Dag collega's, 

ik ben benieuwd hoe verlofaanvragen voor uitleendiensten in andere bibliotheken worden afgehandeld. 

Kunnen collega's vrij verlof nemen, los van administratie of uitleendienst of zijn er voorwaarden aan verbonden?

Kunnen collega's een beperkt aantal uitleendiensten toch verlof nemen zonder dat ze vervanging hebben gevonden en op basis waarvan wordt dit aantal dan berekend?

Moeten ze zelf een ruil zoeken of doet het diensthoofd dit voor hen? 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Weergaven: 322

Berichten in deze discussie

Dag collega

Voor verlof tijdens uitleendiensten moeten de collega's zelf een vervanger zoeken. Enkel tijdens verlofperiodes (kerst, juli, augustus, paasvakantie) regel ik de diensten. Ze kunnen daar dan wel weer van afwijken door onderling te wisselen. Ze kunnen niet in verlof tenzij de vervanging geregeld is. Om het voor de collega's gemakkelijker te maken, heb ik de collega's ingedeeld in twee groepen. Eerst zoeken ze vervanging binnen hun groep. De groepen zitten ook samen om het zomerverlof op elkaar af te stemmen

Dag Peggy

Wij houden jaarlijks een planningsvergadering, zodat we niet met z'n allen op hetzelfde moment verlof hebben. Dan maak ik een uurrooster. Iedereen weet dus op voorhand wanneer hij baliedienst heeft. Als iemand dan nog (plots) verlof wil, moet hij zelf een vervanger (ruilen) zoeken. Je kunt dus geen verlof vragen op een dag dat je in de bib moet zijn (baliedienst, vergadering, ...).

Groeten

Steven

Bedankt Inger!

Inger Vermeersch zei:

Dag collega

Voor verlof tijdens uitleendiensten moeten de collega's zelf een vervanger zoeken. Enkel tijdens verlofperiodes (kerst, juli, augustus, paasvakantie) regel ik de diensten. Ze kunnen daar dan wel weer van afwijken door onderling te wisselen. Ze kunnen niet in verlof tenzij de vervanging geregeld is. Om het voor de collega's gemakkelijker te maken, heb ik de collega's ingedeeld in twee groepen. Eerst zoeken ze vervanging binnen hun groep. De groepen zitten ook samen om het zomerverlof op elkaar af te stemmen

Bedankt Steven!

Steven Bok zei:

Dag Peggy

Wij houden jaarlijks een planningsvergadering, zodat we niet met z'n allen op hetzelfde moment verlof hebben. Dan maak ik een uurrooster. Iedereen weet dus op voorhand wanneer hij baliedienst heeft. Als iemand dan nog (plots) verlof wil, moet hij zelf een vervanger (ruilen) zoeken. Je kunt dus geen verlof vragen op een dag dat je in de bib moet zijn (baliedienst, vergadering, ...).

Groeten

Steven

Ik heb al onder verschillende systemen gewerkt, zowel als planner als als gewone medewerker, nl.

1) ik maakte de planning. Bij 1 dag verlof tijdens de baliedienst, moesten de medewerkers zelf ruilen. Bij langere vakanties, schoof ik zelf met de baliediensten van overdag. Mensen konden verlof nemen zolang er mensen voor de balie waren + 1 reserve. Avonddiensten bij langere periodes werden uitgehangen en medewerkers werden verwacht om zich daarvoor af en toe op te geven.

2) medewerkers waren verdeeld in teams en moesten met hun team een aantal vaste baliediensten verzekeren, die ze zelf mochten plannen onderling. Verlof moest dus binnen het team besproken worden. Hier werden geen reserven voorzien. Bij onverwachte ziekte, moest het resterende deel van het team de balie opvangen.

3) het systeem waar ik thans in werk: iedereen heeft vaste shiften en permanenties (=reserves) voor de balie, bij verlof zoek je zelf vervanging. Enkel tijdens de zomervakantie wordt de planning door het diensthoofd opgesteld.

Systeem 1 gaf het minste stress voor de medewerkers, verlof nemen voor langere periodes was relatief eenvoudig, last minute verlof nemen voor 1 dag kon nog steeds indien je vervanging zocht. Als planner was het ook nog te doen, omdat de medewerkers wel op vaste dagen aanwezig waren, zodat ik wist wie ik wanneer kon inschakelen. Indien medewerkers een volledig flexibel uurrooster hebben, is dat moeilijker.

Systeem 2 werkte goed als het team groot genoeg was om de vervangingen te doen. Onverwachte afwezigheden waren soms moeilijker, er waren geen vaste reserven, dus soms moest er beroep gedaan worden op een ander team.

Systeem 3 ervaar ik zelf als moeilijk, zijnde de medewerker. We hebben nl. verschillende dagen balie/permanentie, dus voor een week verlof moet je al redelijk wat mensen aanspreken om vervanging te zoeken (tenzij in de zomervakantie). Sommige dagen zijn ook moeilijker te ruilen of te vervangen (bv hier werken er weinig mensen op vrijdag en woensdag/ kerstvakantie,...). Je bent erg afhankelijk van de goodwill van je collega's. Voordeel van dit systeem is wel dat de balie nooit onbemand zal zijn, aangezien er twee reserven voorzien zijn voor elke balieshift (muv zaterdagen).

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden