tijdens een avonduitleen is een collega geintimideerd en bedreigd door een boze vader van jonge lener over niet ingeleverde boeken van 2008!!!
zijn er ook dergelijke gevallen in andere bibliotheken?
en wat zijn dan "de richtlijnen"?
Tags:
Onbeleefde, onredelijke en agressieve mensen heb je overal. Wat te doen als een lener die je vriendelijk 'goede avond' wenst tegen je uitvalt 'ik bepaal zelf wel hoe en op welke manier ik mijn avond doorbreng' ? In mijn geval : negeren en nooit meer toespreken. Vriendelijk en behulpzaam antwoorden als hij wat vraagt. En het vooral niét aan je hart laten komen !
Dag Lieve
Zoals jij het zegt, zo doe ik het ook. Inderdaad allemaal niet te persoonlijk nemen. Maar helaas neemt niet iedereen het zo op. Uit de vraag van Anne-Marie had ik eerder begrepen dat de medewerker door de verbale agressie danig onder de indruk was en dat dus mogelijk bijstand nodig was.
Als diensthoofd moet je er wel oog voor hebben dat je medewerkers niet met een probleem blijven zitten als zo'n geval zich voordoet. Dus er om te beginnen zeker over praten, niet doen alsof er geen probleem is. Er bestaan ook (assertiviteits)trainingen waarin medewerkers d.m.v. rollenspel e.d. leren met dergelijke omstandigheden om te gaan.
Lieve Scheers zei:
Onbeleefde, onredelijke en agressieve mensen heb je overal. Wat te doen als een lener die je vriendelijk 'goede avond' wenst tegen je uitvalt 'ik bepaal zelf wel hoe en op welke manier ik mijn avond doorbreng' ? In mijn geval : negeren en nooit meer toespreken. Vriendelijk en behulpzaam antwoorden als hij wat vraagt. En het vooral niét aan je hart laten komen !
Hier bij ons hebben we vaak leners die lastig zijn als ze hun boeken niet kunnen verlengen omdat iemand anders ze al reserveerden. Hun boeken liggen nog thuis, of ze zijn nog niet uitgelezen...dus ze zullen een boete krijgen als ze ze later binnenbrengen.
Het helpt niet als je zegt dat dit zo in het reglement staat en dat de mensen die reserveren betalen voor die dienst.
Dit wordt echt niet begrepen door de lener die op dat moment zijn boeken kosteloos, graag nog wat langer wil houden.
Je krijgt zelfs geen 'goeiedag' of 'goeieavond' meer, ze verlaten boos de bibliotheek.
Hoe reageren jullie hierop? Volgens mij kan je echt niet meer dan hen uit te leggen dat dit zo in het reglement staat...
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door