Beste collega's

Wij twijfelen om al dan niet in te tekenen op de dienst "online betalen via de bibliotheekwebsite".

Welke bibs doen dit al? Wat zijn jullie ervaringen? Kan je bijvoorbeeld een minimum instellen waardoor je als bib (gemeente) niet méér betaalt voor de transactie dan hetgeen betaald wordt door de lener?

Wordt dit veel gebruikt door de leners? En dan vooral voor de grotere bedragen of ook kleine? En wat zijn hun reacties? Kortom: waarom wel doen en waarom niet? :-)

Alvast hartelijk bedankt!

Sarah

Bib Beernem

Weergaven: 393

Berichten in deze discussie

Oa. bib Beringen biedt het online betalen aan. Je kan geen minimum instellen: er is van bij de start gekozen om alle bedragen aan te bieden. Soms is dan ook de kost hoger dan het te betalen bedrag, maar dit is een minderheid van de betalingen.

Nu is het wel zo dat de te betalen bedragen in de bib over het algemeen kleine bedragen zijn.

We merken toch 15% van het totaal aantal betalingen gebeurt via het online platform. De meesten kiezen er nog voor om in de bib zelf dadelijk te betalen. Dit platform is dus een aanvulling op de betaalmogelijkheden die vooral nuttig is voor hen die niet dadelijk in de bib geraken. We merken wel dat leners met een openstaand bedrag waarvoor ze een aanmaning kregen, vlugger via deze weg betalen.

Wij zijn ook tevreden over deze dienst. Zonder reclame er voor te maken, vonden al heel wat klanten hun weg naar het online betalen. Het is ook iets wat een klant verwacht te kunnen. Ik zou dit toch verwachten. Mensen zijn het nu ook gewoon om online te betalen. Wij zitten al aan de helft van de betalingen. De andere helft is bancontact. Cash kan momenteel niet (omwille van corona). Betalen wijst zichzelf uit. Het gaat vlot. Ook een oplossing voor ouders die niet graag hun bankkaart meegeven aan hun kinderen. Eenvoudig ook bij het reserveren. Je betaalt onmiddellijk je openstaande kost.

In principe heb je dan ook de mogelijkheid om online in te schrijven en je lidgeld dan online te betalen (interessant voor klanten die enkel lid willen worden om e-boeken te ontlenen) of het jaarlijks vernieuwen van je lidgeld.. 

Hallo Inger,

Leuk om dit te lezen. Ik ben helemaal overtuigd! Dank je wel!



Inger Vermeersch zei:

Wij zijn ook tevreden over deze dienst. Zonder reclame er voor te maken, vonden al heel wat klanten hun weg naar het online betalen. Het is ook iets wat een klant verwacht te kunnen. Ik zou dit toch verwachten. Mensen zijn het nu ook gewoon om online te betalen. Wij zitten al aan de helft van de betalingen. De andere helft is bancontact. Cash kan momenteel niet (omwille van corona). Betalen wijst zichzelf uit. Het gaat vlot. Ook een oplossing voor ouders die niet graag hun bankkaart meegeven aan hun kinderen. Eenvoudig ook bij het reserveren. Je betaalt onmiddellijk je openstaande kost.

In principe heb je dan ook de mogelijkheid om online in te schrijven en je lidgeld dan online te betalen (interessant voor klanten die enkel lid willen worden om e-boeken te ontlenen) of het jaarlijks vernieuwen van je lidgeld.. 

Hallo,

Mag ik nog een vraagje stellen ivm het online betalen? Het is toch zo dat bij een online betaling via Mijn Bibliotheek de betaling ook rechtstreeks in Wise geregistreerd is zonder dat de bibmedewerkers nog een handeling moeten verrichten?

Alvast bedankt om te reageren!

Groetjes

Ann

Inger Vermeersch zei:

Wij zijn ook tevreden over deze dienst. Zonder reclame er voor te maken, vonden al heel wat klanten hun weg naar het online betalen. Het is ook iets wat een klant verwacht te kunnen. Ik zou dit toch verwachten. Mensen zijn het nu ook gewoon om online te betalen. Wij zitten al aan de helft van de betalingen. De andere helft is bancontact. Cash kan momenteel niet (omwille van corona). Betalen wijst zichzelf uit. Het gaat vlot. Ook een oplossing voor ouders die niet graag hun bankkaart meegeven aan hun kinderen. Eenvoudig ook bij het reserveren. Je betaalt onmiddellijk je openstaande kost.

In principe heb je dan ook de mogelijkheid om online in te schrijven en je lidgeld dan online te betalen (interessant voor klanten die enkel lid willen worden om e-boeken te ontlenen) of het jaarlijks vernieuwen van je lidgeld.. 

Dank je wel Wim!

Wim Maes zei:

Ja ja, alles verloopt volledig automatisch, zonder tussenkomst van personeel. In Wise zie je bij de klant (financieel > registraties > historie) een overzicht van alle betalingen waaronder de online betalingen.

Hallo, ik vul nog even aan met wat extra info.

Het gemiddelde bedrag van een betalingstransactie was eind december 4,65 euro. Maar dat gemiddelde verbergt dat er heel wat variatie is tussen de bibs. Dat hangt uiteraard samen met lokale factoren zoals de tarievenstructuur.

Zoals je wellicht weet loopt het huidige federale raamcontract met betaalprovider worldline af en werkt de FOD BoSa aan een nieuw raamcontract. Wie nog niet is ingestapt zou ik aanraden om voorlopig nog even te wachten tot de voorwaarden van het nieuwe contract bekend zijn. We zullen dan ook onze informatiepagina op de cultuurconnectwebsite updaten.

Verdere nuttige achtergrondinfo op het leerplatform:

  • op deze pagina op het leerplatform wordt geïllustreerd hoe (specifieke) afgehandelde betalingen er uit zien in Mijn Bibliotheek, Wise en platform worldline
  • op deze pagina wordt uitgelegd hoe je overzichten kunt maken van alle betalingen

mvg,
Kris De Winter
Cultuurconnect

Dag Kris

Dank je wel voor je reactie. Goed om weten dat we best nog even afwachten. Heb je er een idee van wanneer ongeveer die voorwaarden bekend zouden zijn?

Dank je wel!

groetjes

Sarah

Kris De Winter zei:

Hallo, ik vul nog even aan met wat extra info.

Het gemiddelde bedrag van een betalingstransactie was eind december 4,65 euro. Maar dat gemiddelde verbergt dat er heel wat variatie is tussen de bibs. Dat hangt uiteraard samen met lokale factoren zoals de tarievenstructuur.

Zoals je wellicht weet loopt het huidige federale raamcontract met betaalprovider worldline af en werkt de FOD BoSa aan een nieuw raamcontract. Wie nog niet is ingestapt zou ik aanraden om voorlopig nog even te wachten tot de voorwaarden van het nieuwe contract bekend zijn. We zullen dan ook onze informatiepagina op de cultuurconnectwebsite updaten.

Verdere nuttige achtergrondinfo op het leerplatform:

  • op deze pagina op het leerplatform wordt geïllustreerd hoe (specifieke) afgehandelde betalingen er uit zien in Mijn Bibliotheek, Wise en platform worldline
  • op deze pagina wordt uitgelegd hoe je overzichten kunt maken van alle betalingen

mvg,
Kris De Winter
Cultuurconnect

Dag Inger

Dank je wel voor je antwoord. Heel interessant dat ze dan ook online hun lidmaatschap opnieuw kunnen activeren. Interessant voor e-boekenlezers maar ook voor mensen vanwie het lidmaatschap vervalt en nu speciaal moeten komen omdat ze niet online kunnen verlengen en hun reservaties zouden verdwijnen.

groetjes, Sarah

Inger Vermeersch zei:

Wij zijn ook tevreden over deze dienst. Zonder reclame er voor te maken, vonden al heel wat klanten hun weg naar het online betalen. Het is ook iets wat een klant verwacht te kunnen. Ik zou dit toch verwachten. Mensen zijn het nu ook gewoon om online te betalen. Wij zitten al aan de helft van de betalingen. De andere helft is bancontact. Cash kan momenteel niet (omwille van corona). Betalen wijst zichzelf uit. Het gaat vlot. Ook een oplossing voor ouders die niet graag hun bankkaart meegeven aan hun kinderen. Eenvoudig ook bij het reserveren. Je betaalt onmiddellijk je openstaande kost.

In principe heb je dan ook de mogelijkheid om online in te schrijven en je lidgeld dan online te betalen (interessant voor klanten die enkel lid willen worden om e-boeken te ontlenen) of het jaarlijks vernieuwen van je lidgeld.. 

Dat online verlengen van het lidmaatschap kan nu nog wel niet volautomatisch. Hier werken we aan binnen het vernieuwingsprogramma voor de online bibliotheekdiensten

Wat nu al kan is gebruikers telefonisch of via een 'dom' formulier op je site hun lidmaatschap laten vernieuwen. Eens een bibmedewerker dat dan gedaan heeft in Wise, kan de gebruiker de kost wel online betalen. Dus als je die service nu al wilt aanbieden vereist het manueel werk en manueel attenderen van de gebruiker dat ie kan betalen.

Wat je vraag over timing bekend worden contractvoorwaarden betreft: normaalgezien had dit al geweten moeten zijn, maar de FOD laat qua communicatie een beetje op zich wachten. Ik kan enkel beloven dat zodra ze communiceren we de informatie op die websitepagina zullen delen.



Sarah D'haeninck zei:

Dag Inger

Dank je wel voor je antwoord. Heel interessant dat ze dan ook online hun lidmaatschap opnieuw kunnen activeren. Interessant voor e-boekenlezers maar ook voor mensen vanwie het lidmaatschap vervalt en nu speciaal moeten komen omdat ze niet online kunnen verlengen en hun reservaties zouden verdwijnen.

groetjes, Sarah

Inger Vermeersch zei:

.....

Dag Kris

Bedankt voor de info. Super dat het in de toekomst wel helemaal automatisch zou kunnen.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden