Zojuist een brief van bibnet geopend over het afbouwen van de emailadressen @bibliotheek.be

Is het zo dat "de impact van het project" te klein geworden is???  Ik ken nochtans in onze regio nog wel een meerderheid van bibliotheken die zowel voor het "officiele" mailadres alsook voor de mailadressen van de medewerkers hier gebruik van maken. 

Dus nu worden we plots voor het voldongen feit gesteld dat we ofwel kunnen afdokken ofwel al onze communicatie kunnen gaan aanpassen, contacten updaten en mensen informeren met alle consequenties van dien ...

Stel nu dat we niet betalen?  Wat gebeurt er dan?  Worden de betreffende accounts dan asap afgesloten?  

Had toch wel graag gehad dat Bibnet ons hierover voorafgaandelijk gekend had..

Dirk

http://bib.boutersem.be

Weergaven: 1580

Berichten in deze discussie

Sinds de aanvang van de @bibliotheek-adressen hebben al onze medewerkers een eigen mailadres dat ze overal via webmail kunnen raadplegen. De leners, de collega's binnen de gemeentelijke diensten zijn onze mailadressen gewend.
We hebben net nog een redelijk budget uitgegeven voor drukwerken. Neemt Bibnet deze voor haar rekening?

Net nu Limburg eindelijk de overstap kan maken naar bibportalen, waar elke gemeente een url krijgt gemeente.bibliotheek.be moeten we iedereen verwittigen dat ons mailadres gemeente@bibliotheek.be niet meer gaat bestaan. Waar is de logica? Of moeten we daar over enkele jaren, wanneer het ingeburgerd is, ook extra voor gaan betalen?

In Waregem zijn we al twee jaar geleden allemaal overgestapt naar een @waregem.be adres; Ik merk dat van zeer veel bibliotheken hun mailadressen zijn veranderd naar de naam van de stad of gemeente. En ik neem aan dat Bibnet daar cijfermateriaal over heeft. Maar dat nu plots zou moeten worden betaald is wel jammer voor de bibliotheken die het @bibliotheek.be mailadres wel nog gebruiken.

In Zulte gebruiken we op vraag van het gemeentebestuur bibliotheek@zulte.be maar de mails worden omgeleid naar @bibliotheek.be, dus dat wordt betalen voor ons.

Het project wordt te klein??? Eerst stimuleren om bibliotheekadressen te gebruiken en wanneer alles ingeburgerd is, met de pet rondkomen omdat men wil investeren in andere projecten?????. Qua imagoafbouw kan dit tellen. 16 jaar investeren met overheidsgeld en dan in tijden van crisis en zonder onderscheid te maken tussen bibs die het bibadres nog gebruiken of niet, de kosten overdragen naar het gemeentelijk niveau. Goed bezig!

Weer een typisch staaltje van het topdown denken van Bibnet!

Mij stoort het vooral dat die brief zo laat komt. Mijn begroting voor volgend jaar is al lang binnen.

Dag Bibnetters,

misschien wordt het debat iets helderder als we weten over welke bedragen we spreken....

Gisteren even met onze ICT-er van de gemeente gesrpoken.

Wij hebben naast onze @bibliotheek.be adressen (alle medewerkers)  ook een @bibwesterlo.be adres, waarlangs onze externe communicatie loopt.

Dit kost ons 28 EUR op jaarbasis, voor 100 MB ruimte en onbeperkt aantal adressen.

Willen we een grotere mailbox hebben (500 MB) kost het ons 60 EUR op jaarbasis.

Ik ga ervan uit dat de prijsstelling van BIBNET in dezelfde grootorde zal liggen....

 

Los van deze cijfers, ben ik het er wel mee eens dat dergelijke aankondigingen beter gelijk lopen met de opmaak van de lokale begrotingen...

Ik heb dat ook niet begroot, maar dat vind ik nog wel ergens.

 

Steven Duyck

Bib Westerlo

Spijtige beslissing.

Men zou zoiets toch minstens een jaar op voorhand moeten communiceren.

 

De factuur van bibnet bedraagt voor HaBoBIB €450.

Vandaag ook deze brief ontvangen. Wat ik vooral cynisch vind is de zin "we willen dit afbouwen ten voordele van onze andere projecten". Juist ja, projecten als Digileen en BibFM hadden inderdaad en enorme impact! Veel geld kwijt aan projecten die gedoemd waren te mislukken en dit is weer eens een ondoordachte beslissling. Dingen waar we dan wel iets aan hebben moeten eruit. Foute boel als je het mij vraagt!

Beste collega’s,

 

Bibnet heeft geen cijfers over hoeveel bibliotheken een eigen gemeenteadres hebben en wat ze er mee doen. We weten wel dat heel veel bibliotheken meerdere types mailadressen hebben en van het ene adres naar het andere forwarden (42% van de bibliotheken). Elk mailadres kost geld, en dus zijn dat dubbele kosten. Dubbele kosten zijn altijd te vermijden. Wellicht zijn deze dubbele kosten overbodig en kunnen ze vermeden worden door, inderdaad, een aantal zaken te veranderen.

Daarnaast investeren steeds meer gemeenten in een lokale IT oplossing voor hun diensten. Die is in de meeste gevallen performanter dan de dienst die wij nu aanbieden. Specifiek voor de mailadressen maken deze vaak deel uit van de strategie van de gemeente om de communicatie tussen haar en haar burgers zelf te managen. En ook binnen de  BCC zal deze tendens enkel versterken.

 

Bibnet financierde tot nog toe de @bibliotheek adressen, wetende dat een groot aantal adressen niet meer werden gebruikt of dubbel op waren. Steeds meer bibliotheken gebruiken deze dienst niet meer. Door deze dienst betalend te maken wordt de kost gedragen door wie hem echt nodig heeft en gebruikt. Dat lijkt ons fair en een verantwoorde aanpak.

 

De prijs die we aanrekenen is enkel de IT kost die wij zelf betalen. Hiervoor worden geen andere kosten in rekening gebracht.  Bibliotheken die van hun adres(sen) willen blijven gebruik maken, hebben de tijd tot juni om een begrotingswijziging door te voeren mocht dit nodig zijn. De andere mailadressen blijven tot eind maart in dienst van bibliotheken die dit specifiek hebben gevraagd waardoor zij hun communicatie kunnen aanpassen. Adressen van bibliotheken die aangeven dat zij hun adres nu al niet meer gebruiken,  worden eind dit jaar geschrapt.

 

Hopelijk schept deze informatie wat meer duidelijkheid. Mochten er vragen zijn mag je Bibnet altijd bellen of mailen.

 

Indien er bibliotheken zijn die al langer beschikken over een goed alternatief, kunnen ze dit hier misschien delen. Zo kunnen bibliotheken die de overstap willen maken beroep doen op de ervaringen van collega’s.

 

We weten wel dat heel veel bibliotheken meerdere types mailadressen hebben en van het ene adres naar het andere forwarden (42% van de bibliotheken). Elk mailadres kost geld, en dus zijn dat dubbele kosten. Dubbele kosten zijn altijd te vermijden. Wellicht zijn deze dubbele kosten overbodig en kunnen ze vermeden worden door, inderdaad, een aantal zaken te veranderen.

Wel raar natuurlijk, Bibnet, de meesters in enqueteren en grootschalig gebruikers van externe consultancy is niet op de hoogte van het gebruik van die emailadressen, maar concludeert dus toch maar dat het gebruik dermate gedaald is dat ze het ondersteunen van deze service liever kwijt dan rijk zijn.

En wat betreft dubbele kosten : Voorwaar een waarheid als een koe ... dubbele kosten zijn overbodig, en kunnen beter vermeden worden.  Ik zou daarom suggereren om dat debat open te trekken naar een ander aspect van onze werking waarbij dubbele kosten, wat zeg ik,  zesdubbele kosten worden gemaakt : de "provinciale bibliotheeksystemen" waar iedere provincie voor zichzelf telkens opnieuw het warm (of eerder lauw) water wil uitvinden.  Indien we daar de zesdubbele kosten wegwerken kunnen we misschien komen tot één bibliotheeksysteem, dat kwalitatief goed genoeg is om ook de huidige dissidenten tevreden te stellen en te kunnen overtuigen om erop in te stappen. De uitgespaarde middelen, en ik vermoed dat die dan toch al snel kunnen oplopen tot een paar miljoen euro per jaar, kunnen dan geïnvesteerd worden in het optimaliseren van dergelijk bibliotheeksysteem.

deze consultancy wordt u gratis aangeboden, geen dank

Dirk

http://bib.boutersem.be

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden