We bereiden momenteel de overstap naar zelfbediening voor. Ook het betalingsverkeer moet geautomatiseerd worden. Omdat in onze bib het over gemiddeld amper 350 € per maand inkomsten gaat, is de aanschaf (en het onderhoud) van een betaalautomaat niet verantwoord.
Ik weet dat Boutersem en Tielt-Winge pionieren met betalingen via gsm (ping ping). Graag verneem ik of er nog andere bibs ervaringen op dit vlak hebben. Soms al een Bidoc-bib? Hoe reageren de klanten? Wat met gsmloze klanten (kinderen!)? Komt er veel administratieve poespas bij kijken? Addertjes onder het gras?
Een probleem is de verwerkingskost van 0,15 euro die per sms-betaling aangerekend wordt. Je zou die voor een deel kunnen omzeilen door aan de lener te vragen dat hij een hoger bedrag betaalt (bijv. 5 of 10 euro ipv de boete van 0,45 euro die hij nu heeft) zodat hij nog een tijdje kan teren op dat ''krediet'. Kan je dat als bib zomaar? Of omgekeerd, kan je als bib in je reglement toelaten dat de lener een schuld laat oplopen tot een bepaalde hoogte (en welke hoogte dan?) om teveel verwerkingskosten te vermijden ? Ik heb het nog niet durven aankaarten bij onze Financiële Dienst. Hoe doe je dat met verschillende leden van 1 gezin: kunnen die met 1 sms de boetes op verschillende kaarten vereffenen?
Heeft iemand een ander alternatief voor een betaalautomaat?
Alvast veel dank voor de reacties
Tags:
Beste Annemie,
De schuld bij een lener laten oplopen kan je waarschijnlijk zelf regelen. Als iemand geen cash bij zich heeft of onvoldoende geld, dan blijft dit openstaand bedrag waarschijnlijk ook staan tot de volgende keer? Wat is dan het verschil met de uitstaande bedragen tot een bepaalde som te laten oplopen? Ik zou daar geen grote problemen in maken.
Waarschijnlijk is het verlenen van die 0,15 euro korting op de betaalde schuld een groter administratief probleem.
Anderzijds is een betaalautomaat inderdaad een dure aangelegenheid, waarvan de baten eerder liggen in het minder 'werk' voor het baliepersoneel dan in de financiële winst.
Beste Annemie
Ik ken het probleem van de kosten van een betaalautomaat.
Heb mezelf ook al de vraag gesteld voor welk soort automaat jouw bib moet gaan.
Ik denk dat als je kijkt naar prijs/kwaliteit, de meeste bibliotheken het beste uit zijn met een geldautomaat MET wisselgeld.
Mijn ervaring met een dergelijke geldautomaat is vrij positief. Heb wel al gemerkt dat je de klanten erop attent moet maken dat ze Geen grote biljetten moeten gebruiken, aangezien de automaat enkel munten terug geeft, en deze dan heel snel bijgevuld moet worden.
De invoer van biljetten werkt niet altijd vlekkeloos. Het biljet wordt niet altijd geaccepteerd, al weet ik niet of dit aan de automaat of aan het automatisatiesysteem (Brocade) ligt.
De klanten reageren over het algemeen aangenaam verrast, en zijn snel vertrokken met het concept. Je kan het vergelijken met het betalen aan een parkeerautomaat, dat al lang ingeburgerd is.
Betalen via gsm is veel meer gekend bij jongeren, maar het zijn meestal de volwassenen die de rekening komen vereffenen.
Vandaar dat ik meer heil zie in een geldautomaat.
Maar... je kan moeilijk inschatten hoe snel één en ander gaat evolueren.
Het lijkt me daarom aangeraden vooraf je gebruikers te bevragen, zodat je een goed beeld krijgt van jouw doelpubliek, want daar zal veel van afhangen.
Groetjes en tot binnenkort
Patty
Dag Annemie,
Wij (de bib van Edegem) zijn een BIDOC-bibliotheek maar werken (nog) niet met betalen via sms. We hebben wel een betaalautomaat waarop mensen contant of met bankkaart kunnen werken. De betaalautomaat geeft ook weer. Het model werkt goed. Onze inkomsten liggen wel beduidend hoger dan die van jullie.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door