Collega's,
Dinsdag verscheen er in de Standaard een opiniestuk van Karel Michielsen over de toekomst van onze sector. Vandaag in dezelfde krant is er een reactie door Mieke Van Geel. Beide stukken spreken elkaar niet noodzakelijkerwijs tegen.
Er is het initiatief Hart boven hard, De leerkrachten reageerden ludiek en ook de podiumkunsten laten zich niet onbetuigd. Reageren wij ook? Gemeentebesturen besparen fors, de provinciale ondersteuning valt weg, de opleidingen worden geschrapt, de belangenorganisatie en ondersteunende instellingen vallen weg of worden ingekrompen, ... (Was daarover iets te horen in de partijprogramma's?)
Ok, we moeten ook besparen en we moeten inderdaad niet wachten op de overheid om ons te herbronnen, Maar gaan we niets van ons laten horen? Iets, al was het maar een kleine actie, een manifest, een brief aan de koningin, het internet platleggen, een boekverbranding op het Martelarenplein? (afgevoerde boeken)
Stef Blommaert
Tags:
en de artikels
Een open brief in de kranten misschien? Stef ??
Eens een reactie van de sector zelf i.p.v. externen ??
Collega's ,
Misschien beginnen we het best met een tekst . De timing van de oproep/ vraag was niet denderend zo vlak voor de kerstvakantie, maar daarmee hebben we even de tijd om een platformtekst uit te werken.
Prettige feestdagen!
Met vriendelijke groeten
Stef
Collega's,
Ik ervaar in onze sector een bijna misdadige gelatenheid: "het zal wel overwaaien", "het zal niet zo erg zijn", ... maar we zijn steeds meer het orkest van de Titanic of met de woorden van Khaled Hosseini: “I suspect the truth is that we are waiting, all of us, against insurmountable odds, for something extraordinary to happen to us.”
Wie niet reageert, zal de grootste slagen krijgen.
We zijn het niet alleen onze collega's verschuldigd, die nu afvloeien, maar, als we ons serieus nemen, ook de hele maatschappij. Zolang de beleidsvoerders ons beschouwen als een "nice-to-have" en niet als een "need-to-have", dan mogen we zoveel mooie toekomstconcepten ontwikkelen als we willen, die belanden in deze tijden van besparingen in de vuilbak om er nooit mee uit te komen.
Als we willen gehoord worden, zijn er 4 factoren nodig:
Een werkgroep samen stellen?
Collega's,
Ik vind ook dat we iets van ons moeten laten horen. Aan de zijlijn blijven staan tot de "besparingsstorm" over is lijkt me geen goed idee. Dat maakt van ons een te gemakkelijk doelwit. Het wordt tijd dat we het belang van bibliotheken (of om het moderner uit te drukken kennis- en informatiecentra) eens extra onderstrepen. Voor het te laat is.
Een platformtekst lijkt me in ieder geval een goede eerste stap, eventueel gevolgd door een aantal positieve en/of ludieke acties (dus geen stakingen, boekverbrandingen, ...). Waarom geen acties waar onze 'klanten' iets aan hebben. Bijvoorbeeld een extra verwendag, of auteurs die ons komen reanimeren, ... Ik zeg maar iets. Kortom iets waarmee we op een positieve manier de media halen.
Doén!
Hallo,
De secretaris hier, suggereerde dat we VVSG zouden moeten inschakelen... Lijkt me nog zo geen slecht idee. Niet dat er veel zal veranderen. Ik vermoed dat zelfs als je de bibliotheeksector helemaal afschaft er nog geen animo zal zijn om te protesteren ;-)
ps. misschien moet VVBAD maar eens terugkoppelen over wat er gezegd is in hun overleg ? Hun standpunt kan je lezen op de website (http://www.vvbad.be/bericht/vvbad-het-vlaams-parlement ) maar of er ook geluisterd werd/wordtt, dat zou ik wel eens willen weten...
Dirk
Het West-Vlaams Bibliotheekplatform (de vroegere provinciale commissie) heeft het initiatief genomen om een inventaris te maken van de diensten, taken en ondersteuning die het Streekgericht Bibliotheekplatform (beter bekend als Winob) de voorbije jaren op zich heeft genomen. De bedoeling is dat hiermee duidelijk wordt welke rollen de provincie heeft gespeeld bij de ondersteuning en professionalisering van het West-Vlaams bibliotheeklandschap. Dit initiatief vloeit voort uit de beslissing van de Vlaamse overheid om de persoonsgebonden materies bij de provincies weg te halen. Dat het belangrijk is om deze inventaris te maken en aan de bevoegde administratie over te maken, mag blijken uit het antwoord van de minister op ene parlementaire vraag over hoe de leemtes zullen ingevuld worden. Het valt te hopen dat de andere provincies een identieke oefening willen doen, zodat een volledige inventaris kan opgesteld en aan de administratie overhandigd worden. Het is wellicht een illusie om te veronderstellen dat alle taken (en de financiële implicaties hiervan) zullen overgenomen worden op Vlaams niveau, maar met dergelijk document zal diegene die de beslissingen neemt, deze beslissingen beter kunnen en moeten beargumenteren en heeft de sector tegelijk een leidraad om de beslissingen op te volgen!
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door