Geachte collega's,

Ik zou graag een gebruikersenquete willen houden.

Hoe pak ik dat het best aan?

Kees Klavers Bibliotheek Ravels

Weergaven: 357

Berichten in deze discussie

Ik geloof (ben niet zeker, dit was onder verantwoordelijkheid van collega) dat wij dit met de provincie én  bureau Leemans samen hebben gedaan.
Dit bureau heeft alle enquêtes voor ons verwerkt, dus wij hadden er geen (of bijna geen) werk meer aan.

 

Ik wil dit wel maandag nog eens navragen aan mijn collega, zodat ik je met zekerheid de juiste info kan geven.

Bureau Leemans organiseert marktonderzoeken voor de bibliotheken van de provincie Antwerpen in het kader van ICB-project, dus volledig in teken van collectiemanagement (contactpersoon Vrieselhof, Jasmine Lieckens). Hierdoor beschikken we over lokale cijfers qua markt en marktaandeel per collectieonderdeel. De vragenlijsten werden verspreid onder leden en niet-leden. De resultaten staan online op onze website (http://www.bornem.be/Bibliotheek-folders-bibfolders-algemeen.html) en de vragenlijst zelf kunnen we je eventueel ook nog wel bezorgen indien gewenst.Maar misschien zijn dit niet de gegevens die je te weten wil komen...

 

Je kan zeer eenvoudig zelf een digitale enquete aanmaken via google docs. Gewoon via een google-account naar 'documenten' surfen en bij Nieuwe Maken kiezen voor Formulier. bv. de vragenlijst bij het kenniskantoorbericht over bloggen. Je kan dan zelfs verschillende type vragen aanmaken (multiplechoice, kiezen uit een lijstje, tekst invullen, ...) en vragen al dan niet verplicht maken. Je kan ook een lay-out thema kiezen. De antwoorden worden automatisch opgeslagen in een excelbestand. De URL van het formulier kan je mailen naar je klantenbestand en een link plaatsen op je catalogus, webpagina, ... 

Via Wordpress kan je ook een poll organiseren maar of dat ook binnen de ISIS-wordpress kan weet ik niet. Misschien even checken bij Kris De Winter? We hebben trouwens zelf geen ervaring met Wordpresspolls.

Om een mooi staaltje van je gebruikers te krijgen zal je ook een papieren versie moeten voorzien. Die gegevens kan je eventueel door vrijwilligers laten invullen in de digitale vragenlijst. Bureau Leemans gebruikte daar bv. jobstudenten voor.

Wij mochten 2 'persoonlijke' vragen stellen en hierbij kregen we het advies van de vraag kort te houden en niet teveel keuzemogelijkheden te geven. Grondig sleutelen aan je vragen dus.

Onze bibleden namen zeer vlot deel aan de vragenlijst, die we wel actief hebben gepromoot aan de balie. Er werden ook prijzen verloot onder de deelnemers, maar volgens mij is dat geen must wanneer je louter bij eigen publiek naar antwoorden vist. Voor niet-leden is de drempel dan waarschijnlijk te hoog en de prijzenpot zeker een stimulans...

Veerle Van Wesemael zei:

Ik geloof (ben niet zeker, dit was onder verantwoordelijkheid van collega) dat wij dit met de provincie én  bureau Leemans samen hebben gedaan.
Dit bureau heeft alle enquêtes voor ons verwerkt, dus wij hadden er geen (of bijna geen) werk meer aan.

 

Ik wil dit wel maandag nog eens navragen aan mijn collega, zodat ik je met zekerheid de juiste info kan geven.

De vragenlijsten zitten in bijlage, maar ze zijn zoals gezegd wel volledig afgestemd op het ICB-project...

 

Kathy Gilis zei:

De Bib van Leuven wil een enquête doen bij de gebruikers over de collectie. Er is geen budget voorzien om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen dus zullen we de enquête zelf moeten opstellen. Daarom wil ik vragen aan Katrien of zij ons op weg wil helpen en ons de vragenlijst kan bezorgen. Alvast bedankt!
Bijlagen:

Dag collega's,

Maarifa ontwikkelt momenteel een instrument om de kwaliteit van diensten te meten adh van een kloofanalyse (cfr. ServQual). Daarvoor zoeken we een proefopstelling om het verder op maat van bibliotheken uit te werken. Ideaal voor een gebruikersenquête.

Geef gerust een seintje indien u interesse zou hebben.

Jan

jvanhee@maarifa.be

Beste Jan,

Ik zou daar graag meer over willen weten.

Met vriendelijke groet,

Kees Klavers

Beste Kees,

Stuurt u eens uw contactgegevens door ? Dan stuur ik u wat bijkomende informatie. U vindt alvast een voorlopige proefomgeving op www.kanjono.eu. Ik loop ook graag eens bij u binnen.

 

vriendelijke groeten,

 

Jan Van Hee

jvanhee@maarifa.be

Als je meer wil weten over hoe zelf een publieksonderzoek op te starten, vind je meer info in "Publiek belicht. Handboek publieksonderzoek voor culturele instellingen" door Henk Roose en Hans Waege. Je vindt er een stapsgewijze methode voor het verrichten van wetenschappelijk verantwoord publieksonderzoek, inclusief een standaardvragenlijst.

Maar er zijn ook andere manieren, afhankelijk van wat je precies wil bevragen en die vaak meer concrete analyses opleveren dan grootschalig publieksonderzoek. Bij LOCUS ontwikkelden we bijvoorbeeld een tool om klantendrempels in kaart te brengen, of een handleiding om focusgesprekken te houden. Die instrumenten horen thuis in het grotere traject Publieke werken . Met vragen hierover kan je steeds contact opnemen met mijn collega Maike Somers (maike.somers@locusnet.be).

hallo Jan, daar ben ik ook wel in geïnteresseerd. Kan je mij wat bijkomende info doorsturen?

Contactgegevens: bib@bocholt.be

Met vriendelijke groet

Ann Rombaut

Jan Van Hee zei:

Dag collega's,

Maarifa ontwikkelt momenteel een instrument om de kwaliteit van diensten te meten adh van een kloofanalyse (cfr. ServQual). Daarvoor zoeken we een proefopstelling om het verder op maat van bibliotheken uit te werken. Ideaal voor een gebruikersenquête.

Geef gerust een seintje indien u interesse zou hebben.

Jan

jvanhee@maarifa.be

Ik heb vroeger nog een vak "marktonderzoek" moeten volgen en wat me is bijgebleven is dat het niet zo eenvoudig is om een goede enquête op te stellen. Er was een bepaalde formule nodig om te berekenen hoeveel respondenten je nodig had om representatief te zijn (dit was meestal wel niet zo veel als je zelf op voorhand zou denken). Je steekproef moet ook juist samengesteld zijn, daarvoor waren er methodes om mensen te selecteren (bv. x-aantal willekeurige straten, even huisnummers). De vragen moeten goed opgesteld zijn (bv mogelijkheden "af en toe" - "vaak" - "soms" werd afgekeurd wegens te vaag) etc... Je moet je dus wel op voorhand goed informeren als je het zelf doet.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden