"gaan we kwispelen en braaf in ons mandje kruipen? Of onze haren recht zetten?" vraagt Bruno Vermeeren zich af in de laatste nieuwsbrief van VVBAD ...
( http://vvbad.cmail2.com/t/ViewEmail/y/F302A76246807276/E8544C956ABC... )
Hm.... Bruno, je hebt geluk, je bent per toeval terechtgekomen in een sector waar systematisch de haren worden rechtgezet als er voor de zoveelste keer ergens iets bekokstoofd wordt dat onze eigen en onze gebruikers hun belangen zou kunnen schaden. Collectief bieden we weerstand, zoals we dat zo vaak in het verleden hebben gedaan , toen een nog maar eens slechtere minister dan de vorige, nog maar eens met maatregelen kwam die onze werking schade konden toebrengen. Of wanneer er boven onze hoofden beslissingen werden genomen waar geen zinnig mens kon achter staan..
Niet alleen zetten we als sector ook nu weer onze haren recht , meer zelfs , in navolging van de flikken ... WE LEGGEN HET LAND PLAT ...
met oprechte deelneming
Dirk
Tags:
Is die bijdrage van Vermeeren een parodie of zo? Alle respect voor VVBAD, maar bevestigt een vermoeden dat ik al langer koester: de bibwereld ontbeert een woordvoerder/belangenbehartiger die naam waardig.
Hoe kan je belangenbehartiger zijn van een sector die het helemaal vertikt om voor zichzelf op te komen.. ? Je kan je afvragen hoe dat komt, misschien voer voor eens een sociologisch onderzoek: " Bibsector bevolkt door watjes?"
(Locus, heb je daar geen geld voor ;-)
In den tijd van M. Storms heb ik ook dikwijls gedacht dat een ietsje agresievere aanpak, wat scherper uit de hoek komen, geen kwaad had gedaan. In die zin vind ik dat Bruno dan tenminste al eens durft te zeggen waar het over gaat ...
grtz.
Dirk
Hallo Dirk,
Even voor de goede orde: ik heb alle respect voor VVDAB, Bruno Vermeeren en iedereen die in de bibwereld werkt (pro + vrijwilligers). Waar ik minder respect voor heb: de lauwe en nogal flauw verwoorde reactie op een budget cut van 20%, da's geen schot voor de boeg, dat is een midscheeps gat in de romp. Dan kun je je alleen maar afvragen hoe de overheid zoiets durft, hoe het zover is kunnen komen en waar de VVBAD dus is tekortgeschoten. Als buitenstaander zie ik 2 redenen (al weet ik niet of die juist zijn natuurlijk):
1) Te weinig aandacht gehad voor opbouw maatschappelijk kapitaal (lees medestand of sympathie van het ruimere publiek). Als belangenorganisatie is zo'n publieke actie-luik vandaag onontbeerlijk - VVDAB heeft daarvoor waarschijnlijk ook alle kennis en kunde voor in huis.
2) Samenhangend met 1: een verwatering van het discours omdat men als beleidsbeïnvloedende instantie zelf geen kritische afstand meer in acht lijkt te nemen tegenover bepaalde kwalijke technocratische en bureaucratische tendensen (een lezing van META levert gegarandeerd een pagina kafka-jargon op). Zo muilkorft men zichzelf.
Voor de rest: alle sympathie voor VVDAB, ik ben gek op META, en ik hoop nog lang lid te (mogen) blijven.
UIt het gebruikersonderzoek leer ik dat ons publiek nog altijd zeer tevreden is over onze werking en ons aanbod. Ons maatschappelijk kapitaal hebben we maar we doen er maar weinig mee. Maar dikwijls heb ik de indruk dat we eigenlijk weinig content zijn met ons publiek want, opnieuw uit het gebruikersonderzoek, blijkt dat onze bezoeker nog altijd in de eerste plaats naar de bib komt om een boek of tijdschrift te ontlenen en dat vinden we eigenlijk maar minnetjes want niet maatschappelijk relevant. Onze gebruikers zouden allemaal massieve gebruikers van de nieuwste media moeten zijn, "problemen" hebben waarvoor ze dan het antwoord in de bib. komen zoeken. Misschien moeten we aanvaarden dat voor de meeste mensen bibliotheekbezoek in de recreatieve sfeer zit (ook als ze informatie komen zoeken) en dat we dergelijke ingesteldheid, zelfs als we zouden willen, moeilijk kunnen veranderen.
Dag Geert,
Toen ik dit las: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/10/02/zeven-gaten-in-cult... , een ontluisterend overzicht van de culturele kaalslag, had ik al meteen spijt van mijn reactie hier, waarbij ik een deel v/d 'schuld' bij VVBAD zelf legde.
Ik ben het trouwens met je eens, en dat is die vorm van bureaucratisering waarover ik het had, en waar ik me zo kan aan ergeren. De bib heeft 1 kernfunctie: gratis toegang bieden tot informatie - veel woorden moet je daar niet aan vuilmaken, je moet daar integendeel als overheid alle budget voor voorzien. Als die kernfunctie bedolven wordt onder misleidende afgeleiden als mediawijsheid ontwikkelen, bepaalde doelgroepen aanspreken, enz. is het einde zoek en beland je in Nederlandse toestanden waarbij iedereen amechtig het bestaansrecht probeert te bewijzen. (hier ooit eens over gediscussieerd: http://bibliofuture.nl/?p=3772
In die zin zou een belangenbehartiger de zaken moeten vereenvoudigen - niet moedwillig compliceren, al begrijp ik dat er binnen de bibwereld evenveel visies als medewerkers bestaan. :-)
Dag Guy,
Ik ben het met je eens dat er een duidelijke kernfunctie is voor de bibliotheek. Er wordt inderdaad ook veel mist gespuid over de rol van de bibliotheek. Ik vind het ook een terechte vraag of wij vanuit de VVBAD onze rol als kritische waakhond in dat verband genoeg hebben opgenomen. We kiezen er vaak voor om kritiek in eerste instantie achter de schermen te uiten. Dat lijkt me ook een juiste aanpak, als daar resultaten uit voortvloeien. Allicht moeten we in de toekomst wat assertiever en vooral meer resultaatsgericht te werk gaan. De publieke verontwaardiging, zoals ik ze zelf wel eens graag uit in een editoriaal in META bijvoorbeeld, vind ik toch een instrument om spaarzaam te hanteren. Een hond die de hele tijd door blaft, hoort op den duur niemand nog (om dan maar in de beeldspraak van het moment te blijven).
Anderzijds vind ik het ook onze taak als belangenbehartiger om aanknopingspunten te zoeken bij de taal van het beleid. Als mediawijsheid en cultuureducatie goed bekken op dit moment, moeten we daarop inspelen, vanuit onze kernfunctie. Dat wil daarom niet zeggen dat we hele andere dingen moeten gaan doen dan we nu doen. (Ik zie overigens ook niet onmiddellijk een probleem met een doelgroepenbeleid)
Tot slot mogen we ook net blind zijn voor de veranderingen in de maatschappij. Als jij de kernfunctie van de bib omschrijft als 'gratis toegang bieden tot informatie', dan denk ik dat de drempels die vandaag de toegang vaak belemmeren, hele andere zijn dan tien of vijftien jaar geleden. Het 'gratis' is dan misschien minder belangrijk dan competenties van gebruikers of juridische kwesties die op Europees niveau geregeld zouden moeten worden. Voor de bibliotheeksector geldt wat voor iedereen geldt: we moeten blijven reflecteren over wat we doen en hoe we het doen. We moeten blijven experimenteren. Nu lijkt dat soms te gebeuren vanuit een drang om koste wat het kost te veranderen, omdat wat we doen niet goed genoeg meer is (niet goed genoeg voor wie?). We moeten gericht en doordacht experimenteren, vanuit het besef van de eigen sterktes.
Guy,
Daar kan ik het mee zijn.
Geert,
Dag Bruno,
Bedankt voor je reactie. Het wordt een probleem wanneer die beleidstaal vertaald wordt in een rits andere 'taken' en functies die niet langer ondergeschikt zijn aan een kernfunctie maar integendeel een gelijkwaardige plaats innemen bij eventuele subsidiëring/evaluatie. Zoals je zelf zegt: die andere functies zijn nogal volatiel van aard en binnen 5 jaar misschien minder belangrijk. Maar ze zijn wel geïntroduceerd, en de overheid heeft op dat moment ook betere wapens in handen om te zeggen: functies 4 en 5 kunnen beter vervuld worden door een andere instantie, en dus gaan we de bib ook het bijhorende budget (dat in se een herverdeling was van het oorspronkelijke budget) afnemen. Dat is de uitholling die dreigt, en waar waakzaamheid nodig is. Al besef ik ook dat de evoluties (bibliotheken draaien om kennis, niet boeken) tegenwoordig zo snel gaan, dat het moeilijk experimenteren is.
Inderdaad: er moet ook achter de schermen gewerkt worden. Maar persoonlijk vind ik het jammer dat niemand buiten de sector ooit zal horen hoe jullie een -20%-besparing te slikken krijgen. Bij de volgende besparingsronde blijft er misschien niemand meer over om het aan de grote klok te hangen (net daarom dat die publieke medestand zo belangrijk is).
Beste groet
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door