Hallo,
de bibliotheek en het gemeentebestuur van Rumst werken sinds begin januari met een tikklok om de gepresteerde uren te registreren.
Hoe het nu werkt:
De medewerkers van de bib hebben geen glijdende uren (uitgez. de bibliothecaris) maar een vast rooster net zoals de andere buitendiensten BKO, sporthal en technische dienst (in het gemeentehuis gelden wel glijdende uren). Dit wil zeggen dat overwerken telkens moet worden aangevraagd en er weinig flexibiliteit is binnen dit systeem. Bvb. 5 minuten te laat zorgt voor sanctionering van het systeem, extra prestaties na de uren worden niet geregistreerd indien niet op voorhand aangevraagd etc.
Er zijn volgens ons dus nog een heel deel kinderziektes aan dit systeem. Daarom steek ik hier mij licht even op om eens te horen welke bibliotheken ook met een dergelijk systeem werken en of ze nog tips hebben om de werking hiervan beter naar de bibliotheek te vertalen.
Werken jullie met glijdende uren en zo ja hoe is dit dan geregeld (stamtijden vs. glij-uren)? Of met een open werkrooster en onderlinge afspraken voor permanentie?
Ik hoor al jullie tips graag!
Alvast bedankt,
Annelies
bibliothecaris Rumst
Tags:
Als er baliewerk bij komt kijken, dan kan je dat nooit in een vast rooster stoppen. Je weet immers nooit dat iemand op het nippertje of te laat binnen komt. Daarom is bij ons het systeem van glijtijd een half uur voor en na de uitleenuren ingevoerd. Zo voelt het personeelslid zich niet meer "benadeeld" bij een "late" klant, want de uren lopen toch en het zorgt alleszins voor meer vriendelijkheid. Je hebt ook de mogelijkheid om je balie in orde te maken voor de uitleen start.
Voor de rest zijn onze uren wel zoveel mogelijk afgesteld op die van de administratie.
Beste Annelies,
In Malle hebben we voor onze bibliotheekmedewerkers een systeem van glijdende uren. Binnen de "glijtijden" kan er geschoven worden naar hartelust :-) Als er buiten die glijtijden gewerkt wordt, kan de bibliothecaris dat goedkeuren en dan zijn dat overuren. Voor de bibliothecaris doet het diensthoofd vrijetijdszaken dat. Erg soepel allemaal, weinig problemen en discussies.. En uitgewerkt door ons diensthoofd personeel, en die woont toch wel in Rumst zeker :-)
Wij hebben sinds de invoering van onze prikklok een open rooster, wat ons van heel wat overbodige administratie bespaart. Geen glijtijden en geen stamtijden: elke geregistreerde minuut telt mee. Wij vragen veel flexibiliteit van onze medewerkers. In ruil krijgen zij veel flexibiliteit bij het invullen van backoffice-uren, kunnen ze onderling makkelijk afspreken voor interne werkgroepvergaderingen,...
Wij hebben voor de bibliotheekmedewerkers een systeem dat een vast werkschema per dag (vm = 3u30, nm = 4u) combineert met stamtijden (9.30-11.30 en 15.00-15.30) en glij-uren. Je kan met je werktijd glijden tussen 8u-20u, zolang je er maar bent op de vaste stamtijden en nooit langer dan 6u na mekaar werkt. Glijtijd mag niet boven +8u gaan en wordt op het einde van de maand gecontroleerd en 'bijgewerkt'.
Wij hebben hetzelfde systeem als in Malle: iedereen heeft een eigen persoonlijk rooster, aangepast aan hun baliediensten waar ze hun stamtijd moeten aanwezig zijn en hun glijtijden mogen aanwezig zijn, zolang ze op het einde van de week maar hun uren halen. De glijtijden gaan tot een half uur na sluitingstijd behalve op zaterdag, dan is het maar een kwartier.
Vervangingen of extra uren worden goedgekeurd door één collega die hier verantwoordelijk voor is. We moeten wel een minimum motiveren, maar dat loopt vlot. (het is bv niet de bedoeling om overuren te maken gewoon omdat je dat die dag goed uitkomt, maar het kan wel zeer makkelijk voor vervangingen of extra activiteiten e.d.)
Sinds bij ons de prikklok ingevoerd werd heeft enkel de bibliothecaris glijdende uren (maar met verplichte momenten van aanwezigheid), het personeel heeft vaste uren (volgens afspraak) en een half uur voor de aanvang en een kwartier na het einde van een werkblok telt niets mee als meeruren. Werk je langer dan 5u aan een stuk dan wordt er automatisch een half uur pauze afgetrokken of je nu wel of niet werkte ondertussen.
Om de 4 maanden worden de verkregen meeruren afgekapt tot max 4 uur en al wat je niet tijdig kon terug nemen ben je kwijt.
Je kan bijvoorbeeld in een blok van 4 uur werken geen 2u verlof nemen, je moet telkens een volledige blok opnemen. Een uurtje vroeger vertrekken of later beginnen zit er dus niet in.
Groetjes,
Anne
Bib Rotselaar
Beste
Ook in Beerse wordt volledig met glijtijden gewerkt. Er wordt bij ons ook met gemiddelden per dag gewerkt, d.w.z. het werkrooster gedeeld door 6. Voor een voltijdse komt dat dus neer op 6.15 u per dag. Werk je meer die dag dan heb je over. Werk je minder die dag dan gaat dat van de balans af. Alleen in het weekend klopt onze balans, omdat dan zichtbaar is hoeveel je van je 38 uren (of een andere prestatiebreuk) in die week gepresteerd hebt. Deze soepelheid is noodzakelijk in de bibliotheek om al die verschillende uurroosters en avonddiensten/zaterdagdiensten op te vangen. In de bibliotheek met vaste roosters werken is vragen om problemen. Hoe gaan je medewerkers dan nog een uitleenzitting kunnen ruilen onderling? Hier werd aanvankelijk ook voorgesteld om met stamtijden en glijtijden te werken, maar we hebben onze personeelsdienst snel op andere gedachten kunnen brengen. Raar dat bij jullie het gemeentehuis dan wel met glijtijden werkt, want op een gemeentehuis werkt iedereen toch quasi dezelfde uren. Daar is die flexibiliteit, die voor de bibliotheek noodzakelijk is, veel minder nodig.
Beste Kris,
bedankt voor je antwoord.
Heb jij misschien een voorbeeld van de wijze waarop dit bij jullie is geregeld bvb. een handleiding of richtlijnen voor het personeel?
Malle is qua bewonersaantal, personeel en 2 vestigingen zeer gelijklopen aan de gemeente Rumst en het bestuur wil dat ik een voorstel doe met glijuren.
Je mag dit altijd mailen na ar annelies.op.de.de.beeck@rumst.be
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
gr, A
Kris Peeraer (Bib Malle) zei:
Beste Annelies,
In Malle hebben we voor onze bibliotheekmedewerkers een systeem van glijdende uren. Binnen de "glijtijden" kan er geschoven worden naar hartelust :-) Als er buiten die glijtijden gewerkt wordt, kan de bibliothecaris dat goedkeuren en dan zijn dat overuren. Voor de bibliothecaris doet het diensthoofd vrijetijdszaken dat. Erg soepel allemaal, weinig problemen en discussies.. En uitgewerkt door ons diensthoofd personeel, en die woont toch wel in Rumst zeker :-)
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door