Wij overwegen om een IBL aanvraag gratis te maken voor onze gebruikers. Nu vragen we daar 1 euro voor.

Zijn er bibliotheken die deze service ook gratis aanbieden? Wat is voor hun de beweegreden en wat zijn volgens hen de voor- en nadelen hiervan?

 

Marleen Rome

bib Geel

Weergaven: 910

Berichten in deze discussie

Bij ons in Rotselaar kost een IBL evenveel als een gewone reservatie: 0,80€, sinds we een min of meer gezamelijk reglement hebben binnen PBS Vlaams-Brabant.

Dus gratis is geen optie, omdat het niet kan dat een IBL gratis zou zijn en een gewone reservatie 0,80€.

Groetjes,

Anne Neys

@Marleen: Mijn ervaring is dat mensen best bereid zijn  hiervoor te betalen, want men heeft wel door dat hieraan kosten verbonden zijn. Misschien geen slecht idee dat jij even toelicht waarom IBL gratis zou moeten zijn. Ooit zijn de werkelijke kosten van een IBL door TU Delft in kaart gebracht en van het resultaat val je achterover. Kan je dit trouwens niet inpassen in het verhaal over basisdiensten en extra diensten?

In Oost-Vlaanderen subsidieert de provincie een deel van de kosten, maar inderdaad, die lopen vrij hoog op, zeker als het grotere, dikkere, of zwaardere boeken betreft.  De leners begrijpen echter wel dat dit hun iets meer kost, wij zeggen ook altijd dat ze zelf naar de bib van oorsprong mogen gaan, dan is de € 1,25 die wij vragen al snel niet te veel meer.

Kan er met Bpost niet eens een vast tarief voor bibliotheken bekomen worden, of is het wachten tot Vpost groter wordt ?

Ik volg JAn zijn redenering.

Wij overwegen zelfs net om de IBL aanvragen op te trekken tot 2 of 2,5 EUR, om het verschil met een reservering (1 EUR) duidelijk te maken. Een IBL aanvraag kost ook ruim het meervoudige aan geld én tijd..

Als je aan de mensen meegeeft dat ze voor die prijs niet naar die andere bib kunnen rijden en daar dan ook geen lidgeld moeten betalen, kunnen we ze wel overtuigen, geloven we.

Basisdienst is dan ook:

1.wat in de bib aanwezig is, zo goedkoop mogelijk aanbieden (wij vragen geen lidgeld).

2. Wat er niet is (reserveren) aanrekenen.

3. Vraag je naar iets dat van verder komt, betaal je nog meer.

 

In PBS Limburg is de kostprijs 3 euro voor IBL tussen openbare bibliotheken. Redenering is inderdaad dat reële kostprijs nog duurder is. En toch vind ik gratis IBL het overwegen waard. Het maakt het voor kleinere bibliotheken (zowel qua plaats als budget) gemakkelijker om "streng" te collectioneren (kleine actuele collectie, aangenamer gepresenteerd in kleine ruimte. Voor mij mag IBL gerust bij de basisdienstverlening horen, net zoals reserveren van een boek. Anders ontstaat in de bib ook de dualiteit tussen de "rijken" die kunnen betalen voor een volledige dienstverlening en "armen" die het dan maar moeten stellen met een basisdienstverlening.

Boeken die gratis worden klaargezet voor de lener (via reservatie of IBL) worden vaak niet opgehaald. Een kleine vergoeding is een oplossing daarvoor

 Waarom willen wij IBL gratis aanbieden? In ons collectiebeleidsplan hebben we bepaald dat onze collectie afgestemd is op de vraag en tegemoetkomt aan de behoeften en interesses van de gebruiker.

Dit heeft bijvoorbeeld als gevolg dat we voor onze zizo collectie een breed toegankelijke collectie nastreven. Klanten die toch geïnteresseerd zijn in specifieke en gespecialiseerde onderwerpen, kunnen gebruik maken van IBL. Als je hier het verhaal over de basis- en extra diensten bij betrekt, vind ik dit in ons geval een basisdienst en zou het dus gratis moeten zijn.

Je kunt hierin nog verder gaan en de verschillende bibliotheken bekijken als een soort van netwerk, waarbij meerdere bibliotheken kiezen voor een bepaald accent in hun collectie, deze materialen geraken via IBL van de ene naar de andere bibliotheek, waardoor de gebruiker van elke bibliotheek toch kan genieten van een ‘totaal collectieaanbod’. In onze bib hebben we ervoor gekozen om een accent te leggen op het aanbieden van materialen voor ‘kansengroepen’ (bv. romans in eenvoudige taal, boekjes gericht op kinderen met dyslexie,…).

Als je bovenstaande piste volgt, zal het IBL verkeer stijgen en kunnen er misschien afspraken gemaakt worden met Bpost naar tarieven en snelheid van verzending. Misschien is hier een extra rol voor de provincie weggelegd die als taak heeft het samenwerken van bibliotheken te stimuleren?

Ik denk dat het interessant is om de discussie over wat is een basis- en wat is een extradienst te voeren. We zullen merken dat hier veel variabelen zijn: bibliotheken die een gratis lidmaatschap hebben, zullen volgens mij sneller geneigd zijn om voor bepaalde zaken iets extra te vragen, bibliotheken die een betalend lidmaatschap hebben, kunnen diezelfde service gratis aanbieden als een basisdienst.

Inderdaad. Als je streeft naar collectieafspraken tussen bibliotheken dan zou IBL gratis moeten zijn, anders is het ideaal weer dat elke bibliotheek alles in huis heeft.

Da's oneigenlijk gebruik van regels, wat alvast wij proberen te vermijden. De oplossing voor het probleem van niet afgehaalde boeken is precies diegenen die ze niet komen afhalen te laten betalen, wat perfect kan. De motivatie om reservaties en IBL te laten betalen moet van elders komen, wat ook perfect mogelijk is.
 
Marc Lievens zei:

Boeken die gratis worden klaargezet voor de lener (via reservatie of IBL) worden vaak niet opgehaald. Een kleine vergoeding is een oplossing daarvoor

Wij vragen momenteel 2 euro, maar gaan dit verlagen tot het kostniveau van de reservering, zijnde 1 euro. Maar .... eigenlijk zou dit in elke bibliotheek evenveel moeten kosten, zodat de drempel overal even hoog ligt. De provincie zou hier -en zij hebben met de subsidie hier toch wel een stem- een coördinerende rol kunnen in spelen!

Bij ons is zowel de reservatie als de IBL aanvraag gratis, met uitzondering van boeken van universiteiten of kopies van artikels.

Ikzelf ben grote voorstander van gelijkschakelen van tarieven, maar dat zou eigenlijk hoger dan op provinciaal niveau moeten gebeuren.  Maar wie zal dat doen en hoe happig is iedereen daar op ?

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden