Hallo collega

In september gaan we van start met onze volautomatische zelfuitleen. Voor de klassen die komen zal het ook een hele verandering zijn. Momenteel zijn we bezig met de praktische organisatie ervan.
Tips hieromtrent zijn daarom welkom.


- Organiseren we best een "oefenweek" voorafgaand aan de gewone schooluitlening of nemen we beide in één geheel mee?

- Wie zorgt er voor de bibkaartjes van de leerlingen?

- Hoe pak je het aan met kleuters?

Bedankt
groetjes

Vera, bib Kuringen

 

 

Weergaven: 606

Berichten in deze discussie

Beste collega

Enkele tips uit bib Veurne (ondertussen al 5 jaar ervaring met zelfuitleen):

- indien je een oefenmoment voorziet, zou ik dat uitsluitend met de leerkrachten doen. Zijn moeten het systeem perfect kennen en zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de zelfuitleen door de leerlingen. Dring er op aan dat ze steeds meevolgen met hun leerlingen.

- bij ons is er per klas een kaart. Individueel ontlenen zal immers omslachtig zijn (steeds eigen pasje inscannen en uitleenactiviteit afronden). En wat doe je als een kind zijn pasje niet mee heeft?

- kleuters laat je best niet zelf ontlenen. Dat moet de juf in hun plaats doen. Eventueel bij een uitgebreid bezoek de kleuters zelf laten ontlenen na grondige uitleg.

 

Veel succes!

Dag Vera

In Diepenbeek blijven de bibkaarten van de leerlingen in de bib. (zie foto)

Simpelweg gebundeld per klas per school.

De baliemedewerker overhandigt het klaspakketje aan de leerkracht en die deelt ze uit aan de kinders.

Kleuters komen ook in groep naar de bib maar zij hebben nog geen eigen bibkaart. Zelf uitlenen is te lastig voor hen, gezien ze de instructies van de zelfscan niet kunnen lezen. De kleuterjuf of -meester gebruikt een klaskaart waarop alle boeken samen worden uitgeleend.

De overgang naar uitleen met zelfscan verliep voor het schoolpubliek zonder oefenweek of iets dergelijks.
Elke klasgroep werd begeleid aan de zelfscanbalies.

Groet,

isabelle

Bijlagen:

Ook Bib Pittem werkt met 1 klaskaart - kaarten per kind is erg omslachtig en zorgt voor de nodige problemen!

Leerkrachten goed informeren is de boodschap!
Als leerkrachten willen bijhouden welk kind welk boek ontleent, laat de kinderen dan hun klasrij vormen - ze staan dan per nummer en dan is de volgorde van de boeken op het uitleenticket (in principe) de volgorde van de kinderen in klas!

Patrick,

Hebben de kinderen dan twee kaarten,  een voor school en een voor thuisgebruik ?

Geert Puype
 
patrick vanden berghe zei:

Ook Bib Pittem werkt met 1 klaskaart - kaarten per kind is erg omslachtig en zorgt voor de nodige problemen!

Leerkrachten goed informeren is de boodschap!
Als leerkrachten willen bijhouden welk kind welk boek ontleent, laat de kinderen dan hun klasrij vormen - ze staan dan per nummer en dan is de volgorde van de boeken op het uitleenticket (in principe) de volgorde van de kinderen in klas!

Geert,

nee, er is een gemeenschappelijke klaskaart voor alle leerlingen van die klas met aangepaste parameters wb. uitleentermijn, aantal boeken,... (voor boeken die ze in de klas gebruiken) en -als ze individueel komen- hebben ze hun eigen pasje. De klaskaart blijft in de bib.
 
Geert Puype zei:

Patrick,

Hebben de kinderen dan twee kaarten,  een voor school en een voor thuisgebruik ?

Geert Puype
 
patrick vanden berghe zei:

Ook Bib Pittem werkt met 1 klaskaart - kaarten per kind is erg omslachtig en zorgt voor de nodige problemen!

Leerkrachten goed informeren is de boodschap!
Als leerkrachten willen bijhouden welk kind welk boek ontleent, laat de kinderen dan hun klasrij vormen - ze staan dan per nummer en dan is de volgorde van de boeken op het uitleenticket (in principe) de volgorde van de kinderen in klas!

Dag Vera,

In de Bib Leuven werken we ook met klaskaarten.  Elke klas heeft zijn eigen kaart, maar de kaarten worden niet meegegeven met de leerkrachten, de kaarten blijven in de bib.  De kaarten zitten gesorteerd per school in een map.
De leerlingen kiezen eerst hun boeken, als iedereen zijn keuze gemaakt heeft, gaan we gezamelijk naar de zelfuitleenbalie.  De bibliotheekmedewerker scant de bibkaart, de leerlingen mogen zelf hun boeken op de zelfuitleenbalie leggen.  Ook bij de kleuters doen we dat op deze manier.  Wij volgen mee op het scherm of de boeken correct gescand worden en leggen de kinderen uit waar ze naar moeten kijken.  Op deze manier kunnen we ook onmiddellijk corrigeren als er een foute handeling gebeurt.  We doen dit ook zo bij de kleuters.  Zij kunnen nog niet lezen, maar zien wel de extra letters verschijnen op het scherm en vinden het geweldig om dit zelf te kunnen doen.

Het inleveren gebeurt bij ons in de inleverrobot.  En dat doet de klas helemaal alleen.  Van zodra alles is ingeleverd, controleren wij de klaskaart en checken bij de leerkracht welke boeken zijn achtergebleven, welke eventueel verlengd moeten worden.  Soms komt het voor dat er een boek niet goed gescand is bij de inleverrobot, maar na een vraag bij de leerkracht en een kijk in de restbak van de inleverrobot is dat bijna altijd opgelost.

De kinderen vinden dit ontzettend spannend en als ze nadien met de familie naar de bib komen, kunnen zij heel trots aan hun ouders uitleggen hoe het moet.

Succes!

 

In Rotselaar gaat het net als in Leuven.

Bij het inleveren laten we tegenwoordig de boeken op 1 stapel leggen en we leggen de boeken zelf op het inleverstation.

Groetjes,

Anne

Bib Rotselaar

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden