Beste collega's

 

In de hoofdbib van MachelenDiegem worden materialen die niet voorhanden zijn uit de uitleenpost in Diegem overgebracht naar de bib in Machelen (en omgekeerd). Dit brengt nogal wat werk en extra problemen (o.a. discussies met gebruikers) met zich mee zowel  op vlak van logistiek als op vlak van registratie in het PBS omdat de aanvraag momenteel niet loopt via de gewone procedure van reservatie en IBL. Dit is zo gedaan om de kost (0.80 euro) die daarvoor betaald moet worden door de gebruiker te kunnen omzeilen.

Afgelopen maand zijn we gestart met een nieuw gebruikersreglement. 

Ik stel deze werkwijze nu in vraag: is het in de huidige tijd nog verantwoord om deze extra dienstverlening voort te zetten? 
Daarbij stel ik me de vraag of we extra problemen mogen verwachten omdat in de planning implementatie voorzien is van RFID in de hoofdbib, maar niet in de uitleenpost.

Zijn er nog meer bibliotheken die in hetzelfde schuitje zitten?
Zo ja, hoe verloopt de verwerking bij jullie?

 

Groetjes

Patty Stegen

Weergaven: 524

Berichten in deze discussie

Dag Patty

 

Ja hoor, bib Tielt-Winge zit in net dezelfde situatie. We zijn aangesloten op het PBS Vlaams Brabant + RFID in hoofdbib. 

En wij doen net als jullie: we brengen materialen mee voor de klanten vanuit de andere deelbib. Dit is goed werkbaar en staat los van RFID. Het enige nogal grote nadeel is inderdaad het PBS systeem omdat je steeds moet overschakelen van vestiging (het "sleuteltje") en dat werkt nogal vertragend. Uiteindelijk stel ik me geen vragen bij de service die we bieden (de collectie is voor alle inwoners van de gemeente), maar wel bij de toch wel beetje (on)praktische manier van werken.

 

Kathleen

Is het niet veel efficiënter en goedkoper om de gevraagde titel gewoon ook voor de deelvestiging aan te kopen? Er is eens becijferd dat een IBL-aanvraag zo'n 40 euro kost (personeelskost, verzend- en verpakkingskosten...).

Oei, Patrick, daar schrik ik van!

Had van ons bestuur al te horen gekregen dat deze kosten oplopen, maar dat ze zo de pan uitswingen...

Mag ik vragen waar haalde je deze becijfering?

Ik zou idd. ook opteren voor dubbele aankoop, maar dan komt het aspect plaats weer ter discussie.

Patty,

 

Bij ons is er ook een intensieve uitwisseling van materialen tussen de hoofdbibliotheek en de uitleenpost. Dit verloopt vrij vlot. wij maken ook deel uit van PBS en de registratie doen we via veranderen van beheerder (wij werken met VubisSmart). Als de lener het materiaal komt ophalen "ontvangen" we het en is het uitleenklaar. In de hoofdbibliotheek zijn we gestart met RFID maar nog niet in de uitleenpost. Dit vergt wel oplettendheid om de materialen uit de uitleenpost telkens RFID-klaar te maken. Via het overzicht van de beheerder hou je controle over materialen die in een andere locatie belanden.

Dag Kathleen

Wat bedoel je met 'Sleuteltje'? Is dat zoals Luc hieronder beschrijft in VubisSmart, daar verander je idd. van beheerder.

Ik ken het Alephsysteem nog niet zo goed, en ken bijgevolg ook niet alle mogelijkheden.

Patty

Kathleen Dubois zei:

Dag Patty

 

Ja hoor, bib Tielt-Winge zit in net dezelfde situatie. We zijn aangesloten op het PBS Vlaams Brabant + RFID in hoofdbib. 

En wij doen net als jullie: we brengen materialen mee voor de klanten vanuit de andere deelbib. Dit is goed werkbaar en staat los van RFID. Het enige nogal grote nadeel is inderdaad het PBS systeem omdat je steeds moet overschakelen van vestiging (het "sleuteltje") en dat werkt nogal vertragend. Uiteindelijk stel ik me geen vragen bij de service die we bieden (de collectie is voor alle inwoners van de gemeente), maar wel bij de toch wel beetje (on)praktische manier van werken.

 

Kathleen

Je kunt - zoals Jo Rademakers van Libis in zijn hooggewaardeerde presentatie "Unified Resource Management: een visie op bibliotheekbeheer" op Informatie aan Zee suggereerde - bij relatief weinig gevraagde titels het boek ook gewoon bij Amazon (of een andere webboekendienst) bestellen en het rechtstreeks bij de klant laten afleveren tegen kostprijs. De klant mag het boek dan gewoon houden. Dan neemt het ook geen plaats in.

Dat bedrag van 40 euro overheadkost voor IBL circuleert al een tijdje in de sector. Ik zou eens op zoek moeten gaan naar de juiste bron van het onderzoek.


Patty Stegen zei:

Oei, Patrick, daar schrik ik van!

Had van ons bestuur al te horen gekregen dat deze kosten oplopen, maar dat ze zo de pan uitswingen...

Mag ik vragen waar haalde je deze becijfering?

Ik zou idd. ook opteren voor dubbele aankoop, maar dan komt het aspect plaats weer ter discussie.

Beste Mia

Alvast bedankt voor jouw tip.

Je stelt dat dit een stipte opvolging vraagt, maar dat is nu net het probleem wanneer er niet voldoende personeel ter beschikking is. Hoe doen jullie dat?

Bij jullie is reserveren gratis, dan stelt zich ook niet het probleem zoals bij ons: een reservatie kost 0.80 euro.
D.w.z.dat wanneer een gebruiker een reservatie plaatst op een exemplaar dat in de bib staat, hij moet betalen, terwijl een exemplaar overhalen vanuit de uitleenpost niet aangerekend wordt. Lijkt me niet erg correct.
Ook de logistiek is hierbij problematisch aan het worden, omdat onze vaste medewerker voor de uitleenpost iedere keer de boeken moet terug brengen en het toch over heel wat boeken gaat. Zo was zij afgelopen maand 2 weken ziek thuis met een ontsteking in haar schouder. Het sjouwen met boeken was blijkbaar niet in haar koude kleren gaan zitten ;-)

Mag ik nog vragen in welke bib je werkt, en of jullie al zelfbediening implementeerden?

Patty

Mia Allaert zei:

Ik begrijp jullie werkwijze niet goed.

Als tip onze werkwijze:

- lener heeft vrije keuze van ontleen- en terugbrenglocatie

- reserveren is gratis (max 3 items)

- ook aanwezige objecten zijn reserveerbaar

- bij plaatsen van de reservatie kiest lener zelf de afhaallocatie

Vraagt een zeer stipte opvolging, maar werkt en vooral: klant is tevreden :)

Inderdaad Patty, je moet van beheerder veranderen...

PS: dubbele aankoop vind ik persoonlijk maar zelden een goede optie, het is een verschraling van je totale collectie omdat zelden het budget voor collectievorming wordt aangepast aan het aantal vestigingen. Zo hebben wij een gemiddeld budget - vergelijkbaar met regio bibliotheken, alleen hadden wij tot voor kort, met dit budget 4 vestigingen te bedienen. Als je dan veel dubbels koopt heb je bijna niks in collectie staan.

 

Kathleen


Patty Stegen zei:

Dag Kathleen

Wat bedoel je met 'Sleuteltje'? Is dat zoals Luc hieronder beschrijft in VubisSmart, daar verander je idd. van beheerder.

Ik ken het Alephsysteem nog niet zo goed, en ken bijgevolg ook niet alle mogelijkheden.

Patty

Kathleen Dubois zei:

Dag Patty

 

Ja hoor, bib Tielt-Winge zit in net dezelfde situatie. We zijn aangesloten op het PBS Vlaams Brabant + RFID in hoofdbib. 

En wij doen net als jullie: we brengen materialen mee voor de klanten vanuit de andere deelbib. Dit is goed werkbaar en staat los van RFID. Het enige nogal grote nadeel is inderdaad het PBS systeem omdat je steeds moet overschakelen van vestiging (het "sleuteltje") en dat werkt nogal vertragend. Uiteindelijk stel ik me geen vragen bij de service die we bieden (de collectie is voor alle inwoners van de gemeente), maar wel bij de toch wel beetje (on)praktische manier van werken.

 

Kathleen

In Londerzeel proberen we het reglement consequent toe te passen: voor alle reservaties en ibl's wordt 0,80 euro aangerekend.  We vragen om materialen steeds terug te brengen naar de vestiging waar het ontleend werd.  Wel bieden we in het filiaal enkele wisselcollecties aan uit de hoofdbib, waar uiteraard niet voor betaald moet worden.

Omdat bij ons een gelijkaardige problematiek speelt (geen koerierdienst) vragen we noodgedwongen aan onze klanten om het aantal aanvragen om werken te laten overkomen vanuit de hoofdbib of het filiaal beperkt te houden en zo mogelijk de werken zelf ter plekke te gaan halen.  Bij IBL-aanvragen uit PBS-buurgemeenten doen we hetzelfde.  De meeste klanten hebben hier begrip voor.     

De transferprocedure is in Aleph inderdaad nogal omslachtig om fouten recht te zetten (het sleuteltje om van vestiging te veranderen en weer terug...).  Bij een correct procesverloop heb je dit echter niet nodig:  wel van zodra je één keer teveel hebt gescand...

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden