De bibliotheek (i.c. Leuven) als exponent van de oude informatiecultuur...

Wat met ons imago ?

Weergaven: 639

Berichten in deze discussie

een gemiste kans zeg !

 

De Panoramareportage van Phara over de rol van nieuwe media en internet bij jongeren van donderdag jl.  De bibliotheek van Leuven werd er opgevoerd als de plaats waar je nog op de "oude" manier informatie kon vinden, in dit geval een boek over Schotland.  Veel waardering door de jongeren voor zoeken in de bibliotheek en in boeken kon ik er niet in vinden.  Wat erover te denken, ik weet het niet, maar een gemiste kans om de bibliotheek anders voor te stellen : dat zeker !

 

Paul Wouters zei:

Wat meer informatie graag Kris.

Ik weet echt niet waar je het over hebt. Een Panoramareportage? Ik heb ze niet gezien.

Het zou handig zijn wanneer je hier duidelijk je visie/probleemstelling zou formuleren. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Wat de jongere letterlijk zei over de bibliotheek:

'Hey, kijk, je hebt ook een soort Google in boeken. Een inhoudstafel.'

In Panorama werd gisteren getoond wat er gebeurt als je jongeren een week gsm en internet afneemt. Proefpersoon Elisabeth dacht aan een taak voor het vak Engels te ontsnappen, maar helaas, ze werd naar de bibliotheek gestuurd.

Een plaats die ze 'eng' vond en waar ze zich 'verloren' voelde. En het alfabet, hoe ging dat ook alweer?

Bron: Het Nieuwsblad

In de Panoramareportage kwam de jongere met de vraag voor boeken over 'Schotland'. De bibliotheekmedewerkster zei dat ze deze bij de reisgidsen kon vinden (+ SISOnummer).

Jongere zocht dan maar zelf waar precies want ze zocht dan eerst bij de letter 'S' en pas later bij 'Groot-Brittannië'. Dus een hele zoektocht voor de jongere. Ik zou het toch anders aangepakt hebben (jongere uitleggen waar precies en/of meegaan waar ze precies staan).

Toch wel slecht in beeld gebracht vond ik...

 



De reportage kan je nog integraal bekijken op volgende link: http://video.canvas.be/panorama-laatste-uitzending-2

Rond minuut 16 komt de bibliotheek in beeld.

Paul Wouters zei:

Vraag is natuurlijk of je dit de bib van Leuven euvel moet duiden. Als 'gastheer of gastvrouw' van een televisieploeg heb je vaak weinig in de pap te brokken. De tv-ploeg heeft haar draaiboek en scenario en jij mag als bib de plaatjes leveren.

Wat ik wel weet is dat internettoegang in de bib van Leuven geen probleem is (op bibcomputers en draadloos netwerk), dat ze naast boeken ook andere media in de collectie hebben en dat er bereidwillig personeel rondloopt die kunnen aangesproken worden voor informatie en hulp.

Misschien lost een mailtje naar Panorama meer op dan een 'vrijblijvende' opmerking op dit forum. Ik heb de reportage niet gezien en kan/wil dus niet reageren maar ik zou zeggen: doen Kris.

Aan een imago moet je actief werken (alles is terug te brengen op perceptie en verwachtingen) en is werk van lange adem, niet van één campagne.

Dit soort berichtgeving moet je zien als een kans om de bibliotheek te profileren (en aan het imago te bouwen) : massaal reageren met een positief verhaal (niet met een klaagzang !), zou ik zeggen.

De bibliotheek ook niet profileren als een boekentempel of uitleeninstelling (dit verkoopt genoeg zichzelf), maar klemtoon leggen op "high-touch in tijden van high-tech", Bibliotheek als kenniscentrum, waar je terecht kan met elke vraag, ...

Paul :

Vroeger (in de tijd van Paul Muys en William van Laeken) kon je een brief schrijven naar Panorama en werd die ook nog eens op het scherm voorgelezen als je geluk had !

Ik heb de reportage (nog) niet gezien (ik heb geen tv, dus zal ze bij gelegenheid online bekijken), maar ik ben het eens met Paul en Jan. Mijn ervaring leert dat je in dezen inderdaad weinig invloed hebt op de pers of de media in het algemeen. Men heeft een draaiboek (al dan niet inclusief stereotiep beeld van de bib, al dan niet inclusief de 'spontane' reacties van de jongeren) en dat wordt gevolgd. Meestal is er tijdens dergelijke opnamen ook geen tijd om te improviseren, het moet vooruit gaan. Dus gaan klagen heeft inderdaad geen zin, want dat verscherpt juist nog het negatieve imago dat zo'n uitzending eventueel al uitstraalt. Wel in je dagelijkse werking het positieve, het hedendaagse en de kwaliteit van de bib profileren. De kwaliteit en het imago van de bib staan of vallen niet met twee minuten zendtijd in een enkele uitzending van Panorama. Kwaliteit en imago moeten uiteindelijk blijken uit de dagelijkse werking en zijn dus het gevolg van herhaling, herhaling en herhaling. Waar je m.i. als bibliotheek vooral aandacht voor moet hebben, is een constante interne kwaliteit, het gegeven dat alle medewerkers in de publiekswerking eenzelfde kwaliteit in dienstverlening moeten kunnen leveren (uiteraard met respect voor de bijzondere expertise die ze op een bepaald vlak kunnen hebben, en waarvoor ze zijn aangeworven).

Even een woordje van de bib in kwestie..

Dit was inderdaad op basis van het scenario dat de filmploeg voor ogen had. De vraag werd gesteld aan de onthaal- en ticketbalie. Normaal gezien worden gebruikers met inhoudelijke vragen doorgestuurd naar de balie non-fictie, en daar begeleidt de medewerker de mensen tot aan de reisgidsen. Maar voor het vlotte verloop van de reportage werd gevraagd dat de medewerker aan de ticketbalie de klant doorverwees. Misschien hadden we er moeten opstaan dat het 'volgens het boekje' gefilmd werd, maar uit de verschillende keren dat ze de laatste maanden bij ons gefilmd hebben, heb ik alvast twee dingen geleerd:

- wat goed oogt voor de kijkers verzoenen met het juiste imago van de bib is zeer moeilijk - bij de opnames van de 'man bijt hond' vervanger enkele weken geleden moest de echte balie wijken wegens niet 'fotogeniek' en werd de grote leestafel als balie ingericht.

- er wordt veel gefilmd, en ontzettend veel geknipt - als bib heb je geen zicht op het eindresultaat.

Ilse, vanuit mijn ervaring met de pers kan ik je aanvoelen alleen maar bijtreden. Ik heb ooit een live-interview gedaan voor radio FM Brussel. De reporter kwam 20 min. op voorhand aan, wat voor zo'n reporter een eeuwigheid is, maar niet voor mij. We overliepen snel de vragen die gesteld zouden worden en de - voor het luisterpubliek zinvolle - antwoorden die ik daar dan op zou kunnen geven. Toen het interview live de lucht in ging, stelde de reporter echter grotendeels andere vragen. Dan kun je dus niks doen... alleen maar 'braaf' antwoorden op de vraag die wordt gesteld en je daarna afvragen wat dan de meerwaarde van de vragen / antwoorden voor de luisteraar was.

 
Ilse Depré zei:

Even een woordje van de bib in kwestie..

Dit was inderdaad op basis van het scenario dat de filmploeg voor ogen had. De vraag werd gesteld aan de onthaal- en ticketbalie. Normaal gezien worden gebruikers met inhoudelijke vragen doorgestuurd naar de balie non-fictie, en daar begeleid de medewerker de mensen tot aan de reisgidsen. Maar voor het vlotte verloop van de reportage werd gevraagd dat de medewerker aan de ticketbalie de klant doorverwees. Misschien hadden we er moeten opstaan dat het 'volgens het boekje' gefilmd werd, maar uit de verschillende keren dat ze de laatste maanden bij ons gefilmd hebben heb ik alvast twee dingen geleerd:

- wat goed oogt voor de kijkers verzoenen met het juiste imago van de bib is zeer moeilijk - bij de opnames van de 'man bijt hond' vervanger enkele weken geleden moest de echte balie wijken wegens niet 'fotogeniek' en werd de grote leestafel als balie ingericht.

- er wordt veel gefilmd, en ontzettend veel geknipt - als bib heb je geen zicht op het eindresultaat.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden