tijdens een avonduitleen is een collega geintimideerd en bedreigd door een boze vader van jonge lener over niet ingeleverde boeken van 2008!!!

zijn er ook dergelijke gevallen in andere bibliotheken?

en wat zijn dan "de richtlijnen"?

Weergaven: 649

Berichten in deze discussie

Deze intimidatie / bedreiging lijkt een vorm van "geweld op het werk", nl. bedreigingen, en fysieke of verbale agressie, in dit geval door een derde.

De werkgever (de gemeente) moet zorgen voor een preventiebeleid ten aanzien van werknemers die in contact komen met derden. Het is de interne (soms ook externe) preventieadviseur van de gemeente (die gespecialiseerd is in de psychologische aspecten van het werk) die toeziet op de veiligheid en het welzijn van de personeelsleden. Bij de preventieadviseur kan een register bijgehouden worden waarin de werknemers feiten van grensoverschrijdend gedrag door toedoen van derden (personen die niet tot de eigen werkkring behoren) kunnen (laten) noteren. Zo is er tenminste een formeel spoor van de gebeurtenissen.

Ik denk dat het belangrijk is dat het betrokken personeelslid contact neemt met de preventieadviseur van de gemeente. Maar nog veel belangrijker is het wellicht dat het personeelslid zo kort mogelijk na de feiten ook terecht kan bij zijn direct diensthoofd en/of bij collega's om zijn verhaal te doen. Het delen van wat hem of haar is overkomen, kan een belangrijk aspect zijn van het verwerkingsproces.

Als er verdere psychologische bijstand nodig is, bijvoorbeeld omdat het personeelslid met angsten blijft zitten (en daardoor misschien niet meer in staat is om om zijn werk te vervullen), dan kan professionele psychologische hulp door de preventieadviseur worden voorzien.

Het is ook mogelijk om bij de politie aangifte te doen van de feiten en klacht in te dienen (al dan niet tegen onbekenden).

Onbeleefde, onredelijke en agressieve mensen heb je overal. Wat te doen als een lener die je vriendelijk 'goede avond' wenst tegen je uitvalt 'ik bepaal zelf wel hoe en op welke manier ik mijn avond doorbreng' ? In mijn geval : negeren en nooit meer toespreken. Vriendelijk en behulpzaam antwoorden als hij wat vraagt. En het vooral niét aan je hart laten komen !

Dag Lieve

Zoals jij het zegt, zo doe ik het ook. Inderdaad allemaal niet te persoonlijk nemen. Maar helaas neemt niet iedereen het zo op. Uit de vraag van Anne-Marie had ik eerder begrepen dat de medewerker door de verbale agressie danig onder de indruk was en dat dus mogelijk bijstand nodig was.

Als diensthoofd moet je er wel oog voor hebben dat je medewerkers niet met een probleem blijven zitten als zo'n geval zich voordoet. Dus er om te beginnen zeker over praten, niet doen alsof er geen probleem is. Er bestaan ook (assertiviteits)trainingen waarin medewerkers d.m.v. rollenspel e.d. leren met dergelijke omstandigheden om te gaan.

 

Lieve Scheers zei:

Onbeleefde, onredelijke en agressieve mensen heb je overal. Wat te doen als een lener die je vriendelijk 'goede avond' wenst tegen je uitvalt 'ik bepaal zelf wel hoe en op welke manier ik mijn avond doorbreng' ? In mijn geval : negeren en nooit meer toespreken. Vriendelijk en behulpzaam antwoorden als hij wat vraagt. En het vooral niét aan je hart laten komen !

Hier bij ons hebben we vaak leners die lastig zijn als ze hun boeken niet kunnen verlengen omdat iemand anders ze al reserveerden. Hun boeken liggen nog thuis, of ze zijn nog niet uitgelezen...dus ze zullen een boete krijgen als ze ze later binnenbrengen.

Het helpt niet als je zegt dat dit zo in het reglement staat en dat de mensen die reserveren betalen voor die dienst.
Dit wordt echt niet begrepen door de lener die op dat moment zijn boeken kosteloos, graag nog wat langer wil houden.
Je krijgt zelfs geen 'goeiedag' of 'goeieavond' meer, ze verlaten boos de bibliotheek.

Hoe reageren jullie hierop? Volgens mij kan je echt niet meer dan hen uit te leggen dat dit zo in het reglement staat...

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden