In onze bib overwegen we Bibster aan te schaffen omdat we op zoek zijn naar een interactieve manier om kinderen uit de basisschool met de bib te laten kennismaken.  We lezen echter maar weinig echt positieve reacties over het spel.  Zouden de bibliotheken die al enige tijd met Bibster werken het ons aanraden?  
Alvast bedankt voor jullie reacties,

Katelijne

Weergaven: 241

Berichten in deze discussie

Goeiemorgen Katelijne, wij (= de bib van Edegem) gebruiken het Bibsterspel al een paar jaar voor twee dingen: de bibintro die we organiseren voor de leerlingen van het eerste middelbaar en het jeugdboekenmaandspel voor de leerlingen van het vijfde leerjaar. 

- de bibintroductie: hebben we zelf gemaakt op basis van een zoektocht die we vroeger op papier speelden. De leerlingen krijgen allemaal vragen die ze in de bib moeten zoeken om hen zo wegwijs te maken in de verschillende afdelingen, de collectie, de catalogus, ... We gebruiken nu deze periode van verplichte sluiting om het spel wat op te frissen voor volgend schooljaar...

- het spel van de jeugdboekenmaand: daarvoor gebruiken we het bestaande spel als basis en herwerken het met een werkgroepje van Bibkwintet, het regionale samenwerkingsverband. De vragen zijn een combinatie van dingen die ze in boeken moeten zoeken (over het thema van de JBM) en praktische opdrachten. Het eerste jaar speelden we het spel met de leerlingen van het derde leerjaar, nu met het vijfde leerjaar omdat die toch al iets sneller zijn in het lezen van de vragen, ...

De weken van het bibsterspel zijn altijd zeer intensief (we spelen het spel met twee collega's per klas en schakelen ook de leerkracht in, voor we beginnen geven we een korte uitleg met een PPP), maar de reacties zijn altijd zeer positief.

Het enige probleem dat we soms hebben, is onze wifiverbinding. We delen de leerlingen op in groepjes van een drietal leerlingen, waardoor er ongeveer 7 à 8 tabletten rondlopen in de bib. We moeten ervoor zorgen dat de leerlingen in bepaalde delen van de bib (waar de wifi heel zwak is), niet komen en dat ze niet allemaal op dezelfde plek met hun tablet staan.

Ik speel het spel alleen maar mee, collega's in de bib werken het helemaal uit en volgen het ook op. Als je ook hun ervaringen graag hoort, stuur dan gerust een mailtje naar veerle.stoffelen@edegem.be, dan stuur ik je vraag door naar hen. 

groetjes uit Edegem

Veerle

Dag Veerle,

Dankjewel voor je reactie, dat helpt ons al een stuk verder!

Katelijne

Veerle Stoffelen zei:

Goeiemorgen Katelijne, wij (= de bib van Edegem) gebruiken het Bibsterspel al een paar jaar voor twee dingen: de bibintro die we organiseren voor de leerlingen van het eerste middelbaar en het jeugdboekenmaandspel voor de leerlingen van het vijfde leerjaar. 

- de bibintroductie: hebben we zelf gemaakt op basis van een zoektocht die we vroeger op papier speelden. De leerlingen krijgen allemaal vragen die ze in de bib moeten zoeken om hen zo wegwijs te maken in de verschillende afdelingen, de collectie, de catalogus, ... We gebruiken nu deze periode van verplichte sluiting om het spel wat op te frissen voor volgend schooljaar...

- het spel van de jeugdboekenmaand: daarvoor gebruiken we het bestaande spel als basis en herwerken het met een werkgroepje van Bibkwintet, het regionale samenwerkingsverband. De vragen zijn een combinatie van dingen die ze in boeken moeten zoeken (over het thema van de JBM) en praktische opdrachten. Het eerste jaar speelden we het spel met de leerlingen van het derde leerjaar, nu met het vijfde leerjaar omdat die toch al iets sneller zijn in het lezen van de vragen, ...

De weken van het bibsterspel zijn altijd zeer intensief (we spelen het spel met twee collega's per klas en schakelen ook de leerkracht in, voor we beginnen geven we een korte uitleg met een PPP), maar de reacties zijn altijd zeer positief.

Het enige probleem dat we soms hebben, is onze wifiverbinding. We delen de leerlingen op in groepjes van een drietal leerlingen, waardoor er ongeveer 7 à 8 tabletten rondlopen in de bib. We moeten ervoor zorgen dat de leerlingen in bepaalde delen van de bib (waar de wifi heel zwak is), niet komen en dat ze niet allemaal op dezelfde plek met hun tablet staan.

Ik speel het spel alleen maar mee, collega's in de bib werken het helemaal uit en volgen het ook op. Als je ook hun ervaringen graag hoort, stuur dan gerust een mailtje naar veerle.stoffelen@edegem.be, dan stuur ik je vraag door naar hen. 

groetjes uit Edegem

Veerle

Dag Katelijne,

In de bib van Beringen gebruiken wij al enkele jaren de Bibsterspelen voor introducties van het 4de leerjaar en het 1ste  middelbaar,  ook de jeugdboekenmaandspelen integreren wij in onze jeugdboekenmaand. Wij maken zelf ook nieuwe spelen aan naar aanleiding van tentoonstellingen en doelgroepen.

De begeleiding is vrij intensief, minstens 1 bibmedewerker en de leerkracht, maar de leerlingen zijn positief  en enthousiast door het wedstrijdelement dat erin zit.

Zelf configuraties maken vraagt wel wat werk, maar de ontwikkelaars zijn bezig om zowel hetgeen de spelers zien als de achterkant van het spel (de manier waarop vragen en spelen worden opgebouwd) te herwerken.

Het voordeel van Bibster is dat je alle publieke vragen van andere bibs kan zien, kopiëren en bewerken.

Groetjes uit Beringen,

Ria

Dag Katelijne

Wij gebruiken Bibster voor een rondleidingsspel voor het 3de en 5de leerjaar, en voor het 2de leerjaar gebruiken we het spel dat ze aanbieden tijdens de JBM maar dat we dan bewerken.

De begeleiding tijdens het spel is zeer intensief, zeker voor het 2de en 3de leerjaar maar ook nog voor het 5de leerjaar. Kinderen lezen de vragen gewoonweg niet en komen dan meteen hulp vragen. Maar ik doe de begeleiding steeds samen met de leerkracht, en dat lukt wel.

De reacties van de kinderen zijn altijd zeer positief.

Wij hebben de wifi wel overal moeten versterken maar we kunnen spelen met 12 tablets (deze zijn van de bib) te gelijk. Ik probeer altijd 2 kinderen per tablet te zetten. Soms vraag ik of de leerkracht zelf nog 1 of 2 tablets meebrengt als het een echt grote klas is.

Meestal loopt het spel vlot, heel af en toe hebben we problemen met de verbinding. Geen idee of dat dan aan onze WIFI ligt of aan de server waarop Bibster draait.

groetjes,

Katrijn

bib Kinrooi

Wij gebruiken bibster voor drie dingen: JBM, bibintro voor middelbare scholieren en bibintro voor NT2. Alle doelgroepen zijn enthousiast. Voor JBM voorzien wij twee begeleiders voor de tablets, voor bibintro's 1 persoon (plus de leerkracht). Ik heb zelf vooral ervaring met NT2 en daar is het echt een voordeel dat het interactief is, het helpt de leerlingen hun aandacht erbij te houden. Ook wij kennen het probleem met wifi soms.

Verder is het in het begin wat zoeken om een spel te maken, de opmaakmogelijkheden en dergelijke zijn soms wat beperkt, maar echt moeilijk is het niet. 

Bedankt voor je reactie, dat helpt ons goed vooruit. Katelijne

Ria Bergmans zei:

Dag Katelijne,

In de bib van Beringen gebruiken wij al enkele jaren de Bibsterspelen voor introducties van het 4de leerjaar en het 1ste  middelbaar,  ook de jeugdboekenmaandspelen integreren wij in onze jeugdboekenmaand. Wij maken zelf ook nieuwe spelen aan naar aanleiding van tentoonstellingen en doelgroepen.

De begeleiding is vrij intensief, minstens 1 bibmedewerker en de leerkracht, maar de leerlingen zijn positief  en enthousiast door het wedstrijdelement dat erin zit.

Zelf configuraties maken vraagt wel wat werk, maar de ontwikkelaars zijn bezig om zowel hetgeen de spelers zien als de achterkant van het spel (de manier waarop vragen en spelen worden opgebouwd) te herwerken.

Het voordeel van Bibster is dat je alle publieke vragen van andere bibs kan zien, kopiëren en bewerken.

Groetjes uit Beringen,

Ria

Fijn om te horen dat het ook voor het middelbaar bruikbaar is.  Dat maakt de beslissing voor ons makkelijker.

Katelijne

Wendy Van Linter zei:

Wij gebruiken bibster voor drie dingen: JBM, bibintro voor middelbare scholieren en bibintro voor NT2. Alle doelgroepen zijn enthousiast. Voor JBM voorzien wij twee begeleiders voor de tablets, voor bibintro's 1 persoon (plus de leerkracht). Ik heb zelf vooral ervaring met NT2 en daar is het echt een voordeel dat het interactief is, het helpt de leerlingen hun aandacht erbij te houden. Ook wij kennen het probleem met wifi soms.

Verder is het in het begin wat zoeken om een spel te maken, de opmaakmogelijkheden en dergelijke zijn soms wat beperkt, maar echt moeilijk is het niet. 

Dag Katrijn,

Bedankt voor je reactie.  Wifi is bij ons ook niet altijd even betrouwbaar.  Goed dat we dat op voorhand weten. Dankjewel!

Katrijn Creemers zei:

Dag Katelijne

Wij gebruiken Bibster voor een rondleidingsspel voor het 3de en 5de leerjaar, en voor het 2de leerjaar gebruiken we het spel dat ze aanbieden tijdens de JBM maar dat we dan bewerken.

De begeleiding tijdens het spel is zeer intensief, zeker voor het 2de en 3de leerjaar maar ook nog voor het 5de leerjaar. Kinderen lezen de vragen gewoonweg niet en komen dan meteen hulp vragen. Maar ik doe de begeleiding steeds samen met de leerkracht, en dat lukt wel.

De reacties van de kinderen zijn altijd zeer positief.

Wij hebben de wifi wel overal moeten versterken maar we kunnen spelen met 12 tablets (deze zijn van de bib) te gelijk. Ik probeer altijd 2 kinderen per tablet te zetten. Soms vraag ik of de leerkracht zelf nog 1 of 2 tablets meebrengt als het een echt grote klas is.

Meestal loopt het spel vlot, heel af en toe hebben we problemen met de verbinding. Geen idee of dat dan aan onze WIFI ligt of aan de server waarop Bibster draait.

groetjes,

Katrijn

bib Kinrooi

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden