goedemiddag,
Als klanten bij ons spelletjes geleend hebben, brengen ze deze nadien weer binnen aan de balie. We halen de spellen dan nog niet van de kaart. Pas na controle (enkele werkdagen later) wordt het spel ingenomen (en schelden we evt. de boete kwijt). Bij een spel waar onderdelen ontbreken, verlengen we de uitleendatum en mailen we de klant.
We kregen de terechte opmerking van een klant, dat de klant nu geen enkel bewijs heeft dat hij het spel heeft afgegeven aan de balie.
Hoe doen jullie dat? Halen jullie het spel wel meteen af de kaart (maar wat dan als er onderdelen ontbreken?) Er bestaat in Wise geen "inname onder voorbehoud" of zo.
Tags:
Dag Eva,
Bij ons lossen we dit op door de klanten het spel te laten inleveren, laten afgeven aan de balie en vervolgens door ons uit te lenen aan een administratief pasje ('inverwerkingspelmateriaal').
De materialen kunnen dan op deze kaart op de status 'niet beschikbaar' staan, totdat ze gecontroleerd en ofwel opnieuw ingenomen worden of onbeschikbaar op het pasje blijven staan het materiaal niet volledig/beschadigd is.
Dag Eva
Wij nemen de spelletjes gewoon in en als achteraf blijkt dat er iets ontbreekt, dan contacteren we de lener en zetten we het spel opnieuw op de kaart. Ze kunnen het spel dan afhalen en thuis nog even zoeken naar het ontbrekende stukje.
Dag Eva
Ook bij ons worden de spellen onmiddellijk ingenomen. Wij laten hen deze na inname apart leggen in het inleverrek, in een specifieke spellenbox die zo snel mogelijk wordt gecontroleerd door een medewerker of vrijwilliger. Indien iets ontbreekt, contacteren we de lener en plaatsen we het spel terug op de kaart van deze laatste lener. Een medewerker vult dan een fiche in die bij de speldoos wordt gestopt die tijdelijk achter de balie in de opbergruimte wordt gestockeerd.
Eens het spel vervolledigd is, nemen wij het spel terug in. Als het spelstuk vermist blijft, vergoedt de klant het spelstuk (vaste prijs van 2 euro) of het volledige spel als dit hierdoor niet meer speelbaar is.
Hallo Eva,
wij halen ingeleverde spelletjes meteen van de kaart en lenen die uit aan een administratieve pas 'in verwerking'. Bij het opnemen van spelletjes in onze collectie hebben we ons reglement hiervoor aangepast, er is in opgenomen dat we de lener binnen de 14 dagen na inleveren kunnen contacteren over eventuele beschadigingen of ontbrekende stukken. In de praktijk gebeurt dit natuurlijk veel sneller, maar deze marge is ingebouwd voor bv verlofperiodes waarin weinig personeel aanwezig is.
De overige afspraken in ons reglement zijn deze:
Voor het spelmateriaal zijn er specifieke afspraken:
Verlies of beschadiging van kleine spelonderdelen boete
Als de lener zelf een probleem of schade aan een spel merkt, moet de lener dat binnen 48 uur melden via bibliotheek@herzele.be. Als de bib een probleem of schade merkt na teruggave, contacteert ze de lener binnen 14 dagen.
Dag Eva
bij ons dezelfde werkwijze ongeveer als bij collega Daisy. De spellen worden ingenomen, door de klant zelf, aan onze zelfuitleenbalie. Daar krijgen ze trouwens ook geen bewijs van. We geven geen ticketjes bij inname. De klant kan inname zelf registreren of (bij inlevering via inleverbox) verwijzen we naar Mijn bibliotheek.
De spellen worden ook apart gezet en eerst gecontroleerd voor ze terug in de rekken gaan. Bij tekorten, wordt dit opnieuw uitgeleend op naam van de klant en wordt deze hiervan verwittigd. De klant heeft dan terug 4 weken om te vervolledigen. Blijft dit stukje vermist, dan wordt de klant automatisch opgenomen in de procedure materiaalvergoedingsnota/facturatie (deurwaarder).
dag Eva,
de spellen kunnen bij ons gewoon via zelfuitleenbalie worden binnengebracht. Daarna gaan ze terug in de rekken.
Wekelijks trekken we een lijst van de spellen die afgelopen week werden binnengebracht (en nog niet opnieuw werden uitgeleend). deze worden nagekeken door een vrijwilliger (of medewerker).
Bij ontbrekende zaken noteert de vrijwilliger het op de lijst en lenen we het spel uit op admin pas en nemen we contact op met de lener om nog eens extra te zoeken. De meeste uitgevers van spellen sturen onderdelen gratis op, dus daar kunnen we terecht indien de zoekactie niets opbrengt.
Wij rekenen dus meestal ook geen kosten aan bij de lener, tenzij het heel erg duidelijk is dat het spel zonder respect werd behandeld en onspeelbaar is geworden.
De meeste spellen komen volledig en in goede staat terug. en het overgrote deel werd ook nagekeken voor ze terug uitgeleend worden. Het is maar heel erg sporadisch dat er dan eens een spel is dat niet nagekeken én niet volledig was bij uitlenen. Ook hier gaan we vorige lener(s), of direct de uitgever, contacteren voor de ontbrekende zaken.
Wij kiezen er dus voor om tijd uit te sparen door niet alles uit te lenen aan een admin pas en terug in te nemen na het nakijken en binnengebrachte spellen direct terug beschikbaar te hebben.
ook kosten aanrekenen beperken we tot minimum. het kan altijd eens gebeuren dat er een onderdeel verloren gaat en de uitgevers sturen het meestal gratis op... We willen de mensen niet bestraffen omdat ze gebruik maken van de spellencollectie of de bib in het algemeen en hopen zo van de connectie 'bib - boete/betalen' af te geraken op termijn :-)
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
145 leden
163 leden
43 leden
178 leden
© 2025 Gemaakt door Kenniskantoor.
Verzorgd door