Dag Collega', er verloopt steeds enige tijd tussen het inleveren van materialen en het vaststellen van eventuele schade. Is dit 'collateral damage' eigen aan een systeem met anoniem inleveren? Of hoe spreek je klanten achteraf nog aan op een klantvriendelijke manier? Is het een optie om de materialen opnieuw uit te lenen op de kaart van de lener, met een boodschap erbij? Hoe vermijd je ellenlange discussies? Alle tips en trucs welkom.
Tags:
Dat is hier ook een heikel punt. Wij hebben de gewoonte om zo kort mogelijk op de bal te spelen. Van zodra we een beschadiging bemerken, zenden we een mailtje naar de lener waarbij we verwijzen naar het gebruikersreglement terzake (“de lener is verantwoordelijk voor de op zijn/haar naam geleende materialen. Indien het onvolledig of beschadigd is, moet de lener dit vooraf laten vaststellen door het personeel, om te vermijden dat hij/zij zelf aansprakelijk zou worden gesteld. Bij verlies of beschadiging moet de lener de kostprijs van het materiaal betalen.”). We vermelden dat het materiaal (vaak dvd's) opnieuw op zijn kaart is uitgeleend (en tot wanneer de termijn loopt) en vragen vriendelijk om de kostprijs ervan te vergoeden.
We zijn daar niet superstreng in en doen dit enkel bij flagrante beschadigingen. Dan kan je 3 soorten reacties krijgen:
- verontschuldiging en betaling (meestal komendie mensen het materiaal persoonlijk aan de infobalie tonen en kunnen we het daar 'in der minne' regelen); dit gebeurt dus niet zo vaak via mail;
- verontwaardigde reacties als "het was reeds zo toen ik het uitleende" of "ik heb die film niet eens uit het doosje gehaald en teruggebracht zonder het te bekijken". Dan moeten we elke zaak apart bekijken, vorige leners aanschrijven,.. niet leuk, en je kan ook niet oneindig teruggaan in de tijd, maar op die manier maak je de leners wel bewust. Enkel als we heel zeker zijn van onze zaak, volharden we in ons standpunt. Maar meestal moeten we de lener het voordeel van de twijfel geven.
- stilte. Dan komt er boete op, maningen, facturen... meestal bij jongeren die zich dat allemaal niet zo aantrekken, en uiteindelijk betalen papa/mama wel.
Kortom, een percentage 'collateral damage' is niet te vermijden. En daarnaast zwaar inzetten op communicatie rond de verantwoordelijkheid van de leners. Zonder ze af te schrikken natuurlijk. Dat is de kunst.
Zo posten we wel eens 'zware' gevallen op onze Facebook. Of brengen we de cijfertjes van hoeveel kapotte dvd's er naar de hersteldienst zijn gebracht, of het percentage jeugdfilms dat de 3 jaar niet overleeft....
Groeten uit Hoeilaart
Ik zie dit topic toevallig. Wat ik nog wil toevoegen:
Concrete tips/antwoorden op je vragen:
Ik wil het volgende graag toevoegen: het zwakke punt hierin is, hoe de materialen door de bibmedewerker gecontroleerd worden bij het inleveren. Zeker voor AVM is dit een heikel punt. Worden alle doosjes geopend, worden alle schijfjes er telkens uitgenomen om te controleren op barsten of beschadigingen? Als dit niet consequent op de juiste manier gebeurt, heeft de bib geen verhaal als leners komen melden dat ze een film niet kunnen bekijken omdat er beschadigingen zijn. Dan kan je de laatste lener toch moeilijk verantwoordelijk stellen, toch?
Ik maak er geen punt van als het materiaal al veelvuldig uitgeleend is. Indien die persoon de eerste lener is, maak ik er wel een zaak van.
Alle doosjes worden geopend en er wordt gecontroleerd op duidelijke schade (beschreven, gebroken, vermist, geen handleiding). De DVD/CD/CD-ROM/... zelf is natuurlijk gevoeliger aan schade dan een gewoon boek, en het is onmogelijk om die data volledig te controleren op leesbaarheid. Dus de leners krijgen dan per definitie het voordeel van de twijfel (en soms hun geld terug met onze excuses, deze materialen uitlenen kost immers €0.50).
Germaine op 't Roodt zei:
Ik wil het volgende graag toevoegen: het zwakke punt hierin is, hoe de materialen door de bibmedewerker gecontroleerd worden bij het inleveren. Zeker voor AVM is dit een heikel punt. Worden alle doosjes geopend, worden alle schijfjes er telkens uitgenomen om te controleren op barsten of beschadigingen? Als dit niet consequent op de juiste manier gebeurt, heeft de bib geen verhaal als leners komen melden dat ze een film niet kunnen bekijken omdat er beschadigingen zijn. Dan kan je de laatste lener toch moeilijk verantwoordelijk stellen, toch?
Ik maak er geen punt van als het materiaal al veelvuldig uitgeleend is. Indien die persoon de eerste lener is, maak ik er wel een zaak van.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door