Ons gebruikersreglement is toe aan een opfrisbeurt. We maken hiervoor gebruik van het standaard reglement van het PBS Vlaams-Brabant.

Nu stel ik me nog de volgende vragen:

Mag de lezer een exemplaar dat in het rek staat reserveren? (m.a.w. reservatie op niet uitgeleende werken)
Wat zijn voor- en nadelen?

Doen of niet doen?

 

Gebruiken jullie de term dienstreglement of gebruikersreglement?

 

Patty Stegen

bib Machelen

patty.stegen@machelen.be

Weergaven: 1185

Berichten in deze discussie



Patty Stegen zei:

In onze bib is het momenteel een ja, tegen betaling van € 0,80, maar dat bedrag dekt maar net de postzegel.

Ik vermoed dat jullie mailadressen kunnen opnemen in het bibsysteem. Als je dat promoot en de personen via mail van de reservatie op de hoogte brengt, dan spaar je meteen die postzegels uit.
Mijn opmerking over de klanten ging over het feit dat klanten soms nalaten om de door hen gereserveerde werken (al dan niet uitgeleend) op te halen.

Patty Stegen zei:
Ik zie het ook als een extra dienstverlening, daar is zeker niets mis mee, integendeel.
  1. Ik neem het idee van Patrick mee dat één en ander dient afgewogen aan de grootte van de collectie, het beschikbaar personeel en de klanten (wat bedoel je daarmee precies, Patrick?).
Hoe weet de klant - zonder tussenkomst van personeel - welke werken voor hem / haar zijn bedoeld? Mijn ervaring is dat klanten heel vaak niet meer precies weten wat ze hebben gereserveerd en ook niet altijd de mail of brief bijhebben die ze hebben ontvangen.

Jan Collet zei:

Gereserveerde boeken staan klaar in een apart meubel bij de zelfuitleen en kunnen door klanten afgehaald worden zonder tussenkomst van een medewerker.

Ik heb dat ooit in een totaal andere context eens uitgerekend en het verzenden van een brief (inkt, briefpapier, envelop, plooi- en enveloppeermachine of manueel postklaar maken, postzegel) kostte toen 1,12 euro (kan ondertussen iets meer zijn met de huidige posttarieven).


Patty Stegen zei:

In onze bib is het momenteel een ja, tegen betaling van € 0,80, maar dat bedrag dekt maar net de postzegel.

@Patrick:

Hoe weet de klant - zonder tussenkomst van personeel - welke werken voor hem / haar zijn bedoeld?

Er verschijnt een melding van reservatie tijdens het uitlenen aan de zelfbedieningsbalie. Iemand die niet passeert langs de balie, ziet de melding niet (maar dat is zonder zelfbediening ook zo). Is dit een antwoord op jouw vraag?

Ja, dat is duidelijk. Dus als de persoon gewoon zijn gereserveerde werken komt ophalen en niet eerst aan de zelfuitleen passeert, dan kan hij dus aan een bemande balie terecht om te vragen welke werken hij nu weer precies had gereserveerd? Of weten de meeste klanten dat ze dit zelf aan de zelfuitleen kunnen nazien? Dat vind ik dan wel een goede oplossing omdat het op die manier niet nodig is briefjes op de gereserveerde werken aan te brengen (die de privacy zouden in het gedrang brengen).

Jan Collet zei:

@Patrick:

Hoe weet de klant - zonder tussenkomst van personeel - welke werken voor hem / haar zijn bedoeld?

Er verschijnt een melding van reservatie tijdens het uitlenen aan de zelfbedieningsbalie. Iemand die niet passeert langs de balie, ziet de melding niet (maar dat is zonder zelfbediening ook zo). Is dit een antwoord op jouw vraag?

@ Patrick

Ik vind die briefjes op de boeken eigenlijk maar niets, had het zelfs nog niet eens bekeken vanuit het standpunt privacy. Denk dat ik de proef op de som ga nemen en de gereserveerde werken aanbiedt zonder fysieke vermelding van de naam van de klanten.

 

Ik kan me overigens vinden in de bedenkingen van Anton, moet eerlijk zeggen dat ik me al de bedenking maakte of het sop de kool wel waard is?

Tenslotte is het niet de bedoeling dat we de open kasten verhuizen en achter de balie zetten. En wat met het principe: wie eerst komt, eerst maalt?!?

Voor wie ben je uiteindelijk klantvriendelijk? De lezer die zich voorbereid op een bibliotheekbezoek en het boek reserveert, of de lezer die zich zonder meer de moeite doet om voor een recent uitgegeven boek speciaal naar de bib te komen?

 

Is het mss. een oplossing om te stellen dat de recente boeken enkel reserveerbaar zijn als ze uitgeleend zijn?

En hoe lang blijven deze dan best gereserveerd?

Ik ben er nog niet helemaal uit moet ik zeggen :-(

 

Dag Patty,

 

De bib van Edegem werkt met BIDOC, ons systeem laat het toe om materialen te reserveren die aanwezig zijn in de bib. Reserveren is gratis, we stimuleren zoveel mogelijk leners om hun mailadres achter te laten zodat we per mail de binnengekomen reservaties kunnen verwittigen.

Ons reglement (we noemen het 'huisreglement' in onze folder) zegt dat reservaties binnen de 10d moeten afgehaald worden. Zijn ze dan niet afgehaald, gaan ze terug in het rek. Zeker op bestsellers waarop heel wat reservaties staan zijn we daar streng op.

Zelfde gevoel als bij de collega's: sommige mensen maken van de bib een 'Collect & go': ze reserveren van thuis uit, halen hun reservaties af en zijn weg. Soms geeft dat gemengde gevoelens: het reserveren van werken die binnen zijn geeft extra werk voor de collega's en stimuleert de leners niet om in de bib rond te neuzen. Voorlopig loopt dat niet de spuigaten uit en houden we het zo als een extra service. Soms heb ik het wel moeilijk met leerkrachten in opleiding die voor hun stages een gans pakketje reserveren en afhalen - ik zou hen liever aanmoedigen tot rondneuzen in de bib en spreek hen daar ook over aan.

In de zomer werken we met een verwenpakket: mensen brengen drie weken voor ze op reis vertrekken een lijstje binnen van 10 boeken die ze altijd al graag hadden gelezen, wij garanderen dat er minimum drie voor hen zullen klaar staan. Ze kunnen ook een verrassingspakket aanvragen (bv thrillers). Groetjes, Veerle

Klopt, dat gebeurt ook, maar ik heb het idee dat in onze databank nog heel veel mailadressen ontbreken.
Dat zal hopelijk beteren na ons gebruikersonderzoek ;-)
Ilse Depré zei:


Patty Stegen zei:

In onze bib is het momenteel een ja, tegen betaling van € 0,80, maar dat bedrag dekt maar net de postzegel.

Ik vermoed dat jullie mailadressen kunnen opnemen in het bibsysteem. Als je dat promoot en de personen via mail van de reservatie op de hoogte brengt, dan spaar je meteen die postzegels uit.
Thanx Patrick, da' s duidelijk. Heb dit al genoteerd om hiervan cijfers op te vragen in het PBS ;-)

Patrick Vanhoucke zei:
Mijn opmerking over de klanten ging over het feit dat klanten soms nalaten om de door hen gereserveerde werken (al dan niet uitgeleend) op te halen.

Patty Stegen zei:
Ik zie het ook als een extra dienstverlening, daar is zeker niets mis mee, integendeel.
  1. Ik neem het idee van Patrick mee dat één en ander dient afgewogen aan de grootte van de collectie, het beschikbaar personeel en de klanten (wat bedoel je daarmee precies, Patrick?).

Dus als de persoon gewoon zijn gereserveerde werken komt ophalen en niet eerst aan de zelfuitleen passeert, dan kan hij dus aan een bemande balie terecht om te vragen welke werken hij nu weer precies had gereserveerd? 

Juist.

Of weten de meeste klanten dat ze dit zelf aan de zelfuitleen kunnen nazien?

Soms wel, soms niet. Vergeet niet dat reserverende klanten bovenmodaal vertrouwd zijn met de werking van de bib en zelfstandiger zijn.

Dat vind ik dan wel een goede oplossing omdat het op die manier niet nodig is briefjes op de gereserveerde werken aan te brengen (die de privacy zouden in het gedrang brengen).

Die discussie is hier ook gevoerd. We hebben de voors en tegens afgewogen en hebben in consensus gekozen voor bonnetjes. Maar ik kan me voorstellen dat het resultaat van de discussie op een ander er anders kan uitzien.

In Rotselaar (PBS Vlaams-Brabant) kan men ook aanwezige boeken reserveren.

Alle reservaties kosten 0.80 EUR.

Gereserveerde boeken staan klaar achter de balie, vlak bij de RFID. Een bibmedewerker geeft het boek aan de lezer.

Lezers kunnen slechts 5 boeken reserveren.

 

Wij ondervinden hiermee geen problemen.

Groetjes,

Anne

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden