Ik las onderstaand bericht i.v.m. commerciële software in de recentste locus/bibnet-nieuwsbrief en vroeg mij af waarom Locus en Bibnet niet evenveel aandacht besteden aan opensourcesoftware? Hebben wij als overheid ook niet de plicht om minstens beide aan te bieden en zelfs eerder de opensource software te promoten dan de commerciële software? Welke bibliotheken promoten ook opensourcesoftware naar hun publiek? Waarom ook niet meer de cloudware, freeware, e.a. meer promoten? Kun je met de offlinesoftware ook gemakkelijk samenwerken? 
Goedkope software. Meer dan 100.000 euro bespaard

Vorig jaar lanceerde LOCUS de overeenkomst met Adobe waarbij cultuur- en gemeenschapscentra kunnen profiteren van bodemtarieven voor professionele grafische software. 
Intussen werden al meer dan 110 software-pakketten aangekocht. Dat komt overeen met een gezamenlijke winst van meer dan 100.000 euro vergeleken met de winkelprijs in de computerhandel. Het aanbod komt dus aan een duidelijke nood tegemoet en blijft van kracht. 
Wie overweegt om grafische software aan te kopen, vindt op onze website meer info en een link naar onze partner Sumika om de bestelling door te geven. Bibliotheken kunnen op dezelfde tarieven rekenen maar bestellen via Bibnet.

Weergaven: 446

Berichten in deze discussie

Indesign, Acrobat Writer, Photoshop, Illustrator in OpenSource ?

Bestaat dat (met evenveel mogelijkheden) ?

Ik gebruik al enkele jaren het gratis Scribus als alternatief voor Illustrator.  Het kan perfect om met de vectorbestandjes voor drukkers op de biblogo-cdrom.  Ook exporteren als PDF is mogelijk.  Met Illustrator zelf heb ik geen ervaring, dus ik kan niet vergelijken.

Betekent kiezen voor OPENsource in OPENbare bibliotheken ook kiezen voor Android in OPENbare bibliotheken ?  

De broncode van Android zelf is, voor zover ik weet, niet openbaar. OPENsource apps en de toegang om apps te publiceren op de Android Market zijn dit wel.  De ontwikkeling van mobiele toepassingen heeft in principe evenveel bij open source te winnen als die van pc toepassingen.  Een mobiele standaard is dringend nodig, maar bij gebrek daaraan voor een systeem kiezen dat de ontwikkeling van open source apps ondersteunt en faciliteert?  

The GIMP is naar mijn mening een zeer goed en opensource alternatief voor Photoshop. Maar alles begint natuurlijk met het besturingssysteem zelf, waarvoor ik Ubuntu (Linux) aanraad als alternatief voor Windows. 

Ik denk dat organisaties meestal kiezen voor software waarvoor betaald moet worden omdat de werknemer hier doorgaans het meest vertrouwd mee is. Het is ook zo dat volwaardige opensource alternatieven voor veel toepassingen nog niet zo heel lang bestaan. Destijds koos de organisatie/werknemer voor (het betalende) product X en daar blijft men dan bij. Daar komt ook nog eens bij dat de 'makers' van opensource software meestal niet actief hun product aan de man proberen te brengen, of toch zeker minder dan het geval is voor betalende software.

Opensource is ook zeker geen synoniem voor gratis. Ik zie ook niet in waarom een OPENbare bibliotheek uit principe zou moeten kiezen voor OPENsource. Ook al ben ik een tevreden gebruiker van opensource software en zou ik de bib een ideale plaats vinden om gebruikers hier kennis mee te laten maken.

Voor een overheidsdienst begeleiden we de ontwikkeling van een informatiesysteem. Open source was één van de eisen, omdat ze na de ontwikkelingskost, het systeem willen "teruggeven aan de maatschappij die daarvoor betaald heeft". Gezonde instelling volgens mij.

Gisteren heb ik The Gimp eens uitgeprobeerd.  Dit is inderdaad een uitstekend én gratis alternatief voor Photoshop, dat gelukkig ook op Windows draait.  Ik denk dat 'onbekend is onbemind' de belangrijkste reden is waarom instellingen (en gewone consumenten) niet voor open source alternatieven kiezen.  Misschien moeten we als bib ons steentje bijdragen door alvast op enkele publiekspc's de nodige open source toeters en bellen te voorzien.  

Destijds in Dilbeek OpenOffice ipv. office op de publiekspc's gezet. Mensen zijn daar nooit iets over komen vragen of zeggen, ze gaan daar gewoon mee aan de slag zoals met Word, Excel...
Gratis Software Site vind ik persoonlijk het beste overzicht bieden (ook voor leken) als het om het vinden van gratis software alternatieven gaat voor bestaande software. Je vindt er een beperkte maar degelijke selectie.

wij hebben nu open source in de computerklas voor onze bib gebruikers en iedereen is wreed content.

RSS

© 2026   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden