Collega's,

Met een bemande terugneembalie hadden we meer zicht op en controle van de binnenkomende materialen. Met RFID is de controle veel onpersoonlijker en krijgen we meestal slechts via een omweg een opmerking over 'veel krassen op de cd's' - 'dvd's zijn vuil' enz.

Hoe lossen jullie dit probleem op?

Alle cd's en dvd's stelselmatig 'kuisen'?
Alleen die van de laatste vijf jaar ?
Alleen die waarvan klachten komen?

En wie doet dat dan?

bibmedewerkers zelf?
vrijwilligers?

Wanneer?
Onmiddellijk na inname?
Jaarlijks controle van alles?

All feedback is welkom!

Groeten uit Kortrijk

Weergaven: 379

Berichten in deze discussie

Hallo,

Dit probleem hebben wij ook overdacht moeten aanpakken omdat het de spuigaten uitliep. Hier een overzicht van onze maatregelen (die we de ene na de andere in voege hebben laten treden):

- Bordjes met 'Dvd's zijn kwetsbaar; behandel ze met zachtheid' (weinig effect)

- Bij elke dvd een blauw briefje waarop de mensen kunnen aanduiden of er een probleem was bij het afspelen (dit wordt door een groot deel van de klanten goed ingevuld, maar daar zit je dan met je stapel probleem-dvd's)

- Een werkproces waarbij een vrijwilliger elke week de probleemdvd's grondig bekijkt - zie bijlage.
Het komt erop neer dat de meeste probleemgevallen met een schoonmaakbeurt weer een tijdje mee kunnen. Pas wanneer ze herhaaldelijk als probleem worden gesignaleerd, komen ze bij de jaarlijkse zending naar ProgInt terecht.
We hebben er ons ook al bij neergelegd dat kinderfilms een relatief kort leven beschoren zijn en dat we ze al eens sneller moeten vervangen. Ze worden dan ook heel intensief uitgeleend (populaire titels tot 50x/jaar). Gelukkig blijven die meestal lang beschikbaar in de handel en vallen de prijzen best mee.

Succes ermee en groeten van Bib Hoeilaart

Bijlagen:

Dag Chris,

Hier komen we enkel in actie wanneer een gebruiker zegt dat hij moeilijkheden met het materiaal ondervond. Dat was voor de zelfscan ook het geval. We controleren dan altijd het materiaal op één van onze spelers. Meestal moeten we zelfs vaststellen dat alles nog oké is. Was dat niet het geval, dan kreeg betrokkene een gratis uitleenbeurt. Nu is dat niet meer zo 'wegens toch alles gratis'. Ik kan me voorstellen dat de meesten gewoon niets zeggen. Bij controle van de materialen in de dropbox zien we wel wat te vuil of beschadigd is en dan spreken we de laatste lener daar meestal op aan en herstellen of herbestellen wat kan. Maar gans de collectie screenen is, denk ik, ondoenbaar; Ga je dan alles afspelen op je dvd-speler/en of/cd-speler ? Aan de krassen kan je meestendeels ook niet zien of er nog klank of geluid uitkomt en dan is afspelen de enige test.

Succes,

Bernard

Dag Chris,

Hier worden alle dvd's en cd's gecontroleerd en indien nodig gereinigd met doek en product na iedere uitleenbeurt. Bij het vaststellen van diepe krassen worden ze bekeken of beluisterd. Dit gebeurt door bibmedewerkers en kan gemakkelijk gebeuren tussen andere werkzaamheden. Wanneer leners mankementen doorgeven worden de cd's en dvd's natuurlijk ook op de cd- of dvd-speler gelegd. Bij effectieve haperingen wordt dan door de collectieverantwoordelijke bekeken of de schijfjes geschrapt, hersteld of opnieuw aangekocht moeten worden. 

Het is een feit dat haperingen minder snel worden gemeld door leners nu alles zelfscan is. Vroeger had je sowieso persoonlijk contact wanneer de cd's en dvd's werden ingeleverd. Doordat de uitleen ook gratis is, storen de mensen zich er ook minder aan wanneer een cd of dvd eens dienst weigert. Denk ik...

Groeten 

Pieter

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden