Facebook en privacyschending lijken wel een peper-en zout stel. Je ziet ze wel heel vaak samen...
We waarschuwen onze klanten dan ook om hun privacy te beschermen op Facebook (via ons Digigidsbericht, Facebookberichtjes en tijdens onze workshops). Maar wie op Facebook zit is en blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het blootgeven of afschermen van zijn/haar gegevens.
We hebben doelbewust een FBfanpagina aangemaakt waardoor de bezoekers géén lid moeten zijn van FB om de berichtjes te kunnen lezen. Ze kunnen op de hoogte blijven zonder hun privacy prijs te geven aan FB. Het ideale, snelle communicatiemiddel vonden we. We bereikten het facebookpubliek en bleven toegankelijk voor wie niets met dat sociale netwerk te maken wilde hebben.
Niet-facebookers waren veilig, dachten we... Nu blijkt dat ook deze groep geschaduwd wordt door Facebook. In de derde paragraaf van dit blogbericht van ABCnews (16/11/2011) staat "Facebook also keeps close track of where millions more non-members of the social network go on the Web, after they visit a Facebook web page for any reason". Enkel door online aanwezig te zijn op dit sociale netwerk geven we blijkbaar informatie prijs over welke webpagina's onze klanten de laatste 90 dagen hebben bezocht van zodra ze even naar onze Facebookpagina hebben gesurfd. Hier mogen we toch wel even bij stilstaan...
Zijn er alternatieven? Google+? Hun bedrijvenpagina's zijn nog maar net opgestart. Enkele bibliotheken hebben al een account aangemaakt (bv. Bib Londerzeel, Bib Ieper, Bib Izegem, ...) maar er lijkt nog niet veel te bewegen op dit netwerk. En kunnen we Google+ beter vertrouwen dan FB? Zoek maar eens naar Google Big Brother op You Tube. Je vindt er tal van filmpjes over dit onderwerp zoals deze http://www.youtube.com/watch?v=LtOlUTmpG0Q. Niet echt geruststellend...
Of moeten we allemaal op Unthink zoals het berichtje op www.radiovisie.eu voorstelt (29/10/2011)? Hun theorie (Unthink Suite Tour) klinkt héél mooi: een sociale netwerk waar jijzelf eigenaar bent en blijft van je digitale social networkstek. Maar hun gladde spotjes wekken toch ook weer weinig vertrouwen op... Iemand al uitgetest?
En als we overstappen... krijgen we onze klanten zover om mee te gaan naar een nieuw sociaal netwerk?
Stof tot nadenken...
Tags:
Een zeer terechte vraag! Ik ben benieuwd of er al oplossingen zijn...Zijn er sociale netwerken zonder (al te grote) sociale controle door de beheerders en die tegelijk een groot publiek aanspreken? Ik vrees dat sociale netwerken vooral commercieel genoeg moeten opbrengen en dat het daarom interessant blijft al die gegevens te verzamelen en door te verkopen of zelf te mis-/gebruiken.
De enige die voor mij integer lijkt (maar miss heb ik hier geen goed zicht op) is Twitter. Het probleem is daar de beperkte mogelijkheden (enkel vluchtige berichten/foto's/filmpjes/links) en een beperkte groep mensen die op Twitter zit.
Inderdaad Katrien. Allemaal zeer verontrustend. Nu, we wisten waaaraan we begonnen. Ook buiten 2.0 is het niet allemaal privacy en discretie wat de klok slaat. Het best is altijd met het besef leven dat we moeten opletten met wat we prijsgeven en het kan onderdeel worden van ons informatiestatement als bibliotheekpersoneel ook de mensen hierop te wijzen. Waarop ? Op het feit dat sociale media en informatiegaring zeer omzichtig moet gebeuren zonder daarom in DDR-psychose te vervallen.
Google + zie ik vooral als een handig inspelen op facebook die nu in de dalende trend zit. Het kan wel zijn dat de googletentakels zover reiken dat ze ook daar succes boeken. Al kijken we de kat liever nog wat uit de boom om volledig + te gaan. Ik zie persoonlijk Facebook nooit de weg opgaan van MySpace. Daarvoor maakt het book teveel deel uit van de leefwereld. Het zal nog moeilijk worden.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door