Momenteel mogen in de bib van Geel enkel +12 jarigen de volwassen NF uitlenen. Als een -12 jarige toch graag een boek uit de volwassen collectie meeneemt, wordt dit meegenomen op de kaart van de ouders. Het zijn dan ook de ouders die hiervoor verantwoordelijk zijn. We overwegen om dit aan te passen en ook de 6-12 jarigen volwassen NF te laten meenemen.

We hebben enkele pro's en contra's genoteerd:

Pro’s:

- rond bepaalde onderwerpen is er niet veel op de markt in de jeugd zizo. Een voorbeeld is WO I. Voor de VNF komen er veel nieuwe uitgaven rond dit onderwerp, voor de jeugd niet (of ze moeten nog komen).

- bepaalde rubrieken (bv. seksualiteit) kunnen ook door -12 jarigen in de bib worden ingekeken. Waarom dan toch willen vermijden dat ze het mee naar huis nemen.

Contra’s:

- de -12 jarigen kunnen dan ook bepaalde rubrieken (bv. seksualiteit, misdaad, ...) uitlenen, waarvoor niet elke -12 jarigen al voldoende maturiteit heeft.

- de ouders kunnen in de verleiding komen om op de gratis kaart van de kinderen materialen mee te nemen voor henzelf.

Hoe doen jullie het in jullie bibliotheek en om welke redenen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Marleen Rome

Bib Geel

Weergaven: 617

Berichten in deze discussie

Hallo,

In Zele geven wij jongeren de toestemming om 1 boek van de NF volwassenen uit te lenen op hun jeugdkaart, als het voor school is. O.a. vanwege het feit dat voor bepaalde schooltaken er te weinig aanwezig is in de jeugdafdeling, of dat het materiaal onvoldoende is voor de taak.

Wij lenen dergelijke materialen voor die leeftijd uit aan de balie, niet aan de zelfuitleenbalie. Zo is er toch een beetje 'toezicht'. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik het niet okee vond dat een kind een vnf-boek ontleende. Veel voorkomende categorieën bij ons: dieren, creativiteit en auto's en motoren.

1.Jullie bestaande regeling lijkt me correct.

2. Waarom wijzigen ? Komt het dan zo dikwijls voor dat jullie een boek moeten weigeren ? Er is trouwens een door jullie aangegeven methode om in de uitzonderingsgevallen er een mouw aan te passen.

3. Luisteren wij dikwijls niet te veel naar de zich roerende  minderheid die protesteren tegen regels en beperkingen terwijl een grote zwijgende meerderheid zich net goed voelt bij deze regels. Als ouder ga je er van uit dat wanneer je kind boeken kiest uit zijn leeftijdcategorie , deze ook geschikt zijn voor zijn /haar leeftijd . Zelfs als de ouder zelf mee naar de bib gaat maar zeker als het kind met de school of alleen de bib bezoekt.

4.Wat belet jullie om van boeken die jullie zelf beoordelen als 'NIET  ONgeschikt voor -12' een exemplaar bij de jeugd te zetten ?

5. Persoonlijk vind ik de bestaande boeken te vinden onder zizo reeds behoorlijk vergaand en expliciet als het over oorlog en holocaust en sexualiteit gaat ..

En ik heb bij klasbezoeken jaren geleden 1 keer een 8-jarige meegemaakt die inderdaad de boeken uitzocht over oorlog met de meest geweldadige en wreedste foto's..

De spelletjes op pc en series op TV zijn ook veel explicieter geworden maar ik vind holocaust en oorlog toch iets anders..

Met -12 jarigen ga je toch ook geen concentratiekamp bezoeken ?

6. Dit 'probleem' is misschien op te lossen door een categorie 'voor alle leeftijden' in het leven te roepen voor nonfictie.

6.1 Wanneer een thema heel actueel is zoals nu de herdenking van wo1 kan een apart rek vullen met zowel jeugd als volwassen boeken die geschikt zijn voor 'alle leeftijden ' (of 6-99) .

6.2 nonfictie volwassenen boeken zouden een sticker 'geschikt voor alle leeftijden' kunnen krijgen op de kaft of rug zodat ouders, begeleiders en personeel deze boeken gerust op een jeugdkaart kunnen uitlenen. (of zelfuitleen) .

6.3 In de film- en TV-wereld bestaat een categorie 'allen' reeds lang misschien moet de bibliotheek hier ook maar eens over denken.

7. Ik heb meermaals volwassenen en adolescenten kunnen helpen door hen naar een boek te verwijzen uit de zizo omdat er bij de volwassenen niet direct een boek te vinden was over het onderwerp.

8. Veel boeken worden ook bij 'volwassenen' geplaatst omdat ze zeer duur zijn en men vreest dat kinderen er onzorgvuldig mee omspringen en zullen beschadigen.

9. Of gaan we alle categoriën afschaffen en zoals internet 'alles voor iedereen ' maken , misschien is de leeftijdsindeling in de bib toch nog wel een toegevoegde waarde ?

Roger Boeken

Bij ons is alles, al enkele jaren volledig toegankelijk voor iedereen. Veel eenvoudiger voor ons. Het komt sowieso weinig voor in onze bib dat kinderen volwassenen boeken meenemen. Nog nooit klachten ontvangen over de inhoud van de boeken. Het is, naar mijn mening, 1 van de vele regels waar we vooral het ons zelf moeilijk mee maken (controlefunctie, twijfels). We hebben daar we gratis zijn, geen last van ouders die lidmaatschapsbijdrage ontduiken via de kaart van hun kinderen.

Inger Vermeersch

Bib Bredene

Persoonlijk voel ik ook veel meer voor de 'no-nonsense'-aanpak van Bredene. Waarom regeltjes invoeren die moeten beletten dat een (zich al dan niet roerende) minderheid onrechtmatig gebruik maakt van de bib. En dan nog, wat is onrechtmatig?
De discussie gaat natuurlijk over de door veel bibliotheekmedewerkers aangevoelde tegenstelling tussen 'de informatievrijheid, de openbaarheid van de bib (waarbij we streven om iedereen, dus ook kinderen, zoveel mogelijk te helpen bij hun informatiebehoeftes)' enerzijds en de verantwoordelijkheid die je hebt als 'ontlenende' instelling. Maar wat krijgt dan de voorrang?

Tussenoplossingen (opstellen van volwassenenboeken bij ZIZO-J, etiketten 'voor alle leeftijden', aparte rekken,...) worden dan gecreëerd om een minderheid tegemoet te komen, zorgen voor nog meer verwarring en zetten aan tot het denken in hokjes. We hebben trouwens niet voldoende exemplaren om "een exemplaar bij de jeugd te zetten"! Om maar te zwijgen over de interpretatie van 'voor alle leeftijden'.

Ik ga akkoord dat de discussie en de mogelijke oplossingen een andere inhoud krijgen wanneer het gaat om zaken die meer in de aard liggen van ontspanning, zoals romans en speelfilms. Dan stelt wellicht niemand de nood aan het opdelen van de collectie in vraag en gaat het enkel om individuele titels.

En dan hebben we het nog niet over de vraag of je kinderen onder 12 jaar al dan niet naar een concentratiekamp meeneemt :-)

Benieuwd hoe Delphi hiermee omgaat!

Een pro - reden / voorbeeld vanuit een 'minderheid' gebruiker:

mijn zoon met autisme (versta: met heel specifieke, doorgedreven interesses) was op vrij jonge leeftijd al snel uitgekeken op het NF aanbod voor de jeugd in de bib als het over zijn interessedomeinen ging. Hij haakte vooral af op de onjuiste details die in veel NF voor de jeugd opduiken, of juist het gebrek aan voor hem interessante details omdat thema's vereenvoudigd, 'leuk' (voor wie?), leesbaar worden aangeboden.

De bib paste zijn lenerskaart aan. Zo kon hij uit de 'volwassenen afdeling' materialen ontlenen die hij graag inkeek (openbaar vervoer/transport: treinen, trammen, bussen, metro's en vliegvelden over de hele wereld/ gespecialiseerde vogelgidsen / walvissoorten / kerken / fonteinen / ...)  en was ik opgelucht dat er op mijn lenerskaart weer wat ruimte vrij kwam voor mijn eigen interesses. Maar natuurlijk kwam zijn broer (een nooit zwijgende 'meerderheid') in opstand: "waarom hij wel en ik niet?" ... Ja, waarom eigenlijk???

Ik zie indelingen en opstellingen volgens leeftijd als een hulp, als 'wegwijzers': verleidelijke opstellingen waarbij je als gebruiker zelf oordeelt of dit is wat je aanspreekt of niet. 

Dus: no nonsense. Alles toegankelijk voor iedereen.

 

1.Het is allemaal waar wat hier gezegd wordt en elke persoonlijke voorkeur heeft zijn voor en nadelen.. net als elke classificatie van boeken.

2.Maar tellen al onze persoonlijke voorkeuren/meningen eigenlijk wel in dit verhaal? De meeste regels liggen vast in een bibliotheekreglement goedgekeurd door de inrichtende overheid.. zij worden verondersteld de burgerbevolking te vertegenwoordigen aan wie de dienstverlening wordt aangeboden. Moet deze dsicussie da

In Bornem mogen kinderen met hun kaart gewoon volwassenen-non-fictie ontlenen. (Dit geldt echter niet voor fictie !) Er zijn over bepaalde rubrieken in de jeugdafdeling inderdaad te weinig werken voorhanden, en vroeg of laat moeten de kinderen over een bepaald "volwassen" onderwerp ook opzoekingen kunnen doen. Bij catalografie kunnen we desgewenst bij bepaalde werken de lenersklasse aanpassen zodat jeugdkaarten die niet kunnen ontlenen, maar in de praktijk hebben we van die mogelijkheid (naar mijn weten) nog nooit gebruik moeten maken...

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden