De laatste jaren hebben wij al enkele e-readers vervangen. We merken nu dat de nieuwe modellen (Vivlio e-reader 4 en 5) veel vlugger beschadigd geraken dan de oude modellen. De soft touch platistiek van het toestel schilfert af (te lang in de zon gelegen?) en het scherm met E-ink technologie blijkt - zo heeft Standaard boekhandel bevestigd - gevoeliger voor interne schermbreuk. Uitwendig zie je niets aan het scherm, maar als je het opstart staat er een streep of kader op. Tekst lezen lukt niet meer.
Gelukkig waren beide keren de toestellen nog in garantie en kunnen we gratis omruilen. Maar als dit niet meer het geval is, willen we toch graag een schadevergoeding bepaald hebben voor zulke gevallen.
De toestellen kosten ca 135 euro. Zijn er al bibliotheken die zo'n schadevergoeding hebben vastgelegd, wanneer het onduidelijk is of de klant onvoorzichtig is geweest of niet. De toestellen zijn altijd perfect werkbaar als ze buiten gaan, dus de schade is wel altijd gebeurd in de periode dat de klant het toestel in gebruik had, maar gezien de gevoeligheid van de huidige modellen vinden we ook niet dat we de klant het volledige aankoopbedrag kunnen aanrekenen...
Iemand ervaring? Tips?
Tags:
Oei, dat is lastig ... Als het bij ons niet duidelijk is of de schade echt door de klant is veroorzaakt, dan zouden wij dat wellicht niet doorrekenen. Maar jullie zitten zelf natuurlijk wel met een onbruikbaar toestel.
Wij werken met de Kobo Clara (of Libra) en hebben nog nooit problemen gehad tot nu toe. Behalve de hele eerste generatie, die hield er na flink wat jaren gewoon mee op.
Heb je ook recent, laatste 2 jaar nieuwe Kobo e-readers gekocht met E-ink technologie? Bij ons zijn de problemen pas begonnen met de 2 allerlaatste modellen.
Het probleem is met deze blijkbaar zeer kwetsbare nieuwe modellen dat we niet echt kunnen inschatten hoe voorzichtig de klanten met onze e-readers zijn geweest. En ze kosten een pak duurder dan een boek. Dus aan dit tempo en zonder de garantie zouden we nieuwe toestellen niet kunnen blijven vervangen.
Wij hebben al een toestel aangerekend, maar dit was een ouder model en de schade was duidelijk door de klant aangebracht. In dat geval rekenen we het volledige bedrag aan. We laten ook de leners een extra document ondertekenen bij het uitlenen. Als je niet zeker bent, is het moeilijk om aan te rekenen. Bij ons is de uitleen ervan redelijk beperkt. We werken met een vast pakket boeken per e-reader. De uitleen dient eerder om eens een e-reader uit te testen. Vandaar dat de investeringslast voor ons niet hoog is. Verder verwijzen we vooral naar het e-boekplatform.
Vorig jaar nog 2 Libra's gekocht, ook al met E-ink, tot nu toe geen problemen. Nu onlangs 2 nieuwe Clara's, die bestaan ook uit gerecycleerd plastic. Te vroeg om daar al slechte ervaringen mee te hebben ... we hopen dat ze ok blijven ...
Wij hebben er in totaal nu 14 en ze zijn bijna altijd allemaal uitgeleend. Mensen kunnen ook met hun eigen e-reader komen. We hebben getwijfeld toen we met het e-boekenplatform begonnen te werken, of we met onze eigen collectie verder zouden doen. Maar het én én verhaal is tot nu toe wel een goede keuze gebleken.
Als we dezelfde problemen als jullie zouden krijgen, dan hebben we ook niet het budget om daarmee verder te doen. Onlangs had iemand van ons een toestel van ons op het vliegtuig laten liggen. Hier was geen discussie natuurlijk. Ze hebben meteen zelf voor een nieuw toestel (identiek) gezorgd.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door