Ik werk nog maar 6 maanden als bibliothecaris en ben de invoering van RFID aan het voorbereiden. Tot nu toe waren de taken van de medewerkers, die allemaal boven de 50 zijn, voornamelijk baliewerk en boekverwerking. Ik wil uiteraard met hen de omslag maken naar informatiebemiddelaar. Wat betekent dat er aan kennis en attitude moet gewerkt worden. Zijn er bibliotheken die hiermee ervaring hebben, zijn er bijscholingen die jullie kunnen aanbevelen? Hoe begin ik eraan?

Weergaven: 915

Berichten in deze discussie

In Hoeilaart hebben we die omslag vorig jaar gemaakt. De eerste maanden na de RFID-invoering is er nog niet veel tijd voor meer informatiebemiddeling. De klanten hebben nog begeleiding nodig aan de selfbalie. Personeel moet zijn draai vinden. In die periode hadden wij de kans om met de Provincie Vlaams-Brabant een 'i-Bib'-traject te volgen : nadenken over competentieprofiele en functiebeschrijvingen (enkel voor leidinggevenden), kennismaken met digitale bronnen en communicatie. De laatste modules waren voor het voltallige personeel: 3 volle dagen. Een intensieve onderdompeling dus. Vooral de module Communicatie werpt onmiddellijk vruchten af. Je past automatisch toe wat je in de (overigens heel praktijkgerichte) workshops hebt geleerd. Je wordt je bewust van je baliegedrag en herkent beter de zoekende klant. Je leert te luisteren naar de vraag achter de vraag. Je krijgt trucs om door te vragen.

De Provincie had hiervoor Maarifa onder de arm genomen. Meer info op http://www.maarifa.be/ of bij Geert Lievens van Vlaams-Brabant.

Alvast succes ermee!

Dag Guy,

Wij (de bib van Edegem) zijn nu drie jaar geleden naar zelfuitleen en dat heeft wel wat gevolgen voor de baliewerking (verwacht en onverwacht):

- je moet meer inzetten op het helpen van mensen, dat is zeker in het begin erg nodig, maar we merken dat het nodig blijft. Mensen blijven hulp vragen voor de zelfuitleen en de betaalautomaat, of ze vragen het niet maar je ziet ze wel 'sukkelen'. Je moet er dus voor zorgen dat je balie toch dicht genoeg bij je zelfuitleen blijft staan (dat is onze visie toch).

- voor de baliemedewerkers is het wennen dat ze minder contact hebben met de klanten en ze minder kennen. Vroeger scanden we elk kaartje en kenden we de mensen. We zetten nu extra in op het aanspreken van de mensen, anders zijn ze soms binnen en buiten zonder dat je ze iets gezegd hebt.

- Communicatie, helpen van mensen en informatie geven worden dus veel belangrijker dan het gewoon in- en uitscannen van boeken. Wij hebben hiervoor een opleiding klangerichtheid gevolgd.

Succes met de omschakeling.

De leeftijd van de medewerkers zou geen verschil mogen maken, zowel jongere als oudere medewerkers doen dezelfde taken.

Het is inderdaad zo, dat na de volledige voorbereiding en de uiteindelijke werking van RFID nog een aantal maanden nodig zijn om alle gebruikers te helpen tot ze het volledig zelf kunnen.

In een bib zijn altijd verschillende taken te vervullen en die kunnen daarna ook wel gemakkelijker ook gedaan worden tijdens de uitleen. Er is altijd personeel nodig in de buurt van de RFID om mensen indien nodig te helpen.

De iBib opleiding is hierbij zeker heel interessant.

Groetjes,

Anne

Rotselaar

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden