Dag collega's

In Leuven beschikken we over een transitnetwerk waarbij gebruikers boeken in alle filalen kunnen inleveren of laten overkomen op reservatie. Geen unicum, lijkt me, en iets dat vanwege de versterkte samenwerking op veel plekken, steeds vaker zal voorkomen.

Dagelijks vervoeren we een 15-30 curverbakken boeken van en naar de filialen. Ze stapelen vlot, er passen net een strip + boek of 3 boeken op de bodem en ook als ze vol zijn wegen ze niet al te veel.

Nadeel is dat de bakken niet makkelijk af te sluiten zijn voor onze gevangeniswerking en dat ze niet duurzaam zijn: ze gaan vrij snel kapot en eens er ergens een barst zit kan de chauffeur zich makkelijk kwetsen. Labelen gaat ook moeilijk.

Het transport doen we met een Volkswagen Caddy met zijdeuren. Niet altijd handig: je moet alles slim stapelen om te vermijden dat je op elke locatie heel wat moet versjouwen.Ergonomisch stapelen in zo'n kleine laadruimte is een uitdaging.

Op elke locatie staat een plateaukar waarmee we de auto in of uitladen (vroeger hadden we een opvouwbaar steekkarretje maar dit hebben we onlangs vervangen).

***

Tot daar onze situatie in een notendop. Zijn er bibliotheeknetwerken die een vergelijkbare werking hebben, maar andere oplossingen hebben gevonden voor dit transport, of die hierover aan het nadenken zijn? Ik denk dan aan de onderdelen:

- Welk voertuig? Met specifieke aanpassingen?

- Welke transportmaterialen? Karretjes, dozen, bakken, labels, ... bescherming tegen regen?

- Specifiek transport van en naar de gevangenisbibliotheek: slotvast?

- Aanpassingen op vlak van ergonomie?

Geïnteresseerden kan ik gerust het rapportje bezorgen dat we kregen van de ergonoom die onze werking al eens tegen de lamp heeft gehouden.

Mvg

Karel

De Bib Leuven

Weergaven: 231

Berichten in deze discussie

Dag Karel

Wij hebben maandelijks transport naar de scholen voor boekenboxen. Dan moeten er ook 15 - 20 boxen gestapeld worden in een camionette. We gebruiken boxen van het merk Really Useful Boxes, maat 35 liter XL en maat 42 liter. Wij gebruiken deze boxen ook voor intern transport naar ons filiaal, maar dat gaat over 1 à 2 boxen per week.

De boxen zijn zeer sterk, hebben een deksel en er past een strip liggend in en in het grotere model passen prentenboeken prima. Het enige nadeel is dat er zo veel in kan dat ze volledig gevuld loodzwaar zijn. We gebruiken een steekkarretje om ze naar de camionnette te laden. Maar dit moet dus zeker niet dagelijks gebeuren.

Op de bovenkant en zijkant van de box hangen we signalisatie met de school + adres waar ze heen moeten en elke locatie heeft een andere kleur. Dat maakt het makkelijk om in een oogopslag te zien welke boxen bij elkaar gezet moeten worden in de camionette.

Om ergonomisch te werken en aangezien jullie zo vaak transporteren zou je misschien kunnen investeren in een laadbrug? Dan kan je met het karretje rechtstreeks in de camionette rijden.

Succes!

Elien

Bib Lede

Dag Elien

Bedankt voor het snelle antwoord! Leverancier was ik nog niet op het spoor dus zeer handig. Hebben jullie overwogen om andere aan te kopen en hebben jullie daar toevallig nog de documentatie van?

Ze vol laden lijkt me inderdaad geen goed idee, maar halfleeg nemen ze natuurlijk ook nodeloos ruimte in... wij mikken op een maximumgewicht van rond 12kg.

Een laadbrug lijkt me inderdaad heel interessant, en sterker nog: die hebben we al! Alleen zijn onze filialen daar niet op voorzien en de karretjes evenmin... en dan moeten we ze nog veilig kunnen vastzetten in de camionette ook.

Mvg

Karel

Dag Karel

Nee we hebben nog geen ander merk overwogen omdat de boxen echt sterk zijn. Ze bestaan ook in heel veel maten, onder andere met dezelfde oppervlakte als de 35 liter maar dan maar half zo hoog. Maar misschien is deze een andere maat net wat je zoekt? Zelf hebben we dat niet aangekocht omdat we alle materialen van de klassen graag in één box willen. Maar aangezien het om transport gaat, maakt het denk ik niet uit of dat nu over één of twee boxen verdeeld wordt.

We bestelden deze bij Discount Office. Daar vind je een overzicht van alle maten en aan de scherpste prijzen die ik al tegen kwam. Ze werken ook met bestelbon, niet onbelangrijk.


Karel Scherpereel zei:

Dag Elien

Bedankt voor het snelle antwoord! Leverancier was ik nog niet op het spoor dus zeer handig. Hebben jullie overwogen om andere aan te kopen en hebben jullie daar toevallig nog de documentatie van?

Ze vol laden lijkt me inderdaad geen goed idee, maar halfleeg nemen ze natuurlijk ook nodeloos ruimte in... wij mikken op een maximumgewicht van rond 12kg.

Een laadbrug lijkt me inderdaad heel interessant, en sterker nog: die hebben we al! Alleen zijn onze filialen daar niet op voorzien en de karretjes evenmin... en dan moeten we ze nog veilig kunnen vastzetten in de camionette ook.

Mvg

Karel

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden