goedemiddag
Voor de bibliotheken die hublets hebben: wat zijn jullie bevindingen?
Ik ben vooral benieuwd naar:
* Zijn ze gebruiksvriendelijk (Samsung), zowel voor de gebruikers als voor het bibliotheekpersoneel?
* gebruiken jullie ze ook voor speurtochten en klasopdrachten, en zo ja, maken jullie deze dan zelf of zijn er kant-en-klare formats?
* Hebben jullie ook nog gewone pc's of enkel deze hublets? De hublets lijken ons wel handig maar wij hebben hier in Kalmthout een vast publiek dat graag op een klassieke pc werkt. Er is wel de mogelijkheid om de hublet te koppelen aan een toetsenbord maar een tablet werkt toch anders.
* Nog andere tips of bemerkingen?
Alvast bedankt!
Tags:
Dag Eva,
Wij hebben 2 jaar geleden bij de opening van de nieuwe bib een dockingstation aangekocht met 5 Hublets (Bibliotheca), daarnaast hebben we 5 publiekspc's .
De Hublets moet je volledig zelf instellen :profielen aanmaken (zoals jeugd, volwassenen) en inhoud toevoegen (App's, links, websites). Op zich is dat niet zo moeilijk, maar je moet het wel zelf uitdokteren. Kant en klare formats voor speurtochten of klasopdrachten zijn er voor zover ik weet niet.
We merken dat vooral kinderen erdoor aangetrokken zijn, voornamelijk om te surfen. Ze zijn gebruiksvriendelijk tot op zekere hoogte, maar zijn in algemeen gebruik zeker géén vervanger van de PC. Onze ervaring is algemeen negatief van bij het begin. De technische ondersteuning is ondermaats. Ondanks de tijd en ernergie die we erin gestoken hebben doen de hublets niet wat ze moeten. Schermen vallen continu uit, ze laden niet bij uitleen, updates komen niet door enz. Nu twee jaar verder werden ze end of live verklaard. Misschien hebben we pech gehad, maar voor ons niet voor herhaling vatbaar.
groetjes,
Katrien
Dag Eva en Katrien!
Ik sluit me aan bij de bevindingen van Katrien.
De mogelijkheden van de Hublets zouden super zijn als ze zouden functioneren zoals het hoort.
We hebben deze Hublets nu ook al een hele tijd, sinds september 2022.
De technische ondersteuning is ondermaats, vind ik.
We organiseren bijvoorbeeld onze BIBSTERS met deze Hublets maar halen steeds de tablets van onze jeugddienst als back-up aangezien er steeds problemen zijn met de Hublets. We hebben al vergelijkende tests gedaan, de helft van de leerlingen met hun eigen smartphone of tablet van de BIBSTER laten spelen, de andere helft met de Hublets.
Dan werd het echt duidelijk:
1. Het systeem bleef haperen bij elke vraag die via Bibster werd gesteld via de Hublets. (Een halve minuut tot een hele)
Dit was niet zo via de smartphone.
2. Ik kreeg de melding dat ik de Hublets er niet kon uitnemen uit de houder. Pas na een paar minuten wel en ik had ze die dag nog niet gebruikt. Na die paar minuten bleef er nog eentje vastzitten.
3. We konden nog geen aanwijsvraag doen op de Hublet voor 1 specifieke vraag. Hij bleef het hele vlak aanduiden.Dit was geen probleem voor de smartphones.
4. Op 1 Hublet stond dat de internetverbinding traag werkte, de andere Hublets gaven deze melding niet en hadden ook geen probleem.
5. Het toetsenbord staat standaard op qwerty ingesteld, je moet dit zelf elke keer aanpassen.
6. De kantelfunctie kan je niet afzetten, daardoor zie je niet het volledige scherm als je ook maar een tikkeltje draait met de Hublet.
7. We organiseerden ook een workshop Lego Prime, we hebben met Finland moeten bellen om dit in orde te krijgen.
Daarnaast gebruiken onze bibbezoekers ook af en toe de Hublets.
Dank je voor de feedback Katrien en Anne! Ik heb het systeem gezien op de EKZ-samenkomst laatst en het leek me top, tot ik hoorde dat het enkel met Samsung-tablets werkte, dat gaf met enige bedenkingen.
Mochten er nog bibliotheken ervaringen hebben met hublet, hoor ik het graag.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door