Wie heeft er kastklare boeken?

Wat is jullie ervaring hiermee, voor- en nadelen?

Heeft dit impact gehad op de personeelsbezetting?

Weergaven: 457

Berichten in deze discussie

Dag Kaat

Wij hebben een tijdje gewerkt met kastklaar leveren om tijd te winnen. Zonde om zoveel personeelstijd te investeren in een kaft, als we daardoor andere zinvolle projecten niet kunnen realiseren. Dit viel ons nog meer op bij het wieden van de boeken. Sommige werden amper uitgeleend, maar waren prachtig gekaft (de collega's vonden het altijd al belangrijk om een boek zorgvuldig te kaften en etiketteren). Sommige boeken  vielen uit elkaar van binnen, maar hadden een perfecte kaft...

Belangrijk: nadenken over je keuze van etiket, want dit moet je doorgeven aan de leverancier (bv. siso of ZIZO). Wij kozen voor standaardetiket, maar moesten daarvoor wel sommige collecties aanpassen (we namen voordien bv. niet alle tussenrubrieken van ZIZO). Je kan de kosten voor kastklaar leveren apart laten factureren (dan komt dit niet van je collectiebudget). De kostprijs viel voor ons mee (je spaart ook kaftrollen uit) en weegt niet op tegen de personeelskost.

Dus het grote voordeel is tijdswinst.

Nadeel: de boeken zaten soms lang onderweg.

Ondertussen zijn we nog een stapje verder gegaan en hebben het voorbeeld van bib Jabbeke gevolgd. Onze boeken worden nu niet meer gekaft. We etiketteren ze en plakken een folietje over het etiket. Enkele van mijn medewerkers zijn daar ter plaatse gaan kijken naar de staat van de boeken. Ze waren verrast over het resultaat (de boeken zagen er nog altijd goed uit na enkele jaren zonder kaft).

Inger Vermeersch

Bib Bredene 

Wij werken al een tijdje met kastklare boeken in Zwalm.  De boeken zijn inderdaad iets langer onderweg, maar bij aankomst kunnen ze razendsnel ingevoerd worden.  Ook onze barcodes worden door de leverancier geplakt.  Daardoor kan je een boek uit de doos nemen en invoeren, onmiddellijk beschikbaar.

Wij werkten vroeger voor het kaften met vrijwilligers, dus daar zit niet veel winst in voor het personeel.

Dag Kaat,

Wij laten al onze boeken sinds dit jaar kastklaar verwerken. Bij ons is die beslissing genomen net doordat we met een onevenwicht zaten tussen het krimpend personeelsbestand en een steeds groter wordend takenpakket. Er is beslist om zo veel mogelijk te snoeien in back office taken en voorrang te geven aan front office taken. De twee mensen die kaftten en etiketten maakten met biblioprint worden nu meer ingezet voor publiekswerking, wat een goede zaak is.

De boeken worden over het algemeen goed gekaft. Soms krijgen boeken geen etiket (omdat het boek (nog) niet in de VLACC zat vb), soms worden etiketten van boek verwisseld maar 95 % van de boeken is ok. Een goede controle en opvolging is wel nodig.

Je moet je werkwijze wel een beetje aanpassen: de bestellijsten worden gegroepeerd volgend verwerkingswijze (2x4, 2x9 etiket, verticaal, horizontaal, binden,...), we voeren nu het boek in volgens het etiket dat op het werk hangt en niet meer omgekeerd (eerst invoeren dan etiket kleven) maar met het gebruik van ISBN-scan en standaardetiketten waren we toch al in die richting geëvolueerd.

De levertijd is inderdaad langer (reken twee weken bij voor de verwerking van de boeken).

Vriendelijke groeten,

Katrijn Van Puymbroeck

Bib Aalter

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden