Hallo Collega's

Wij (bib Schoten) zijn begonnen met de planning om voor de non-fictie over te stappen van SISO naar ZIZO, zowel voor de jeugd- als voor de volwassenenafdeling.

Zijn er onder jullie collega's die met hun bib recent overgestapt zijn naar ZIZO? Dan kunnen jullie ons wellicht helpen als ervaringsdeskundigen.

We zitten nu in de fase van informatie verzamelen. Heeft er iemand eventueel een werkproces, een plan van aanpak...?

Is er iemand onder jullie die hierover veel weet, of ons kan doorverwijzen naar een collega die hier 'alles' over weet?

Misschien is er iemand die ons eens wil ontvangen (digitaal?), en in zijn/haar bib kan uitleggen hoe het een en ander is gegaan?

Dit zijn alvast een aantal vragen waarop wij een antwoord zoeken:

  1. Hebben jullie alle deelrubrieken/groeirubrieken ingevoerd?
  2. Wijken jullie soms/veel af, of volgen jullie alles zoals het in de vlacc staat?
  3. Hoe vermelden jullie het in de catalogus?
  4. Hoe pak je de effectieve omzetting aan?
  5. Wat waren reacties van de leners? 
  6. Hoe communiceerden jullie dit project/deze vernieuwing naar buiten toe?
  7. Welke signalisatie gebruiken jullie?

Jullie zien, we hebben nog een lange weg te gaan.

En we willen vooral ook niet het warm water proberen uit te vinden.

Als je denkt dat je ons kan helpen (al is het met een énkele tip), laat je vooral gaan!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Je mag ook altijd rechtstreeks contact met ons opnemen via bibliotheek@schoten.be.

Friedel Mertens & Laura Peeters

Weergaven: 159

Berichten in deze discussie

1. Hebben jullie alle deelrubrieken/groeirubrieken ingevoerd?
Bib Lommel heeft alles ingevoerd zoals voorzien is in ZIZO, dus ook alle deelrubrieken/groeirubrieken.

2. Wijken jullie soms/veel af, of volgen jullie alles zoals het in de vlacc staat?
Wij wijken niet al en volgen de Vlacc op enkele uitzonderingen na. Voordeel van de Vlacc volgen is dat het aanmaken van etiketten via Biblioprint ook steeds volgens de standaard gebeurt. Bij ZIZO-volw. wijken wij enkel af voor de eigen gemeente (staat in Vlacc als streekgeschiedenis) en wij volgen Permeke-Antwerpen voor de verfijning van een aantal rubrieken binnen "Geschiedenis > Landen A/Z". (vb. boeken over Trump verfijnen wij tot "Verenigde Staten : biografieën" i.p.v. "Verenigde Staten").

3. Hoe vermelden jullie het in de catalogus?
NF-jeugd: vermelding Jeugd Weetboeken picto groeirubriek, vb. "Jeugd Weetboeken hartje Gevoelens-Gedrag". Zie: https://lommel.bibliotheek.be/catalogus/guy-didelez/fantasten-flier...
NF-volwassenen:vermelding Informatief: Domein picto Kast Plank auteursaanduiding, vb. Informatief: Dagelijks leven picto mes/vork Kookboeken Brood-Gebak DHOO" Zie https://lommel.bibliotheek.be/catalogus/ilse-dhooge/bake-vlaanderen...

4. Hoe pak je de effectieve omzetting aan?
Wij zijn bij de volw. begonnen met de rubriek Landen (reisgidsen) omdat die bleven staan waar ze stonden (geen verplaatsing van boeken naar vb. een andere kast). Dat was ook een makkelijke rubriek, terwijk "Opvoeding-Onderwijs" een moeilijke rubriek is. Bij de omwerking hebben wij ook meteen de collectie gesaneerd. Bij twijfel hebben we steeds Permeke Antwerpen gevolgd (dat was/is voor ons een referentiebib).
ZIZO-jeugd is al lang geleden maar ik dacht dat wij gewoon vertrokken zijn vanuit siso (eerst 000, dan 100 enz.). Bij twijfel gebruiken wij daar Bib Leuven als referentiebib.
Voordeel om nu met ZIZO te beginnen is wel dat alles via de Vlacc te vinden is wat wij helaas niet hadden omdat wij bij de eersten waren om om te schakelen ... Ook is er nu Biblioprint wat makkelijker is, zeker voor zizo-jeugd omdat ook de leeftijdsaanduiding (geel-rood-blauw) wordt meegenomen op het etiket. Wij hadden ook geen strak schema en al zeker geen extra personeel ... alles gebeurde tussen het andere werk door.

5. Wat waren reacties van de leners?
Door de geleidelijke omzetting was het voor de klanten ook niet opeens "een andere bib". Het begon met de reisgidsen wat de klant al veel makkelijker vond dan siso en meteen was de eerste kennismaking positief. Ik herinner mij ook nog de reactie van een klant "zitten de kookboeken nu niet meer bij 629.2". Ook was met het personeel afgesproken om bij de begeleiding van klanten/zoekvragen steeds uitleg te geven over het systeem en hoe je nu een boek vlot kon vinden.

6. Hoe communiceerden jullie dit project/deze vernieuwing naar buiten toe?
Via infoblad stad, website bib met uitleg over het systeem en de vooruitgang,

7. Welke signalisatie gebruiken jullie?
Zowel voor jeugd als volw. het algemene overzichtbord (Schulz).. Bij de jeugd enkel de tabkaarten ; bij de volw per domein een kastopschrift boven het rek ; een plankaanduiding ; tabkaarten ; overzicht van de rugrubrieken op de zijkanten rek of op een schuine legger bij muurrekken. Alle materialen van Schulz, behalve het overzicht van de rugrubrieken wat we zelf hebben gemaakt. Zie afbeelding bij "informatieve materialen" op https://lommel.bibliotheek.be/volwassenen

Bedankt Wim!

RSS

© 2021   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden