Vandaag een mailing gekregen over de toekomst van Nedap Librix. Ik heb de brief doorgenomen, maar versta toch niet helemaal wat er aan de hand is (maar misschien ligt dat aan mij).

"Daarom zullen vanaf 2012 onze nieuwe en bestaande producten u aangeboden worden door twee partners, te weten de firma Aturis in Rijssen e'n de firma Autocheck te Woerden. Onze partners zullen de verkoop, levering, installatie en onderhoud van onze bibliotheekproducten naar u, als eindklant, op zich nemen en zo de rol van NBT overnemen." 

Trekt Nedap zich terug uit de rfid-markt voor bibliotheken? Of is de divisie verkocht of overgenomen door Aturis en Autocheck Systems? En wat betekent dat voor bestaande klanten?

Weet iemand meer? Hoe gaan we met deze informatie om?

Weergaven: 2986

Berichten in deze discussie

Het lijkt me allemaal toch een beetje verontrustend: de openbare bibliotheek van Aalter is net aan het starten met de reconversies naar RFID via Nedap (althans de heer die de voorbereidende uitleg gaf, is woordvoerder van Nedap). Het wordt er mijns inziens niet eenvoudiger op om bij problemen snel geholpen te worden als de koek over meerdere partners verdeeld is.

Wat gaat de informatie met alle nieuwe media toch snel!

Inmiddels heeft Nedap Librix ook informatie op haar Website (www.nedaplibrix.be) en via een persbericht.

Tevens zullen we in de bekende bladen (bijv. META) adverteren en een en ander toelichten.

 

In het kort komt het erop neer dat Nedap Librix zich volledig richt op productie en ontwikkeling en wereldwijd met een business partner model gaat werken. In de Benelux zijn Aturis en Autocheck als business partners aangetrokken.

Dit houdt in dat Aturis en Autocheck stoppen met eigen producten, daar waar de Nedap Librix - producten in kunnen voorzien.

 

Let wel: 2012 zal een overgangsjaar worden, waarin een en ander gaandeweg zal worden doorgevoerd. Vanaf 2013 zullen de onderhoudscontracten overgaan naar de een van de business partners.

De Nedap Gebruikersgroep blijft bestaan en een deel van de betaalde servicekosten (in 2012 Euro 42.000,00) zal - zoals gebruikelijk - terugvloeien naar de Nedap gebruikers voor de bekostiging van innovaties en aanpassingen in de software c.q. hardware.

 

Wij zullen de komende dagen onze klanten persoonlijk verwittigen. Daarnaast zullen we onze andere contacten (prospects, provincies, leveranciers, etc.) ook informeren.

 

Hebt u vragen c.q opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met Wim Markus via telefoonnummer 0031 6 10320165.

 

Bijgevoegd treft u het Persbericht van Nedap Librix.

Wim Markus - Nedap Librix - M: 0031 6 10320165

Bijlagen:

Kunnen we dit dan interpreteren als een 'bekentenis' van Autocheck en Aturis dat hun RFID-toepassingen voor bibliotheken minder performant zijn dan die van Nedap? Wat gebeurt er met het kantoor van Nedap-Librix in België?

Op uw eerste opmerking, zullen uiteraard Aturis en Autocheck direct moeten reageren. Ik zal hen vragen dit te doen. Echter, van de zijde van Nedap Librix alvast een klein voorschot ...... De markt is bijna verzadigd in de Benelux. Dit zal nog een aantal jaren duren en dan is de grote hausse voorbij. In Nederland wordt dit al duidelijk; na 2013 zal dit ook in Vlaanderen het geval zijn. De verwachting is dat er uiteindelijk slechts een paar spelers (ongeveer 3 tot 5) in de Benelux markt overblijven, die de herhaalaankopen en de service- en onderhoudscontracten gaan verzorgen. Deze partijen moeten hun focus vooral richten op twee zaken: productie/ontwikkeling en service/support. Doordat we nu een scheiding aanbrengen - Nedap Librix voor de producten en de ontwikkeling & onze business partners voor de service en support - hebben we de beste kans om dit te garanderen.  

Omtrent het kantoor van Nedap in Belgie kan ik aangeven dat dit blijft.

 

Het is natuurlijk niet zo dat de door ons (Aturis) in het verleden toegepaste RFID componenten minder goed zijn dan de componenten van Nedap Librix. De samenwerking met Nedap heeft te maken met het maken van keuzes.

De samenwerking met Nedap Librix is voor ons een strategische keuze, en geenszins een keuze op basis van techniek en/of kwaliteit van de tot dusver door ons verkochte producten.

Wat betreft het stoppen met onze huidige producten kan ik zeggen dat we daar waar mogelijk bij nieuwe oplossingen Nedap Librix producten zullen gaan toepassen. We zullen in eerste instantie altijd gaan voor 'de oplossing' in plaats van 'het product'.  

Ook voor service, onderhoud en eventuele uitbreidingen bij onze bestaande relaties zal er niets veranderen.



Bart Verschaeve zei:

Kunnen we dit dan interpreteren als een 'bekentenis' van Autocheck en Aturis dat hun RFID-toepassingen voor bibliotheken minder performant zijn dan die van Nedap? Wat gebeurt er met het kantoor van Nedap-Librix in België?

Hierbij een korte toelichting namens Autocheck Systems inzake de samenwerking met Nedap Librix.

Zoals de eerdere berichten al duidelijk hebben gemaakt is Autocheck Systems BV / BVBA sinds januari 2012 de strategisch partner van de Nedap Librix bibliotheekoplossingen.

In eerste instantie wordt de verkoop, advisering en levering van Nedap Librix overgenomen en geleidelijk aan de service verlening.

Autocheck Systems heeft inmiddels 15 jaar ervaring met de levering van bibliotheeksystemen en heeft in de Benelux circa 250 RFID bibliotheekprojecten gerealiseerd!

De combinatie van onze ervaring en de Nedap Librix portfolio biedt voor alle partijen een zeer gunstig perspectief.

Voor de Nedap en Autocheck Systems klanten verandert er op korte termijn niet zoveel. Uiteraard zal Autocheck Systems zeer binnenkort alle relaties nader informeren en waar gewenst het geheel mondeling komen toelichten.

Mocht u voor dit moment nog vragen hebben kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

 

Autocheck Systems BV 0031 348 480900     info@autochecksystems.nl

Autocheck Systems BVBA 0800 18010         info@autochecksystems.be

 

Rien Sluijs

Wim Markus zei:

Wat gaat de informatie met alle nieuwe media toch snel!

@Wim @Ferry @Rien: Bedankt voor de aanvullende informatie. Mooi dat er nieuwe media zijn, Wim. Zij zorgen er nu mee voor dat de onduidelijke communicatie van Nedap snel recht getrokken kan worden.

Wat heb ik tot nu begrepen? Ons contact als bibliotheek met Nedap stopt en voor aankoop en service komen Aturis en / of Autocheck Systems in de plaats. Maar wat nog niet helemaal duidelijk is, is de relatie tussen Aturis en Autocheck Systems. Gaan zij met dezelfde producten maar als concurrenten nieuwe klanten winnen? Zijn zij de enige business partners van Nedap of mogen we binnenkort nog andere firma's verwachten die Nedap apparatuur gaan aanbieden? Moeten bestaande klanten binnenkort voor service kiezen tussen een van beide firma's? Speelt de markt of is er taakverdeling of specialisatie voorzien?

Met dank aan Jan Collet om deze discussie op gang te trekken. Daardoor hebben we ontdekt dat Autocheck toch een offerte heeft ingediend voor onze zelfbediening (was op het gemeentehuis verloren gelegd). Net zoals Aturis trouwens. Het blijven dus concurrenten.

Er is me door deze discussie en toelichtingen heel wat duidelijk geworden, na de verwarrende brieven van Librix deze week.

Voor Hoogstraten begrijp ik dat voor de huidige klanten van Nedap, 2013 dus het cruciale jaar wordt m.b.t. kieze van de juiste serviceleverancier voor RFID: Autocheck of Arturis.

Goed zo'n kennisplatform te hebben.

Dank collega's voor het opstarten en de firma's voor de toelichtingen.

Tot 6 februari op Locus.

 

Ondertussen zijn we al 13 februari 2012. Geen nieuws van het front?

@Antoon: Vorige week 6/2 was er een bijeenkomst van de Vlaamse Nedap gebruikersgroep in Brussel. Zowel Nedap als Aturis en Autocheck waren aanwezig en zijn uitvoerig aan het woord geweest. Dus voldoende nieuws van het "front". Ik ga er vanuit dat er van deze bijeenkomst binnenkort een verslag zal rondgestuurd worden. Maar deze verslagen zijn enkel toegankelijk voor de Nedap-klanten.

Voelt iemand zich geroepen om de afwezigen via dit forum te briefen (ik zelf was niet aanwezig)? Of te reageren?

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden