Wat doen jullie met openstaande bedragen van leners die materialen te laat binnen brachten maar daarna niet meer terugkeren?

Vanaf welk bedrag laten jullie factureren door de financiële dienst. Worden heel kleine bedragen kwijtgescholden (oninbaar verklaard) of laten jullie die in het systeem zitten?

Hoe ver gaan jullie terug voor het factureren van openstaande bedragen? We zouden in de toekomst korter op de bal willen spelen maar nu moet er eerst nog een inhaalbeweging gemaakt worden. Volgens onze financieel beheerder kunnen openstaande bedragen ouder dan 5 jaar niet meer geïnd worden. Deze hebben we ondertussen kwijtgescholden.

Voor de leners die wel terugkomen heb ik beperkingen ingesteld in Vubis (blokkade vanaf een totaalbedrag van 10 euro en bij een openstaand bedrag ouder dan 60 dagen).

Alvast bedankt

Isabel Van Ackere

bibliothecaris Oostrozebeke

Weergaven: 805

Berichten in deze discussie

Collega,

We doen om de zes maanden de oefeningen. Elkeen met een openstaand bedrag van 5 euro krijgt een factuur met de dreiging van een deurwaarder. Binnen de termijn niet betaald= een deurwaarder. En het werkt. Tegenwoordig is de lijst zeer klein.

De mensen krijgen wel de mogelijkheid om via de bank te betalen ook voor de boeken die ze niet meer terugbrengen. Hiervoor dienen ze dan niet met een "beschaamd" gezicht aan de balie komen te staan. De boeken kunnen ook via de inleverbus ingediend worden.

Maar een kei kun je niet pellen zeggen we in het Meetjesland. Zij die al straf in de problemen zitten: en op de rekendienst weten ze dat, die mensen krijgen of een aflossing van betaling of worden van de schulden vrijgepleit. Dit is wel een collegebeslissing. Die boeken en boetes worden dan verwijderd en die mensen op een zwarte lijst gezet alhoewel die toch bijna nooit meer komen.

groetjes van een ex-collega: ooit in Oostrozebeke gewerkt.

Carine Van der Sypt

In Hoeilaart hebben we enkele jaren geleden ook de inhaalbeweging gedaan. Toen was de regeling: alle bedragen boven de 5 euro (= bedrag van ons lidgeld), ongeacht hoe oud ze zijn. De procedure verloopt in 2 fasen:

1: brief door bib met mogelijkheid om het op de bibrekening te storten en 'dreiging' dat het dossier aan de Financiële Dienst wordt overgemaakt.

2: na een maand: alles gaat naar de Financiële Dienst (maar ondertussen heeft ongeveer de helft al betaald) die facturen verzendt. Die facturen worden door hen verder opgevolgd: maningen, gerechtsdeurwaarder, oninbaarstelling...

Sindsdien doen we dit om de 6 maanden. Omdat we met zelfbediening werken en geen betaalautomaat hebben, stimuleren we de mensen om hun openstaande schuld via de bibrekening te vereffenen. Zo wordt de balie niet overbelast. Bedragen onder de 5 euro worden ongemoeid gelaten. Vanaf 5 euro schuld wordt de kaart geblokkeerd. Dat is dan ook de boodschap die we in de brief geven:

Gelieve er rekening mee te houden dat uw openstaande schuld momenteel meer dan € 5 bedraagt en dat uw lenerskaart daardoor geblokkeerd is. Ontleningen, reservaties of verlengingen zijn dan onmogelijk.

Momenteel bedraagt uw openstaande schuld &<totale_kosten> €. Dit bedrag kan u ook zien aan de zelfbedieningsbalie en op het uitleenticket. Als er nog materialen in uw bezit hebt, waarvan de uitleentermijn verstreken is, kan dit bedrag nog oplopen.

De dienstverlening van de bibliotheek is gratis, voor extra-diensten wordt een bijdrage in de kosten gevraagd. En als u de uitleentermijnen niet respecteert, betaalt u boete… Indien u vragen heeft bij het tot stand komen van deze schuld, kan u op bovenstaand telefoonnummer of aan de infobalie een verduidelijking vragen.

We vragen u om uw schuld zo spoedig mogelijk te vereffenen. Dit kan aan de infobalie of via overschrijving op rekening... 

Goeie moed. In het begin is het veel werk. Mensen begrijpen niet waar de schuld vandaan komt. Vele vragen te beantwoorden, zowel aan de balie als via mail. Maar kennen de meesten het systeem ('t zijn ook altijd dezelfden die met schulden zitten), en zijn we er geroutineerd is geworden.

Annemie Pijcke

In 2011 zijn we in Bib Willebroek gestart met het opvolgen van openstaande boetes. Ook wij hebben een inhaalbeweging gedaan. Volgens de financieel beheerder van de gemeente konden we 10 jaar teruggaan.

Dit bracht natuurlijk heel wat vragen en ontevredenheid met zich mee. Leners beweerden dat ze toen aan de balie betaald hadden en sommigen weigerden dan ook het factuur te betalen. Uiteindelijk hebben de meeste leners wel de boete vereffend.

Hoe werken we nu?

Vanuit Brocade versturen we 2 herinneringen. Bij de 3de herinnering maken we een factuur. Leners kunnen nog wel hun bibmaterialen binnenbrengen (uiteraard wordt er dan een creditnota voor de waarde van de bibmaterialen opgemaakt).
Betalen kan in de bib of met overschrijving.

Indien lener niet reageert om deze aanmaning, sturen we nog een laatste herinnering waarin ook gemeld wordt dat bij niet betaling binnen een termijn van 1 maand, het dossier wordt overgemaakt aan de financiële dienst.

Vervolgens wordt er eerst door de financiële dienst nagekeken of lener niet al in schuldbemiddeling zit, zodat een afbetalingsplan kan opgesteld worden. Indien dit niet het geval is, dan wordt de deurwaarder ingeschakeld.

Ook maken we 4x per jaar lijsten van leners met een openstaande retributie, maar niet meer in het bezit zijn van bibliotheekmaterialen. Vanaf 5 euro wordt er een factuur opgemaakt.

In het begin was dit heel veel werk, aangezien wij ook de facturen dienden op te maken. Ook heel veel vragen en betwistingen gekregen. Hetgeen wel logisch is, want wie stelt nu geen vragen bij een factuur van meer dan 2 jaar geleden, laat staan 9 jaar geleden.

Het maken van facturen is momenteel een routine geworden. Momenteel hebben we er voor 2015 al zo'n 65 gemaakt. 

Succes!

Groetjes,

Sandra Segers

Dag collega's,

Wij plannen over deze materie een vergadering met de Financiële dienst om ook nog enkele afspraken vast te leggen. Er is al een inhaalbeweging gebeurd door 4 x per jaar een lijst door te sturen. Voor 2014 heb ik er telkens 1 per jaarhelft opgestuurd.

Wij zitten vooral met vraagtekens bij het volgende: de deskundige voor Invorderingen pleit ervoor dat we boetes van intussen meerderjarig geworden leners overzetten op de lenerskaart van één van de ouders indien ingeschreven. Hij vindt dat de ouders verantwoordelijk blijven en dat de boete niet zomaar kan kwijtgescholden worden. Zijn er bibliotheken bij wie zulke voorstellen ook al geopperd zijn?

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden