Collega's,
bij inschrijving van nieuwe leners laten we een stamkaart invullen. De leners ondertekenen hierbij dat ze zich akkoord verklaren met het reglement dat op dat moment wordt overhandigd en toegelicht.
Kinderen onder de 14 jaar kunnen zich niet zelf inschrijven. Dit moet door 1 van de ouders gebeuren.
In onze procedure voor achterstallige leners, is voorzien dat na X-aantal maningen, telefonisch contact, enz. ... er uiteindelijk een procedure met een deurwaarder wordt opgestart.
Volgens de gemeenteontvanger is er echter geen juridische basis wanneer een minderjarige (in dit geval de 14-18-jarigen) de stamkaart hebben ondertekend. Er zou maar rechtsgeldigheid zijn vanaf 18 jaar.
Dit lijkt me niet onlogisch.
Maar wat doe je dan met een 16-jarige die zich wil inschrijven? Je kan toch niet verlangen dat hij hiervoor een handtekening van zijn ouders bezorgt?
Gebruiken jullie überhaupt nog stamkaarten, of zijn er andere manieren om een juridisch geldig akkoord van een lener te hebben met het reglement?
Katelijne Vercaemer.
Tags:
In Temse laten wij een inschrijvingsformulier ondertekenen. Wie nog niet meerderjarig is (dus 18 +) dient dit formulier te laten ondertekenen door een van de ouders/voogden. Je kan dit formulier meegeven naar huis. Er moet ook een copie van de identiteitskaart gemaakt worden door ons en bijgehouden bij het inschrijvingsformulier.
Tja, het komt misschien bevoogdend over maar het is de enige manier om wettelijk in orde te zijn.
Blij dit hier te lezen.. de bibliotheken waar ik ervaring mee heb gebruiken helemaal geen stamkaarten meer en zijn dus wettelijk niet in orde ..? Gelukkig doen zich zelden situaties voor waarbij je juridische stappen moet ondernemen. Er is ook zo'n regel dacht ik die verplicht dat het reglement goed zichtbaar 'ad valvas' moet uithangen bj het betreden van de bib, kwestie van het meest actuele reglement steeds kenbaar te maken aan de bibliotheekgebruikers. In de horeca is ook zo'n regel die verplicht de prijslijst duidelijk zichtbaar kenbaar te maken.Weet niet of deze werkwijze voldoende is om de ondertekende stamkaart te vervangen.
Er is een groot verschil natuurlijk tussen wat wij zelf 'voldoende' vinden en juridisch of wettelijk correct is.
Misschien kan de jurist van Locus hierop een klaar en duidelijk antwoord geven? Dan weet meteen de hele bibliotheeksector hoe men best juridisch correct werkt.
De procedure in Temse is er gekomen omdat bij een geschil over een nalatige lener (hebben we die niet allemaal ?) de vrederechter deze in het gelijk stelde omdat er niet kon bewezen worden dat de lener op de hoogte was van het dienstreglement. Wij moesten ook een "terugbrengticket" bezorgen aan elke lener wat in de praktijk ondoenbaar is (kilometers ticketpapier dat door de leners onachtzaam werd weggegooid-nobody cares). Nu werken we met een deurwaarder. Maar we blijven de nieuwe leners vragen om een verklaring te ondertekenen dat zij het dienstreglement hebben ontvangen. Om onszelf safe te stellen in geval van discussie. Wanneer het dienstreglement verandert moeten we de hele rimram herbeginnen. Het wordt inderdaad tijd dat hierover eenduidige richtlijnen komen.
marijke,
bedoel je met 'terugbrengticket' een ticket overhandigd bij inlevering van de boeken ?
Ik heb het zelf ook altijd logischer gevonden dat je als lener een ticket zou vragen na inlevering van de boeken zodat je een bewijs hebt dat de boeken effectief in ontvangst zijn genomen, zeker als je tijdens hetzelfde bezoek geen uitleningen doet.
De gebruikers worden ook verondersteld hun ticket na te kijken alvorens de bib te verlaten, zodat je inlevering en uitlening in 1 keer kan controleren. Maar dikwijls belanden de tickets meteen in de papiermand zonder na te lezen.
Zit je wel met een probleem bij gebruik van een inleverbus natuurlijk.. benieuwd hoe dat juridisch boordeelt wordt bij betwisting...en hoe bewijs je dat een boek wel/niet verlengd is via internet/tel ?
Je zou kunnen stellen dat de hele papierberg niet opweegt tegen de uitzonderijke gevallen waarbij iemand via juridische weg zijn gelijk haalt ... Het is natuurlijk aan het gemeentebestuur om dit te beslissen en niet de bib.
Ik ben het eens dat een juridische dienst van locus de bibs hierin zou moeten ondersteunen en modeldocumenten zou moeten ter beschikking stellen om juridisch in orde te zijn.
Ja, je kan het ook een inleverticket noemen. Via Vubis is dat makkelijk in te stellen. Maar als je de leners toelaat 20 en méér materialen te ontlenen, krijg je ellenlange papierticketten, wat de duurzaamheid niet ten goede komt, nietwaar ?
Roger Boeken zei:
marijke,
bedoel je met 'terugbrengticket' een ticket overhandigd bij inlevering van de boeken ?
Ik heb het zelf ook altijd logischer gevonden dat je als lener een ticket zou vragen na inlevering van de boeken zodat je een bewijs hebt dat de boeken effectief in ontvangst zijn genomen, zeker als je tijdens hetzelfde bezoek geen uitleningen doet.
De gebruikers worden ook verondersteld hun ticket na te kijken alvorens de bib te verlaten, zodat je inlevering en uitlening in 1 keer kan controleren. Maar dikwijls belanden de tickets meteen in de papiermand zonder na te lezen.
Zit je wel met een probleem bij gebruik van een inleverbus natuurlijk.. benieuwd hoe dat juridisch boordeelt wordt bij betwisting...en hoe bewijs je dat een boek wel/niet verlengd is via internet/tel ?
Je zou kunnen stellen dat de hele papierberg niet opweegt tegen de uitzonderijke gevallen waarbij iemand via juridische weg zijn gelijk haalt ... Het is natuurlijk aan het gemeentebestuur om dit te beslissen en niet de bib.
Ik ben het eens dat een juridische dienst van locus de bibs hierin zou moeten ondersteunen en modeldocumenten zou moeten ter beschikking stellen om juridisch in orde te zijn.
Dag allen,
dit is een moeilijke kwestie:
- Enerzijds sluit je elk risico uit als je de gebruikers voor akkoord laat tekenen. Minderjarigen zijn inderdaad 'handelingsonbekwaam', dus dan zou je de ouders moeten laten tekenen, die verantwoordelijk zijn voor de schade aangebracht door hun minderjarige kinderen (art. 1384 BW), bijv. schade aan of verlies van boeken, boetes, ... Blijkbaar is er in het verleden op rechterlijk niveau al geoordeeld dat er anders niet bewezen is dat de gebruiker het reglement kende...
- Die redenering vind ik niet juist. Hiermee wordt de bewijslast omgedraaid. Het criterium zou niet moeten zijn dat de bibliotheek zelf moet kunnen bewijzen dat de gebruiker het reglement kende. Wel dat ze voldoende 'redelijke' maatregelen heeft genomen opdat gebruikers het reglement 'hadden kunnen' kennen (bijvoorbeeld door het aan te plakken of ter inzage te leggen, door het mee te geven, door linken te voorzien, ... en hier duidelijk op te wijzen, bijvoorbeeld in een infobundel die systematisch wordt meegegeven aan nieuwe gebruikers). De rest behoort dan (of zou dan moeten behoren) tot de verantwoordelijkheid van de gebruiker, die er zelf voor kiest gebruik te maken van een gemeentelijke dienst, en 'redelijkerwijze (zou) moeten weten' dat hiervoor bepaalde spelregels worden opgelegd in een gemeentelijk reglement. Zo werkt het toch ook voor andere gemeentelijke diensten (ik denk aan een gemeentelijk parkeerreglement, gebruikers kunnen toch niet argumenteren dat ze zich hiermee niet op voorhand uitdrukkelijk akkoord hadden verklaard, om de boete niet te hoeven betalen?)...
Maar nogmaals, uiteindelijk beslist de rechter, en wil je elk risico uitsluiten, dan kan je gebruikers voor akkoord laten tekenen. De vraag is of die hoop extra administratie opweegt tegen, het risico dat er effectief geschillen worden aangespannen...
kan het helpen/voldoende zijn dat op de lidkaart vermeld staat: ' door het gebruiken van deze kaart verklaart de titularis zich akkoord met het bibliotheekreglement' of iets dergelijks ,eventueel aangevuld met 'reglement beschikbaar ad-valvas op de website en te verkrijgen aan de balie' ? Op de website ka je dit met een popup, die de gebruiker moet aanklikken indien akkoord met de regels.
Waar blijft de reactie van de juridische dienst ?
Roger
Wij (bib Geel) hebben de omschrijving in ons reglement aangepast, na advies van de juridische dienst waar we mee samenwerken. Volgens de juridische dienst hebben minderjarigen voor dagelijkse handelingen (bv. aankoop ticket openbaar vervoer,...) geen toestemming nodig van de ouders. Ook ontlenen van boeken in de bibliotheek valt hieronder. Wel moeten de minderjarigen feitelijk bekwaam zijn (men moet kunnen inschatten wat de gevolgen zijn als men een lidmaatschap aangaat, bv. boeken op tijd binnenbrengen, er zorg voor dragen,..). De juridische dienst geeft voor de feitelijke bekwaamheid 12 jaar als grens. De nieuwe tekst in ons reglement is: “Voor minderjarigen wordt stilzwijgende toestemming van een ouder of voogd vermoed. Minderjarigen schrijven zich in onder verantwoordelijkheid van een ouder of voogd.” Deze tekst impliceert niet dat ouders of voogd toestemming moeten geven, de tekst impliceert wel dat als het nodig is, de ouders verantwoordelijk zijn. In onze bibliotheek gaan we ervan uit dat elke minderjarige toestemming heeft gehad, rekening houdend met de feitelijke bekwaamheid. In de praktijk komt dat erop neer dat +12 jarigen ingeschreven worden (ook als ze zich zonder ouder of voogd komen inschrijven), -12 jarigen worden enkel ingeschreven als ze zich samen met ouders of voogd komen inschrijven.
Hallo Roger,
ik ben jurist bij LOCUS. Wat je laatste voorstel betreft, dit zou voldoende moeten zijn (zie mijn reactie hierboven).
- wat minderjarigen betreft: het is zeker aangewezen een dergelijke clausule, zoals Marleen voorstelt, in het reglement op te nemen. Dat maakt het sowieso voor ouders ook duidelijker waarom ze worden aangesproken (zodat het waarschijnlijk ook minder vaak tot een geschil zal komen).
Hannes
LOCUS
Roger Boeken zei:
kan het helpen/voldoende zijn dat op de lidkaart vermeld staat: ' door het gebruiken van deze kaart verklaart de titularis zich akkoord met het bibliotheekreglement' of iets dergelijks ,eventueel aangevuld met 'reglement beschikbaar ad-valvas op de website en te verkrijgen aan de balie' ? Op de website ka je dit met een popup, die de gebruiker moet aanklikken indien akkoord met de regels.
Waar blijft de reactie van de juridische dienst ?
Roger
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door