Zijn er bibliotheken waar bezoekers alleen elektronisch kunnen/mogen betalen via Bancontact, Payconiq, … en betalingen met cash geld worden geweigerd. Wat zijn de ervaringen hiermee? Hoe reageren bezoekers hierop? Zijn er uitzonderingen mogelijk voor doelgroepen?

Weergaven: 393

Berichten in deze discussie

Zonder in te gaan op ervaringen (die ik behalve als gebruiker / betaler niet heb) is de algemene regel nog altijd dat cash geld een wettelijk betaalmiddel is. Elke 'handelaar' moet in principe dus cash geld aanvaarden. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Beschadigde en vermoedelijk valse biljetten mag je weigeren. Ook biljetten met een waarde die veel hoger is dan wat er betaald moet worden mag je om praktische redenen (onvoldoende wisselgeld) weigeren. Wat verder wel wettelijk is geregeld is dat je aankopen van meer dan 3.000 euro niet cash mag betalen (maar dat zal in een bibliotheekcontext wel nooit het geval zijn).

Principieel zou een handelaar dus geen cash geld mogen weigeren. Als je de informatie op de website van de FOD Economie bekijkt, dan zouden afspraken over de wijze van betalen wel deel kunnen uitmaken van de overeenkomst die een handelaar met de klant sluit. In die overeenkomst (in bibliotheekcontext is dat het gebruiksreglement) zou dan misschien wel kunnen staan dat er uitsluitend elektronische betalingen worden aanvaard. Gebruikers die hiermee niet akkoord gaan, kunnen dan geen gebruik maken van de (betaalde) diensten die de bibliotheek levert.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van elektronisch betalen en ik betaal zelf ook kleine bedragen (tot een enkele postzegel) zo veel mogelijk elektronisch. Nochtans denk ik dat betalingen met cash weigeren niet de juiste weg is. Zeker niet voor openbare bibliotheken die basisvoorzieningen zijn en die zo inclusief mogelijk diensten zouden moeten aanbieden aan de burger. Ook zogenaamde digibeten of mensen die helemaal niet over een bankkaart enz. beschikken, moeten van de bibliotheek gebruik kunnen maken.

Ik ben er wel een voorstander van dat de bibliotheek elektronisch betalen zo veel mogelijk aanmoedigt, dit via verschillende kanalen promoot en ook verschillende vormen van elektronisch betalen (Bancontact, Payconiq, Apple Pay, Google Pay, Paypal, overschrijving...) faciliteert.

Wij zullen inzetten op elektronisch betalen. Voorlopig zal dit zich beperken tot betalen met bancontact aan de zelfuitleenbalie. Deze zijn niet voorzien voor cash betalingen. We zijn ook voorstander van andere elektronische betaalmiddelen, zolang deze gekoppeld kunnen worden aan Wise. We hopen dan ook dat Cultuurconnect deze koppeling voorziet. Manueel inboeken zien we niet zitten (foutmarge). Cash betalen zullen we niet weigeren (is niet wettelijk en we willen ook inclusief werken, zoals Patrick Vanhoucke schrijft), maar dit zal enkel nog aan de infobalie kunnen. Verder bieden we ook aan om facturen te verzenden die via overschrijving betaald kunnen worden.

In Merchtem kunnen we vanaf 1/5/2018 enkel nog betalingen via bancontact (of overschrijving) aanvaarden, zoals alle andere gemeentelijke diensten. Bij de beslissing heeft men vooral naar precedenten gekeken, o.a. naar gemeente Dilbeek waar dit blijkbaar ook reeds ingevoerd was. In Merchtem werden geen uitzonderingen voorzien.

De meeste volwassenen reageren positief. Enkel bij kleine bedragen krijgen we regelmatig ontevreden reacties.

Kinderen die alleen naar de bib komen kunnen niet onmiddellijk betalen, meestal blijven de bedragen openstaan tot ma of pa meekomt. Om te vermijden dat de bedragen te lang open zouden staan, zouden we het blokkeringsbedrag op 3 euro laten zetten. Nultolerantie kan niet vind ik als we enkel elektronisch laten betalen. De meeste kinderen hebben geld meegekregen, onwil om te betalen is er weinig.

Het totale openstaande bedrag is sindsdien verdubbeld.

Ondanks deze tegenargumenten zal de mogelijkheid om cash te betalen niet meer terugkeren. Ik wil de andere vormen (Payconiq,...) wel voorstellen. Zouden die ook door kinderen gebruikt worden?

Dag Wim,

Is de betaalautomaat verbonden met jullie bibsysteem? Van welke aanbieder is hij?

Wim Maes zei:

In Bib Lommel gebeuren alle betalingen via onze betaalautomaat. Dat kan dan via geldinworp (briefjes + munten), bancontact of debit. Geen noemenswaardige problemen tenzij dat de persoon in kwestie de lidkaart of eID niet bij heeft (vb. mama's die de boete van zoon of dochter willen betalen). Ook zijn er soms problemen met Nederlanders (Lommel grenst aan Nederland). Maar al bij al "no problems". Verder wachten we als Wise-bibliotheek af op de beslissing van CultuurConnect om in de toekomst ook online betalen mogelijk te maken (vb. lidgeld betalen van thuis uit).

Bedankt voor de info!!

Wim Maes zei:

De betaalautomaat is gekoppeld een het bibliotheeksysteem Wise, maar ook aan ons internetbeheerssysteem (vb. printen worden automatisch geregistreerd bij de klant). Dit beheerssysteem is van firma BeeSmart, alsook onze betaalautomaat. Onze zelfscans zijn dan weer van HSBIB en die hebben gezorgd voor de verbinding met de betaalautomaat. Via de betaalautomaat (scan speciale bibpas) maar ook online beheren wij de betalingen.

In Dilbeek is er inderdaad een 'no cash' regel voor de gemeentediensten. Wij in de bib hebben wel een kleine uitzondering hierop, in de zin dat we aan de balie in principe geen cash meer ontvangen, maar dat via de betaalautomaten nog 2 mogelijkheden zijn om met cash te betalen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld kinderen (maar ook anderen) nog cash betalen. Soms hebben we nog wel vragen van mensen die cash willen betalen EN hun bibkaart vergeten zijn, waardoor ze ook niet aan de automaat terecht kunnen, maar dat zijn uitzonderingen. Die vragen we dan gewoon later te betalen. een tweede uitzondering is dat we tijdens schoolbezoeken ook nog wel cash van de kinderen aanvaarden. 

Door de uitzonderingen en het feit dat niet alle medewerkers even strikt zijn, hebben we natuurlijk nog wel redelijk wat cash in de bib.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden