Onze bibliotheek moet tijdelijk haar deuren sluiten door de bouw van een cultureel centrum waar de bibliotheek in de toekomst deel van uitmaakt. Zijn er bibliotheken met gelijkaardige ervaringen?
Hoe pakken we dit praktisch aan wat de dienstverlening betreft naar de lezers? Wat met scholen? Ideetjes welkom.
Groetjes,
annemie
Tags:
Bibliotheek-infopunt Oostkamp sloot in 2007 haar deuren gedurende 2 maanden om de overstap naar een Delphibibliotheek (met o.m. overschakeling naar ZIZO-V) te maken. Meteen werd het bestaande bibliotheekgebouw ook grondig aangepakt en vernieuwd.
De sluiting gebeurde in augustus-september, zodat er geen probleem was voor de schoolwerking.
Om een maximale dienstverlening te blijven garanderen werden enkele maatregelen genomen:
-het filaal kreeg ruimere openingsuren: een deel van de collectie uit de hoofdbibliotheek werd naar hier verhuisd;
-de dichtsbijzijnde uitleenpost opende ook 's ochtends de deuzen: krantenabonnementen werden tijdelijk verhuisd net als een klein deel van de collectie. Zo konden gebruikers toch dagelijks terecht voor de krant en een uitgebreider aanbod;
-de uitleenperiode van alle materialen werd verlengd, zodat men de boeken die men voor de sluiting had ontleend, niet hoefde terug te brengen tijdens de sluiting; ook het aantal te ontlenen materialen werd tijdelijk verhoogd;
-het terugbrengen van bibliotheekmaterialen uit de hoofdbibliotheek in filiaal en uitleenposten werd tijdelijk toegestaan;
-personeel werd aangemoedigd om in deze periode verlof te nemen; door de intensifiëring van de werking in filiaal en uitleenpost kregen de personeelsleden (uitleen)taken in deze bibliotheken;
-tijdige en zeer duidelijke aankondigingen over de sluitingsperiode (ook naar omliggende bibliotheken: ibl, doorverwijzing);
-informatie aan de gebruikers over het gebruik van de bibliotheek van thuis uit (verlengen,...)
De ervaring leerde dat een groot deel van de bevolking de stap naar filiaal en uitleenposten gemakkelijk zette. Anderen kozen ervoor om tijdelijk een omliggende bibliotheek te gebruiken; de meeste mensen zetten daarna de stap naar onze bib terug (heeft zeker te maken met de nieuwsgierigheid naar de 'nieuwe' bibliotheek)
mvg
patrick
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door