Hallo,

 

Ik solliciteerde voor bibliotheekassistent en werd uitgenodigd voor de schriftelijke examens (maa 28/11).  In de vacature stond vermeld dat de leerstof zou worden doorgegeven, maar in de uitnodiging worden enkel vier websites opgegeven (bibliotheek.be, bibnet.be, locusnet.be, vvbad.be), en daar lijkt me weinig te studeren aan.

Ik werk niet in het bibliotheekwezen en begin pas in februari aan de opleiding GBI, maar wil toch niet helemaal afgaan als een gieter.  Hebben jullie enig zicht op wat voor vragen ik kan verwachten en waar ik eventueel informatie of cursussen kan vinden die ik voorafgaand kan leren?  Hoe kan ik mij, kortom, als volslagen leek het beste voorbereiden?

Alvast bedankt!

 

koen.

Weergaven: 19102

Berichten in deze discussie

Beste Koen,

 

Misschien is dit hier al de eerste opdracht die je krijgt. Als bibliotheekassistent moet je ook informatie kunnen zoeken en filteren wat belangrijk is.

 

Maar op die websites vind je waarschijnlijk wel het decreet lokaal cultuurbeleid terug, en een taakomschrijving van een bibliotheekassistent, en zie je waarschijnlijk ook wel wat belangrijk is binnen de sector. En vind je meer info over ZIZO, de Jeugdboekenweek, ....

Vier URL's maar daarachter vind je toch het één en ander.

Soit, je hebt kenniskantoor al gevonden en ook voor 'professionals' zoals wij, is dit een heel bruikbaar medium.

 

Nu weten we ook dat we via deze weg geen examenvragen moeten uitwisselen. ;-)

 

het beste op je examen,

Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

Bedankt voor je reactie.

 

:-) Examenvragen had ik ook niet meteen verwacht :-)

Maar ik weet helemaal niet wat te verwachten en achter die vier URL's zit wel heel veel informatie.  Als je gerichter kan zoeken, wordt de kans dat je vindt wat je zoekt ook weer wat groter.  Nu, ik kijk er naar uit om dat allemaal te ontdekken en zal de dingen die jij aanhaalt met extra aandacht doornemen.

 

vriendelijke groet,

koen.

Zorg ervoor dat je de thema's kent van verschillende 'evenementen' zoals gedichtendag, jeugdboekenweek,....

 

Voor mijn C-examen kreeg ik o.a. de vraag wat het thema was van gedichtendag en ik moest ook een activiteit bedenken (op papier dan) die je dan zou kunnen organiseren voor je bezoekers.

Voor mijn B-examen moest ik iets uitwerken om de senioren terug naar de bib te lokken en ze te houden natuurlijk.

 

Probeer op voorhand activiteiten enzo te bedenken voor verschillende doelgroepen (scholen, adolescenten, senioren,..)
Ik had dit gelukkig ook gedaan :-). Je kan makkelijk tips vinden op websites van andere bibliotheken.

Wat ook altijd goed is, is je goed informeren over de bibliotheek waar jij gaat solliciteren. Bestudeer zeker en vast hun reglement.

 

Zorg er ook voor dat je iets weet van de boekbekroningen, wie welke literatuurprijs gewonnen heeft enzo (dit is wel meer een vraag voor het mondelinge, maar ik geef 't je maar al mee :-) )

Dag Veerle,

 

Ook dit zijn handige, conrete tips die weer wat verder in de goeie richting helpen.  Bedankt!

 

koen.

Je kan pech hebben en je kan geluk hebben.

 

Ik deed ooit mee aan een examen waar één van de vragen was dat je een reeks auteursnamen (met alle mogelijke uitzonderingen die er ook maar kunnen bestaan) alfabetisch moest rangschikken. Iets waar je in de praktijk helemaal niets aan hebt. Ook tijdens onze opleiding (Genk) kregen we zulke onzin helemaal niet. Maar misschien dat de bibliotheekschool die in de buurt lag van de betreffende bibliotheek zich wel met zulke dingen bezighield.

 

Op de twee gevalsstudies haalde ik de voor dat examen uitzonderlijke score van 19/20 en 20/20, maar... je moest op elk onderdeel minstens de helft halen. En op het alfabetisch rangschikken haalde ik die helft dus niet.

 

Je kan je de vraag stellen wie het meest te beklagen was: ik die niet werd aangenomen of de bibliotheek in kwestie, die zich door een idiote examenvraag iemand die duidelijk toch wat in zijn mars had liet ontglippen.

Mij lijkt het alleszins aan te bevelen eens heel goed na te denken over de rol van bibliotheken in de toekomst. Denk aan de opkomst van e-books etc. Een examen dat zinvol in elkaar steekt zou daar wel eens een vraag over kunnen hebben.

Onzin???? Het is toch belangrijk dat je weet hoe je de boeken moet plaatsen in het rek?

Stefan Bosmans zei:

Je kan pech hebben en je kan geluk hebben.

 

Ik deed ooit mee aan een examen waar één van de vragen was dat je een reeks auteursnamen (met alle mogelijke uitzonderingen die er ook maar kunnen bestaan) alfabetisch moest rangschikken. Iets waar je in de praktijk helemaal niets aan hebt. Ook tijdens onze opleiding (Genk) kregen we zulke onzin helemaal niet. Maar misschien dat de bibliotheekschool die in de buurt lag van de betreffende bibliotheek zich wel met zulke dingen bezighield.

 

Op de twee gevalsstudies haalde ik de voor dat examen uitzonderlijke score van 19/20 en 20/20, maar... je moest op elk onderdeel minstens de helft halen. En op het alfabetisch rangschikken haalde ik die helft dus niet.

 

Je kan je de vraag stellen wie het meest te beklagen was: ik die niet werd aangenomen of de bibliotheek in kwestie, die zich door een idiote examenvraag iemand die duidelijk toch wat in zijn mars had liet ontglippen.

Het lijstje auteursnamen uit het examen bevatte alleen maar moeilijke gevallen: achternamen met en zonder voorvoegsel, al dan niet met accenten met of zonder weglatingsteken en al of niet deel uitmakend van een samengestelde achternaam. Enfin, ik herinner me al die speciale gevallen zelfs niet meer.

En nee, ik heb het in de bib waar ik nu werk nog nooit nodig gehad om boeken te ordenen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat onze bezoekers die regels ook niet kennen als ze een boek uit het rek nemen.

Veerle Van Wesemael zei:

Onzin???? Het is toch belangrijk dat je weet hoe je de boeken moet plaatsen in het rek?

Stefan Bosmans zei:

Je kan pech hebben en je kan geluk hebben.

 

Ik deed ooit mee aan een examen waar één van de vragen was dat je een reeks auteursnamen (met alle mogelijke uitzonderingen die er ook maar kunnen bestaan) alfabetisch moest rangschikken. Iets waar je in de praktijk helemaal niets aan hebt. Ook tijdens onze opleiding (Genk) kregen we zulke onzin helemaal niet. Maar misschien dat de bibliotheekschool die in de buurt lag van de betreffende bibliotheek zich wel met zulke dingen bezighield.

 

Op de twee gevalsstudies haalde ik de voor dat examen uitzonderlijke score van 19/20 en 20/20, maar... je moest op elk onderdeel minstens de helft halen. En op het alfabetisch rangschikken haalde ik die helft dus niet.

 

Je kan je de vraag stellen wie het meest te beklagen was: ik die niet werd aangenomen of de bibliotheek in kwestie, die zich door een idiote examenvraag iemand die duidelijk toch wat in zijn mars had liet ontglippen.

Dan staan je boeken toch na een tijd compleet door elkaar? Hoe kan je dan je boeken nog terugvinden? Of zit er in elk boek zo'n chip, waar je dan met zo'n bakje kan langslopen?

Dag Koen

 

Misschien help dit:

www.rubenjanssen.be

Op de website http://www.serv.be/competentieteam/page/beroepscompetentieprofielen vind je

alvast de competentieprofielen van de bibliotheeksector.

Groetjes

Patty

Stefan Bosmans zei:

Mij lijkt het alleszins aan te bevelen eens heel goed na te denken over de rol van bibliotheken in de toekomst. Denk aan de opkomst van e-books etc. Een examen dat zinvol in elkaar steekt zou daar wel eens een vraag over kunnen hebben.

 

Bingo!  40 Van de 60 punten over de digitale bibliotheek nu en de rol van de digitale bibliotheek in de toekomst (en voor de bibliotheek in kwestie in 't bijzonder).  Bedankt voor de tip :-)

 

Hallo Christophe, Veerle, Stefan en Patty,

 

Ik weet niet hoe ik een antwoord aan jullie allemaal kan richten.  Ik hoop maar dat jullie hier nog eens komen kijken en dit opmerken, want ik wilde jullie alle vier nog eens bedanken voor jullie reacties en tips.  Ik ben met elke tip wel op één of andere manier aan de slag gegaan.

 

Ik heb me een week lang ondergedompeld in een voor mij geheel nieuwe wereld en sector en heb ervan genoten.  Het smaakt naar meer...

 

Ik heb mijn examen achter de rug en heb er alvast een goed gevoel aan overgehouden.  Hopelijk goed genoeg om op gesprek te mogen komen, binnenkort.  En wie weet kunnen we elkaar dan binnenkort 'collega' noemen :-)

 

Iig nog eens bedankt!

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden