Beste collega's,
Bibliotheek Knokke-Heist overweegt om in het gebruikersreglement ook een mogelijkheid te voorzien om (eerste en tweede) maningsbrieven via e-mail te verzenden (keuze van de klant) - hebben jullie hier ervaring mee? (volwassenen - kinderen)
Hartelijk dank!
Sofie Leyns
Adjunct Diensthoofd Bibliotheek Knokke-Heist
Tags:
Bib Londerzeel stuurt sinds 2006 de eerste maningsbrief enkel via mail bij alle klanten van wie er een mailadres in het systeem staat. Bij jonge kinderen is dit doorgaans het mailadres van hun ouders. De klant betaalt hiervoor geen port- of administratiekosten. Alle volgende brieven worden zowel via mail als via de post verstuurd. Tevens wordt er een week voor het verstrijken van de uitleentermijn een herinneringsmail gestuurd.
Ondertussen hebben we van ca. 80% van onze actieve leden een mailadres, die één of twee keer per jaar tevens worden gebruikt voor de belangrijkste promotiemails van de bib. De service wordt enorm gewaardeerd. In Aleph verloopt het mailen bijna automatisch (bestand ophalen in taakbeheer, instellen op mailen en op verzenden klikken).
In VubisSmart versie 3 gecombineerd met mailmerge, moet je niet elke keer klikken, en dan kan je de lay-out van je rappelbrieven ook relatief eenvoudig aanpassen.
Wij verzenden wel een herinneringsmail (3 dagen voor vervallen uitleentermijn), maar geen rappels via mail; het bestuur wil de brief op dit vlak bewaren. Kan me ook inbeelden dat je bij foute emailadressen dan manueel de brief toch nog moet versturen, dus daar zal ook wel wat werk in kruipen?
Beste,
Wij sturen een 'bijna te laat' mail (voor de boeken) ongeveer 3 dagen voor de uitleendatum verstreken is. De maningsbrieven sturen we gewoon op.
mvg,
bib Steenokkerzeel
In Wevelgem sturen wij reeds een paar jaren een 1ste, 2de maning- en reservatiebrieven. Wij hebben eerst een soort campagne gehouden onder de gebruikers waarbij zoveel mogelijk emailadressen verzameld werden. Wij besparen op die manier ongeveer 30 % portkosten. Jammer genoeg is het in onze huidige vubisversie nog wat omslachtig om dit doen. Zo kan je bijvoorbeeld het tijdstip van verzenden tussen mails en brieven niet gescheiden houden. Een maningsbrief versturen wij pas na een 5-tal dagen (om op die manier postzegels te sparen) maar voor mailings hadden wij graag korter op de bal gespeeld. Ook de layout van de mail zou beter moeten kunnen. Naar het schijnt zou dit alles in V-Smart verbeteren.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door