Collega's
Onze financieel beheerder vraagt om centrale facturering te overwegen ipv een nieuwe betaalautomaat. Principe: per kwartaal wordt een factuur bezorgd aan de leners. De gegevens worden uit het bibliotheeksysteem (VubisSmart) gehaald via een software pakket. De financiële dienst zorgt voor de verdere afhandeling.
Zijn er bibliotheken waar dit al toegepast wordt? Hoe werkt dit concreet? Tevreden?
Of zijn er bibliotheken waar dit ook overwogen of voorgesteld wordt? Wat is de stand van zaken?
Dank voor alle info!
Tags:
hallo,
Ons bibliotheeksysteem genereert automatisch een "factuur" dat gemaild wordt naar mensen die meer dan 3 maand niet "financieel" actief zijn in de bib en die nog een openstaand saldo hebben. Via die mail wordt de mogelijkheid geboden de rekening te vereffenen via onze bankrekening bij Belfius.
Via Belfius online banking heb je dan de mogelijkheid om een bestand te downloaden dat alle gegevens bevat van de binnengekomen betalingen. Deze kunnen we dan weer automatisch binnenhalen in ons bibliotheeksysteem (download file is een soort tekstbestand) . maandelijks wordt dan automatisch het geld van onze rekening versast naar de algemene rekening van de gemeente.
voordeel is dat je op deze manier dus ook achterstallen kan recupereren van mensen die "momenteel" niet meer naar de bib komen...
grtz.
Dirk
Dankjewel, Dirk.
Met welk bibliotheeksysteem werken jullie?
tja .. da's misschien een beetje het probleem .. wij gebruiken een zelf ontwikkeld bibliotheeksysteem. (gebaseerd op een commercieel database systeem, Filemaker Pro ) .. dus voor ons was het nogal makkelijk om dit in te bouwen in de software. indien we aan iets denken dat interessant zou zijn om bij te bouwen dan doen we dat ook. We hoeven dus niet te wachten op de goodwill van één of andere software leverancier om dit in een volgende release bij te bouwen..
Maar als wij, niet profesionele software ontwikkelaars zijnde, dat kunnen dan moet dat voor de Vubissers en andere Alephers toch een"piece of cake" zijn om dit in te bouwen .... ;-)
grtz.
Dirk
Beste Karlien,
ik geloof dat Jabbeke op een systeem met facturatie werkt. PBS-West-Vlaanderen en Vubis: juiste werkwijze en mogelijkheden ken ik niet.
Toen wij overschakelden naar zelfbediening, hebben we gekozen om NIET met een betaalautomaat te werken. We hadden amper 300 euro inkomsten/maand en kozen voor het gloednieuwe PingPing (betalen via gsm). Dit bleek echter veel omslachtiger voor de klanten dan verwacht, waardoor het niet echt van de grond kwam. Ondertussen hebben we dat contract opgezegd en betaalt iedereen zijn boetes en sinds september ook het nieuw ingevoerde lidgeld aan de infobalie.
We hebben een eigen bibrekening zodat grotere bedragen (we hebben geen Bancontact) kunnen overgeschreven worden. Het is ook makkelijk om aan kinderen een overschrijvingsformuliertje mee te geven waarop we de betaalgegevens al invullen zodat de ouders het snel in orde kunnen brengen. Wij zijn niet zo geavanceerd als in Boutersem en moeten de inkomsten zelf in het oog houden en vervolgens in Bidoc registreren. Dat vraagt wekelijks maximum een 10 minuutjes werk. Valt dus mee.
Om te vermijden dat klanten hun openstaande schuld tot in het oneindige laten openstaan, mailen we per kwartaal een 'betalingsherinnering' aan klanten die meer dan 5 euro schuld hebben. In die mail vragen we om binnen de maand te betalen via overschrijving. De meeste klanten reageren snel. Van degene die dit niet doen, maken we de gegevens over aan de Financiële Dienst om facturen op te maken. In ons geval gaat het om een 10-tal facturen per kwartaal. Meestal voor bedragen tussen de 5 en 15 euro. Als er daar dan tussen zitten, die dan nog niet betalen en maningen moeten krijgen, zelfs de gerechtsdeurwaarder, vraag je je wel af of het al die administratieve rompslomp wel waard is.
Wij proberen dus zo laat mogelijk de Financiële Dienst in te schakelen. Ook omdat het naar de klanten toe minder agressief overkomt.
Bib Hoeilaart
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door