragen wel verzamelen. Mogelijk kunnen we ze voorleggen aan de juristen van de Vlaamse overheid. De vragen zijn dan best zo concreet mogelijk, eventueel met de nodige documenten. We kunnen dat alleen proberen als we vragen wat kunnen groeperen. Dat kan dus zeker niet op heel korte termijn en een bruikbaar antwoord kunnen we niet garanderen. Dat zal bovendien de interpretatie van de Vlaamse overheid zijn. En juristen zijn het niet altijd eens :-)

Wie dat wil proberen, mag ons de vragen bezorgen. Dus liefst zo concreet mogelijk en bij voorkeur aan mijn collega Shana.

Maar ik neem aan dat ook gemeenten die geen eigen juridische dienst hebben, wel kanalen hebben om juridisch advies in te winnen indien nodig?

groeten,

bruno

Dag Bruno,

Bedankt voor je antwoord, ik stuur mijn concrete vragen door naar Shana.

Er zijn natuurlijk wel (betalende) kanalen om juridisch advies in te winnen, maar die wordt natuurlijk niet voor om het even wat aangewend. :)

Inne

Dag allen,

Het uitvoeringsbesluit is er. De gereglementeerde boekenprijs gaat op 1 juli 2017 met zekerheid van kracht.

Hier vind je het uitvoeringsbesluit: https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news-message-document/document/09...

Hier vind je de documenten van de ministerraad van afgelopen vrijdag: https://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-regering/beslissingenvlaamsere... 

We voorzien vandaag nog een pagina op onze website met wat meer informatie.

Met vriendelijke groeten,

Shana Ludikhuyze

stagiaire VVBAD

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden